کد خبر: ۵۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۷
علیرغم اتهامات متعدد واشنگتن صورت می‌گیرد

همکاری امنیتی ایران و عراق

آفتاب‌‌نیوز : خلیج تایمز با اشاره به مطلب گزارش داد کابینه عراق در بیانیه‌ای در خصوص دیدار موفق الرابایه مشاور امنیت ملی عراق و غلام‌حسین محسنی اژه‌ای همتای ایرانی‌اش اعلام کرد که دو طرف در مورد تشکیل یک گروه کاری در راستای تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان ایران و عراق به توافق رسیده‌اند. 

آمریکا در حالیکه  142000 تن از نیروهای نظامی‌اش در عراق به سر می‌برند، همواره در مورد آنچه که دخالت‌های ایران در عراق می‌خواند، ابراز نگرانی کرده است. 

زلمای خلیل‌زاد سفیر آمریکا در عراق نیز روز گذشته بار دیگر گفت: ایران و سوریه دو کشوری هستند که نقشی منفی در تحولات عراق بازی می‌کنند. 

وی ادعا کرد: آنها از گروه‌هایی که عراقی‌ها را می‌کشند حمایت می‌کنند. خلیل‌زاد هدف تهران و دمشق از این رویه را استفاده از اختلافات فرقه‌ای در عراق برای تضعیف این کشور عنوان کرد. 

در عین حال مشاور امنیت ملی عراق در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از بیان جزئیات بیشتر در مورد توافق میان ایران و عراق و یا نقش تهران در این کشور امتناع کرد و گفت مایل نیست در مورد این موضوعات صحبت کند. 

وی چندی پیش در گفت‌وگو با CNN دست داشتن ایران در اختلافات فرقه‌ای عراق را انکار کرد و گفت: «آنها (ایران) دارای نفوذ سیاسی هستند و فعالیت‌ رسانه‌ای گسترده‌ای انجام می‌دهند. ایرانی‌ها حتی در مواردی در کنار عراق فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌دهند». 

وی همچنین ادعای آمریکا و انگلیس در مورد اینکه ایران سلاح در اختیار شبه نظامیان عراق قرار می‌دهد را رد کرد. 

بنا به این گزارش سفیر آمریکا در عراق نیز از اظهارنظر در مورد توافق ایران و عراق مبنی بر تقویت همکاری‌های امنیتی امتناع کرد. سخنگوی سفارت آمریکا در عراق گفت: ما همیشه خواستار آن بوده‌ایم که عراق با همسایگانش روابط عادی داشته باشد. لو فینتور بار دیگر از فعالیت‌های ایران در عراق ابراز نگرانی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین