کد خبر: ۵۲۲۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸

تورم مخفی دراقتصاد

رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: نظرات دلسوزانه آیت الله جوادی آملی در بحث مبارزه با فساد اقتصادی و بهره بانکی ، چاره برون رفت از مشکلات و رکود اقتصادی است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد صادق مشایخ با اشاره به نوسانات نرخ ارز ، به ارائه راهکارهای مشورتی به مسوولان ذیربط اشاره کرد و اظهارداشت: در این راستا ، تلاش‌های مثمر ثمری را اقتصاددانان بزرگی چون : باید از نظرات کارشناسی اکبر کمیجانی ، قائم مقام بانک مرکزی و مسعود نیلی ، مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور حمایت شود تا در عمل بتوانیم بر مشکلات نوسانات نرخ ارز فائق آییم.

وی نظرات دلسوزانه آیت الله جوادی آملی را در بحث مبارزه با فساد اقتصادی و بهره بانکی ، چاره برون رفت از مشکلات و رکود اقتصادی خواند.

سید محمد هاشمی اصفهانی مشاور اسبق وزیر نفت هم در این جلسه گفت : دپوی سنگین ارز - اسکناس دلار- در اختیار مردم بحران زا شده است ، لذا در این راستا  با ارائه راهکار عملیاتی می‌توان به رفع معضل پرداخت.

اوافزود: با طراحی کارت اعتباری ، سریعا اسکناس مبدل به شارژ کارت اعتباری شود.

وی سرمایه گذاری در بیت کوین را هشدار داد و ادامه داد: در کشور هند به عنوان کشور نمونه در پیشرفت اقتصادی از بیت کوین کمترین استقبال صورت گرفته است و در مقابل بیشترین استقبال از مباحث توسعه اقتصادیشان در فضای واقعی صورت می گیرد.

وی تلاش در همگرایی و همکاری بیش از پیش کلیه نهادها ، مسوولین و مردم در راستای تولید ملی و حمایت از آن را خواستار شد.

استفاده از پتانسیل بخش خصوصی

در ادامه این نشست سید جلال ساداتیان کاردار اسبق ایران در انگستان گفت : با توجه به وجود معضلات اقتصادی ، لازم است شرایط را به گونه ای مدیریت کرد تا جهت بهبود شرایط اقتصادی ، بستر سازی پایدار صورت گیرد تا در نتیجه آن تحولات سیاسی بین‌المللی از جمله برجام و تصمیم گیری‌های مغرضانه ترامپ بر فضای اقتصادی کشور تاثیر گذار نباشد.

او افزود : باید با ارائه راهکارهای اقدام پذیر ، نکاتی که منجر به ضعف عملکرد ما در حوزه برجام می شود ، را مرتفع کنیم.

سیده فاطمه مقیمی گفت: در بخش خصوصی قانونمندی ویژه ای حاکم است که لازم است به جای شعار، عملا از وجود پتانسیل عظیم خصوصی در راستای رشد و توسعه اقتصاد و تولید ملی بهره برداری نمود.

عضو هیات رییسه اتاق بزرگانی ، صنایع و معادن تهران افزود: جهت سرمایه‌گذاری در کشور باید به بخش خصوصی جهت مشارکت بطور ویژه بها داده شود.

او گفت: در حال حاضر کار به جایی رسیده است که شرکت‌های خصوصی جهت تامین منابع مالی پرسنلشان با مشکل مواجه هستند که لازم است در این راستا حمایت‌های ویژه ای از بخش خصوصی صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: نباید مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد را دولت به وارد کننده سوبسید دهد در نتیجه نرخ ارز در کشور باید واقعی شود و در این راستا ، می بایست در تعیین نرخ ارز مدیریت صحیحی صورت پذیرد.

وی همچنین به ایجاد تامین ویژه فضای اقتصادی کشور جهت سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و افزود: سرمایه گذار خارجی باید به سود آوری سرمایه‌گذاری اش در کشور مطمئن باشد.

مقیمی اضافه کرد: ترنز اکشنهای بانکی و مالی هنوز در سیستم بانکی بخوبی تعریف نشده است. درحالی که با اصلاح این موارد ، همچنین سیستم تقنینی در حوزه بانکی و مالی می‌توان به بهبود فضای کسب و کار کمک کرد.

 ایجاد توازن اقتصادی بین پول و شبه پول

طاهره توکل نیا گفت: باید از کارآفرینی حمایت شود و توسط نهادها جهت کارآفرینی بودجه بندی صورت پذیرد.

دبیر کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران افزود: از فعالان بازرگان به ویژه در خارج از کشور باید پشتیبانی شود .

 وی به لزوم تمرکز بر مباحث تولید ملی اشاره کرد و اضافه کرد: باید به حمایت از صنایع و تولید داخل بیش از پیش پرداخت و به آنها بها داد.

فاطمه شعبانی گفت: با مدیریت تخصصی و صحیح می بایست هر چه سریعتر بر بحران نرخ ارز فایق آمد .

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: در راستای اصلاح قوانین ارزی و صادراتی ، همچنین بی اثر کردن تحریمها و عوامل سیاسی بین المللی ، باید نوع ارز در مراودات تجاری بین المللی تغییر کند .

در ادامه این نشست علی سعدوندی استاد اقتصاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا شعبه دبی گفت: باید مشکلات اقتصادی کشور، به ویژه در شرایط کنونی ، در هر نهاد و هر حوزه ای فقط توسط اقتصاددانان دلسوز و برجسته داخل کشور تحلیل و مرتفع شوند.

وی راهکار کاهش نرخ تورم را ایجاد توازن اقتصادی بین پول و شبه پول دانست و عنوان کرد : بانک مرکزی باید راهی جهت پاسخگویی پرداخت سودهای بانکی بیابد و حتما باید سود بانکی را کاهش دهد. بانک مرکزی باید پول پر قدرت تامین کند.

در حال حاضر ، در کشور 1500 در صد تورم مخفی وجود دارد و 000/165 میلیارد تومان نقدینگی موثر که معضل ویژه ای است و قطعا شبه پول به پول تبدیل خواهد شد. 

سعد وندی اضافه کرد : جهت رفع بحران اقتصادی ، باید یارانه حذف شود و در مقابل بودجه عمرانی دولت افزایش یابد.
خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین