کد خبر: ۵۲۲۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷

درخواست 100 مقام نظامی و دیپلماتیک اروپایی از ترامپ برای ماندن در برجام

100 مقام سیاسی، نظامی و دیپلمات ارشد اروپایی در بیانیه‌ای از ترامپ خواستند تا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای باعث ایجاد یک بحران میان آمریکا و اروپا نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
بنابر اعلام وب سایت کنفرانس امنیتی مونیخ در این بیانیه آمده است، اعضای اروپایی برجام (فرانسه، آلمان و انگلیس) در حال جمع‌بندی بر روی بسته‌ای از اقدامات در مورد ایران با همکاری دولت آمریکا هستند که ترامپ باید آن را یک پیروزی بداند و کنگره از آن به عنوان اساسی برای قوانین جدید خود علیه ایران استفاده کند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا در برجام باقی خواهد ماند یا خیر. این در حالی است که 500 عضو پارلمان کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای به کنگره آمریکا بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده بودند.

این بیانیه می‌افزاید: ما از نظرات قانونگذاران اروپایی مبنی بر اینکه روابط آمریکا و اروپا برای امنیت در اروپا و ثبات در منطقه حیاتی است، حمایت می‌کنیم اگرچه این روابط در حال تضعیف است، خروج از برجام در حالی که ایرانی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند، می‌تواند باعث لطمه دیدن بیشتر روابط میان آمریکا و اروپا شود. عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران می‌تواند به عنوان نقض توافقنامه‌ای از سوی آمریکا دانسته شود که شورای امنیت سازمان ملل آن را به تایید رسانده است. ما معتقدیم که اروپا، روسیه و چین باید در چارچوب برجام به همکاری خود با ایران ادامه دهند که این موضوع می‌تواند به انزوای آمریکا و همچنین تضعیف موضع واشنگتن در مورد مذاکرات با کره شمالی منجر شود. در واقع خروج آمریکا از برجام یک اقدام متضاد با منافع این کشور خواهد بود.

در پایان این بیانیه آمده است: با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در خاورمیانه و در رابطه با موضوع خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تصمیم دونالد ترامپ از همیشه مهم‌تر خواهد بود. ما از واشنگتن می‌خواهیم تا در قبال توافق هسته‌ای ایران با اروپا متحد بماند.

همچنین 12 سناتور دموکرات ارشد نیز روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ، ضمن  تاکید بر حفظ لزوم برجام هشدار دادند که خروج یکجانبه واشنگتن از برجام می‌تواند باعث انزوای آمریکا یا از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران شود.  

این در حالی است که مقامات کشورمان اعلام کردند در صورت لزوم ایران از گزینه‌هایی که در این رابطه در اختیار دارد در واکنش به خروج آمریکا استفاده خواهد کرد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین