کد خبر: ۵۲۱۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷

عصبانیت جعجع از سخنان نصرالله

«سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» از اینکه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان این حزب را به حمایت از تروریست ها متهم کرد، عصبانی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
دفتر رسانه ای جعجع روز چهارشنبه در بیانیه ای به نقل از وی نوشت: «امید داشتم سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله ، «نیروهای لبنانی» را به چیزی که روزی نبوده و نخواهد بود، متهم نمی کرد.»

نصرالله دیروز در تجمع انتخاباتی حزب الله، دو حزب «جریان المستقبل» و نیروهای لبنانی را به حمایت از تروریست ها در شرق لبنان متهم کرد.

جعجع در واکنش، نصرالله را به «وارونه جلوه دادن حقایق» متهم کرد و مدعی شد: «ما ضرورت بسیج انتخاباتی از طرف همگان را درک می کنیم اما این امر چیزی است و بازی کردن با رویدادها و جعل حقایق چیزی کاملا متفاوت.»

وی همچنین مدعی شد: «نیروهای لبنانی در همه مراحل تاریخی خود در برابر گروه های افراطی مسلحانه از همه طرف ایستاده است و همگان به خوبی موضع نیروهای لبنانی در قبال این گروه ها را در هر زمان و مناسبتی می دانند.»

رهبر حزب نیروهای لبنانی اتهام به این حزب درخصوص «کمک مستقیم یا غیرمستقیم به گروه های تروریستی مسلح را بویژه وقتی آنها به اهالی منطقه بقاع حمله کردند»؛ وارد ندانست و اینگونه ابراز عقیده کرد که «موضع نیروهای لبنانی در قبال هر طرفی که به حاکمیت و ثبات لبنان تعدی کند، روشن است؛ حال چه برسد به این گروه ها.»

جعجع در بخش دیگری از این بیانیه در تلاش برای ایجاد شکاف بین مقاومت اسلامی در لبنان و ارتش این کشور با نادیده گرفتن دستاوردهای بزرگ مقاومت لبنان در دفاع از مردم این کشور در برابر رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی تکفیری گفت: سید حسن نصرالله خواستار رای ندادن به همه کسانی شد که خواستار خلع سلاح مقاومت شده اند. باید تاکید کنیم که مقاومت اهالی بقاع یا اهالی جنوب یا لبنانی ها فقط ارتش لبنان است و لاغیر، زیرا این ارتش یگانه مقاومت مشروع و قانونی است که همگان آن را به رسمیت می شناسند و عرصه مشترکی برای همگان ایجاد می کند. تنها ارتش است که می تواند برای لبنانی ها حفاظت مورد نظر را تامین کند و آنچه منطقه بقاع فاقد آن است؛ وجود دولتی قوی و عملی است.

**سمیر جعجع کیست؟

سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنان یکی از شخصیت های جنجالی لبنان در دهه های اخیر است که نامش در پرونده جنگ های داخلی لبنان بیش از هر نام دیگری مطرح می شود. 

جنایت های وی اختصاص به طائفه و مذهب خاصی ندارد بلکه شامل حال مسیحیان مارونی که خود وی نیز از آن طائفه است نیز می شود. 

همکاری کامل جعجع و نیروهای تحت فرمان وی (فالانژها) با اشغالگران اسرائیلی در جریان تجاوز اسرائیل به خاک لبنان در سال 1982 بر کسی پوشیده نیست. کشتار وحشیانه پناهجویان فلسطینی در اردوگاه صبرا و شتیلای بیروت توسط اسرائیل و به دست نیروهای تحت امر جعجع یکی از سیاه ترین سطرهای زندگی جعجع است. 

قتل «رشید کرامی» نخست وزیر سابق لبنان، قتل «طونی فرنجیه» فرزند رئیس جمهوری سابق به همراه همسر و فرزند، قتل «دانی شمعون» رئیس یکی از احزاب لبنانی و فرزند کمیل رئیس جمهوری سابق به همراه زن و فرزندان، تنها چند مورد از جرایم بی شمار جعجع در حق مردم و مسئولان لبنانی است. 

سمیر جعجع در سال 1994 به اتهام قتل رشید کرامی و دانی شمعون محاکمه و به اعدام محکوم شد. مجازات اعدام وی بعدا به حبس ابد تقلیل یافت. 

نیروهای تحت امر او در سال 1982 سه دیپلمات ایران در لبنان به همراه عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را ربودند و هنوز هم از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. برخی می گویند این چهار نفر تحویل اسرائیل داده شدند.

جعجع پس از تحمل 11 سال محکومیت، در سال 2005 و پس از خروج نیروهای سوریه از لبنان مورد عفو پارلمان قرار گرفت و از زندان خارج شد تا یک بار دیگر فعالیت های سیاسی خود را از سر بگیرد. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین