کد خبر: ۵۲۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

لابی جان کری برای حفظ برجام؛ دیدار محرمانه کری با ظریف، مکرون و اشتاین مایر

یک روزنامه آمریکایی از لابی سنگین و مخفیانه جان کری درباره برجام گزارش داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
کمتر از یک هفته دیگر، رئیس جمهوری آمریکا سرنوشت برجام را تعیین می کند. روزنامه های غربی خصوصا اروپایی که با تصمیم احتمالی خروج امریکا از برجام، از لحاظ اقتصادی بسیار متضرر می شوند، محور اخبار سیاسی و اقتصادی خود را به روز شنبه 22 اردیبهشت سال جاری مصادف با 12 می میلادی اختصاص داده اند.

روزنامۀ  بوستون گلوب  روز گذشته در  وب سایت روزنامه خود مدعی شد که دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره نجات برجام دیداری محرمانه داشته اند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در هفته‌های گذشته برای تداوم پایبندی کشورها به برجام و حفظ این توافق لابی سنگین با برخی مقامات داشته است.

در این گزارش آمده است که کری ماه گذشته در همین رابطه با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس جمهوری آلمان دیدار و رایزنی کرده است. وی همچنین با «فدریکا موگرینی» مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت و گوی تلفنی داشته و در پاریس و نیویورک به دیدار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه رفته است.

بوستون گلوب مدعی است که جان کری همچنین دو هفته پیش با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در نیویورک دیدار و با او درخصوص برجام رایزنی کرده است.


بوستون گلوب درخصوص دیگر تلاش‌های وزیر امورخارجه پیشین آمریکا برای حفظ برجام می‌نویسد، وی در این رابطه در هفته‌های گذشته ده‌ها تماس تلفنی با نمایندگان کنگره این کشور از جمله «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان داشته است.
این رسانه ادامه می‌دهد: کری اقدامات خود را با جمعی از مشاوران ارشدش در دوران وزارت امور خارجه هماهنگ می‌کند. این گروه که «دیپلماسی کارآمد است» نام گرفته، شورایی مشورتی دارد که اعضایی همچون «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد توافق هسته‌ای با ایران، «جان فاینر» رئیس پیشین کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا و «جنیفر ساکی» سخنگوی پیشین این وزارتخانه را شامل می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این گروه برای حفظ برجام معتقد به لزوم تمرکز فعالیت‌ها روی اروپایی‌ها، اسرائیلی‌ها و کارشناسان غیرحزبی است. کری یکی از نشانه‌های موفقیت خود را نامه 25 آوریل (پنج اردیبهشت) 26 مقام ارشد نظامی و امنیتی اسرائیلی خطاب به آمریکا برای پایبندی آن به برجام می‌داند.


بوستون گلوب با اشاره به فعالیت‌های کری در عرصه داخلی برای متقاعد کردن مقام‌های آمریکایی به پایبندی به برجام می نویسد: وی اخیرا صبحانه‌ای کاری با اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای پاسخگویی به سوال‌های آن‌ها (درخصوص برجام) و تاکید بر این موضوع داشت که چگونه اروپا درصورت خروج ترامپ از این توافق، امکان حفظ آن را خواهد داشت.

این رسانه با اشاره به سکوت خبری فعلی درخصوص فعالیت‌های اخیر این وزیر امورخارجه پیشین آمریکا ادامه می دهد: او و متحدانش معتقدند که دفاع عمومی چهره‌های برجسته حزب دمکرات از برجام، نتیجه معکوس خواهد داشت و ترامپ را هر چه بیشتر به خروج از این توافق تحریک خواهد کرد.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گزارش داده است : در صورت صحت این خبر، این دومین بار در ماه‌های اخیر است که کری و ظریف که نقش اساسی در شکل‌گیری برجام داشتند، گفت وگو کرده اند.

پیش از این «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیدار ظریف و کری که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان انجام شده بود را تایید کرده و گفته بود که چنین دیدارهایی، در چهارچوب دیپلماسی فعال و همه جانبه و به عنوان بخشی از سیاست ها و رایزنی برای تامین حداکثری منافع ملی صورت می گیرد.

رئیس جمهوری آمریکا مطابق قانون مصوب کنگره این کشور تا تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) فرصت دارد تا در رابطه با تداوم تعلیق تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری کند.

وی این اقدام را منوط به تحقق خواسته های گزافی همچون محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران و دائمی کردن محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته ای کشورمان دانسته است.

کری سه شنبه گذشته در صفحه توئیتر خود درخصوص هرگونه اقدام نسنجیده احتمالی دولت آمریکا هشدار داد و خروج از توافق را موجب بازگشت واشنگتن به موقعیت یک دهه پیش خود دانسته بود.
خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین