کد خبر: ۵۲۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
در نامه‌ای به ترامپ؛

تاکید ۱۲ سناتور دموکرات بر لزوم ماندن ترامپ در برجام

گروهی ۱۲ نفره از سناتورهای ارشد آمریکا به رهبری دایان فین‌اشتین در نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ از او خواستند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش روزنامه یواس‌ای تودی، در متن این نامه آمده است:

«در صورت خروج آمریکا از برجام ایران یا می تواند در برجام باقی بماند و در راستای انزوای آمریکا تلاش کند و یا اینکه برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد.  هرکدام از این دو سناریو برای منافع ملی آمریکا زیان‌بار خواهد بود.

در صورت خروج یک جانبه ‌آمریکا از برجام اگر ایران در راستای این توافق حرکت کند، تنها راه موثر پیش‌روی آمریکا برای باز پس‌گیری اهرم فشار اقتصادی علیه تهران آن است که همان کشورهایی که به ما در دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران به ما کمک کرده‌اند را نیز مورد تحریم قرار دهد که این کشورها می‌تواند شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان و هند باشند.

در چنین حالتی اینکه آمریکا بتواند یک ائتلاف بین‌المللی برای اعمال تحریم علیه ایران که این کشور را به پای میز مذاکره آورد را تشکیل دهد، غیرقابل تصور است.

از سوی دیگر اگر ایران گزینه از سرگیری برنامه هسته‌ای خود را در صورت خروج آمریکا انتخاب کند، ما با یک بحران هسته‌ای جدید پس از کره شمالی روبرو خواهیم بود. همچنین در این صورت اعتبار مذاکرات و توافق با آمریکا در صورتی که پیونگ یانگ به این نتیجه برسد که آمریکا به عهد خود وفا نمی کند، تضعیف خواهد شد. ما در عوض از شما می خواهیم تا با شرکای آمریکا و متحدان برای مقابله با دیگر اقدامات بدخواهانه ایران به موازات حفظ برجام که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می کند، همکاری کنید.»

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور در پیام توئیتری از اعلام تصمیم خود در مورد ماندن در برجام یا خروج از آن خبر داد.

این در حالی است که مقامات کشورمان همواره هشدار داده‌اند که ایران گزینه‌های متعددی در صورت خروج آمریکا از برجام در اختیار خواهد داشت و در صورت لزوم از آنها استفاده می کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: خروج احتمالی واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران تبعات منفی خواهد داشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین