کد خبر: ۵۲۲۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

مصائب بحران ارز برای گردشگران خارجی

یک جهانگرد هلندی می گوید: «ما می خواستیم در بانک پول های را چنج کنیم اما بانک‌ها یورو یا دلار را قبول نمی کنند. ما به صرافی ها رفتیم اما آنجا هم پولی نبود».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- «کورنیلیس وامورشوت» به تبریز، شهری در شمال غربی ایران رسید. او می‌خواست یوروهایی که داشت را به ریال تغییر دهد اما به سرعت متوجه شد که این کار ساده‎ای نیست.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او که یک جهانگرد هلندی است با نارضایتی تمام به خبرنگار خبرگزاری «فرانسه» در بازار شهر تبریز می گوید: «ما می خواستیم در بانک پول های را چنج کنیم اما بانک‌ها یورو یا دلار را قبول نمی کنند. ما به صرافی ها رفتیم اما آنجا هم پولی نبود».

مصائب بحران ارز برای گردشگران خارجی

خبرگزاری «فرانسه» با اشاره به این که بانک مرکزی ایران در روز ۱۵ اوریل تا اطلاع ثانوی تمام معاملات ارزی خارجی را ممنوع کرده و بانک ها را به عنوان تنها خریداران و فروشندگان ارز تعیین کرده است می نویسد: «با این حال، بانک ها در حال حاضر اغلب از مبادله خودداری می کنند».

خبرگزاری «فرانسه» در ادامه می نویسد: «ایران پس از انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی با قدرت های بزرگ اروپایی، امریکا، روسیه و چین به تدریج رونق و احیا اقتصاد خود را آغاز کرد. با این حال، با افزایش تهدیدهای اخیر ترامپ درباره خروج از برجام، فشار شدیدی بر ارزش پول ملی ایران وارد شد و قیمت دلار افزایش یافت. دولت ایران برای کنترل بازار ارز سیستم تک نرخی کردن ارز را در پیش گرفته است اما واقعیت آن است که اگر هم صرافی ها مایل به مبادله باشند با قیمت تعیین شده مبادله را انجام نمی دهند و قیمت بالاتر است».

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: «وامورشوت» در نهایت مجبور شد به ارزفروشان آزاد روی آورد تا پول را به یکی از واسطه ها داد، او ناپدید شد و ناگهان با ریال بازگشت. آن مرد در نهایت به او گفت ارز را با قیمت خوبی دریافت کرده است، ۷۱۰۰۰ ریال برای هر یورو. این نرخ نشان دهنده ادامه ضعف واحد پول ملی ایران در بازار سیاه است؛ آن هم از زمانی که با نرخ دستوری ارز تک نرخی شده است».

خبرگزاری «فرانسه» در ادامه به نقل از «احمد ضرابی» مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی و گردشگری در تبریز می نویسد: «اگر مشکل چنج کردن پول ادامه یابد این قطعا مشکل ساز خواهد بود و به چالشی برای گردشگران خارجی در ایران تبدیل خواهد شد».

این خبرگزاری می نویسد عدم امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی به دلیل تحریم نظام بانکی ایران توسط امریکا سبب می شود تا گردشگران خارجی مجبور به پرداخت هزینه ها به صورت نقدی شوند.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: «بازدیدکنندگان غربی از ایران عمدتا از فرانسه، ‌آلمان، بریتانیا، ایتالیا و هلند هستند و پس از آن از کشورهای همسایه مانند عراق، گردشگران به ایران می آیند. بحران پول نقد و ارز در تهران نیز در جریان است. گردشگران خارجی که به مکان های دیدنی چون کاخ گلستان می روند، می گویند برای دسترسی به ریال متحمل دشواری‌هایی می شوند. «سیمونا» گردشگری آلمانی می گوید همه جا بسته است و ما قادر به چنج کردن پول‌مان نیستیم. او می گوید برای ما این مشکل کوچکی است اما برای افرادی که تاجر هستند و چیزهایی را می فروشند این مشکل بزرگتری است. او همچنین می گوید که این‌گونه امکان خرید برای گردشگران خارجی در ایران  وجود نخواهد داشت. یک گردشگر فرانسوی اما می گوید که مشکلی نداشت چرا که دوستان ایرانی‎اش هر چیزی که آنان لازم داشتند را برای شان تامین می کردند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
اول تحقيق ميكرديد بعد پا ميگذاشتيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین