کد خبر: ۵۲۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

فواید زردچوبه برای سلامتی و پوست و مو

زردچوبه در کنار گیاهان محبوب و مشهور دیگر از جمله سیر، دارچین، زنجبیل و جنسینگ از جمله بهترین داروهای گیاهی محسوب می شود. به دلیل نیاز به دما، محیط و شرایط خاص برای رشد این گیاه، در تمام نقاط جهان قابل رشد نیست و بیشتر در کشورهای آسیای جنوب شرقی و هند قابل کشت می باشد. ریشه خشک شده این گیاه به صورت پودر زردرنگ دارای مصارف متعدد دارویی و درمانی می باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
زردچوبه ادویه اصلی مورد استفاده در غذاهای هندی، به طور قطع قوی ترین گیاه در کره زمین برای مبارزه و معکوس کردن روند بیماری می باشد. زردچوبه دارای خواص درمانی فراوانی برای سلامتی، پوست و مو می باشد.

زردچوبه درکنار گیاهان محبوب و مشهور دیگر از جمله سیر، دارچین، زنجبیل و جنسینگ از جمله بهترین داروهای گیاهی محسوب می شود. به دلیل نیاز به دما، محیط و شرایط خاص برای رشد این گیاه، در تمام نقاط جهان قابل رشد نیست و بیشتر در کشورهای آسیای جنوب شرقی و هند قابل کشت می باشد. ریشه خشک شده این گیاه به صورت پودر زردرنگ دارای مصارف متعدد دارویی و درمانی می باشد.

زردچوبه دارای ترکیبات خاصی از جمله کورکومینوئید یا کورکومین می باشد. کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، کلسترول بالا، افسردگی، بیماری های پوستی، چاقی و اضافه وزن و … مفید می باشد.

زردچوبه از گیاهان خانواده زنجبیل و دارای طبع گرم و خشک می باشد.

خواص و فواید زردچوبه


1- ضد انعقاد خون

داروهای زیادی برای پیشگیری از لخته شدن خون وجود دارد که می توان به آسپرین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، کلوپیدوگرل، انوکساپارین و … اشاره کرد، اما درمان دارویی همیشه اثربخش نیست زیاد مصرف بیش از حد برخی داروهای شیمیایی با عوارض جانبی مانند خونریزی بیش از حد، سردرد یا تنگی نفس مواجه می شود.

در حالیکه مصرف زردچوبه، اگر به مقدار کم و معمولی استفاده شود، عوارض جانبی خاصی ندارد. کورکومین موجود در زردچوبه برای بیماری ترومبوز عروقی مفید می باشد.

2- ضدافسردگی

تحقیقات انجام شده نشان می دهد احتمالا زردچوبه به دلیل دارا بودن ماده کورکومین، در رفع علائم افسردگی و اختلالات افسردگی از قبیل اختلال دوقطبی موثر می باشد.

3- ضدالتهاب

از دیگر خواص کورکومین موجود در زردچوبه، جلوگیری و درمان التهاب بوده و از موثرترین ترکیبات ضدالتهابی در جهان محسوب می شود. قابل ذکر است بیماری هایی مانند سرطان، کولیت، آرتریت، کلسترول بالا و دردهای مزمن ممکن است باعث بروز التهاب در بدن شود.

اثرات ضدالتهابی کورکومین به عنوان درمان احتمالی بیماری آلزایمر مورد مطالعه قرار گرفته و همچنان ادامه دارد.

4- درمان بیماری های پوستی

خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه برای درمان بیماری های پوستی اثر فوق العاده ای دارد. از جمله مزایای زردچوبه برای پوست می توان به بهبود سریع زخم ها، درمان آکنه، درمان سوختگی و کنترل بیماری پسوریازیس اشاره کرد.

بیماران مبتلا به بیماری پسوریازیس، مقداری آب را به آرامی به نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه افزوده و هم بزنید تا مخلوط خمیری شکل به دست بیاید، سپس یک لایه نازک از خمیر را به ضایعات پوستی ناشی از پسوریازیس مالیده و روی آن را بپوشانید و بگذارید یک شب به همان صورت باقی بماند. سپس با آب گرم پوست خود را بشویید.

5- درمان آرتروز

زردچوبه یک مسکن و کاهش دهنده درد به شمار می رود. مطالعه اثر کورکومین موجود در زردچوبه روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داده است که مصرف زردچوبه با تاثیر داروهای آرتروز مانند دیکلوفناک برابری می کند. در حالیکه مصرف داروی دیکلوفناک احتمال ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

6- درمان سرطان

آزمایشات انجام شده نشان می دهد کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضدسرطانی داشته و قادر به از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آن ها می باشد. زردچوبه به خصوص در درمان سرطان سینه، سرطان روده، سرطان معده و سرطان پوست موثر است.

7- کنترل دیابت

زردچوبه یکی از بهترین درمان های گیاهی و طبیعی برای بیماری دیابت و کاهش قند خون و کاهش مقاومت نسبت به انسولین به شمار می رود. به طوری که تاثیر کورکومین در فعال سازی AMPK ( که باعث بهبود حساسیت انسولین در دیابت نوع 2 می شود) 400 برابر قدرتمندتر از داروی متفورمین عمل می کند.

زردچوبه همچنین برای کاهش عوارض ناشی از دیابت، از جمله نوروپاتی دیابتی و رتینوپاتی و آسیب دیدن عروق خونی مفید است.

8- کاهش وزن و درمان چاقی

تحقیقات انجام شده روی فواید زردچوبه در کنترل وزن نشان داده که خواص ضدالتهابی زردچوبه عامل موثری در رفع فرایندهای التهابی چاقی بوده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

9- درمان بیماری های گوارشی

زردچوبه برای درمان بیماری های دستگاه گوارش بسیار مفید است و از آن جا که برخلاف داروهای شیمیایی مرتبط با بیماری های گوارشی و معده ، عوارض جانبی خاصی ندارد، برای رفع مشکلات معده و روده مورد استفاده قرار گرفته و باعث رشد باکتری های مفید روده می شود.

10- کنترل کلسترول خون

از جمله داروهای رایج که برای تنظیم کلسترول خون تجویز می شود ، استاتین می باشد که مصرف آن در طولانی مدت ممکن است به کلیه و کبد آسیب برساند. مصرف زردچوبه به دلیل دارا بودن ترکیبات کورکومین، باعث کاهش استرس اکسیداتیو و کلسترول بد خون می شود.

11- تسکین درد

زردچوبه می توانند همانند مسکن قوی باعث کاهش درد شود. همچنین مصرف زردچوبه به دلیل خواص ضدالتهابی آن، در سوختگی های شدید باعث کاهش درد و درمان سریع سوختگی می گردد.

12- کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

کورکومین موجود در زردچوبه برای سلامت قلب و درمان بیماری های قلبی مفید است. زردچوبه با تنظیم فشار خون، جلوگیری از لخته شدن خون و کنترل کلسترول باعث پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری قلبی می شود.

13- جلوگیری از پیری زودرس

به دلیل فواید درمانی زردچوبه برای بیماری های مزمن مرتبط با سن، از جمله آلزایمر و بیماری های قلبی، از زردچوبه به عنوان گیاه و ادویه ضدپیری یاد می شود.

14- کاهش مشکلات قاعدگی

اگر از ناراحتی های دوران قاعدگی از جمله نفخ، گرفتگی، خونریزی بیش از حد یا نوسانات خلق و خو رنج می برید، زردچوبه به علت خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهندگی می تواند در کاهش این علائم بسیار موثر عمل کند.

15- سم زدایی از بدن

زردچوبه باعث بهبود عملکرد کبد شده و با تحریک سیستم لنفاوی، میزان سموم موجود در بدن را کاهش می دهد.

فواید زردچوبه برای سلامت و زیبایی پوست

زردچوبه از دیرباز برای شفاف کردن پوست، لایه برداری، درمان جوش و جلوگیری از چین و چروک پوست مورد استفاده قرار گرفته است.

ماسک زردچوبه برای رفع آکنه و جوش

برای این کار، 1 قاشق چایخوری زردچوبه، 3 قاشق غذاخوری شیر، 2 قاشق غذاخوری آرد و چند قطره عسل را با هم خوب مخلوط کنید، سپس یک لایه از آن را به صورت خود مالیده و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس صورت خود را بشویید.

ماسک زردچوبه برای لایه برداری پوست

1 قاشق غذاخوری زردچوبه را با 1 قاشق غذاخوری آب و سرکه سیب مخلوط کرده و به صورت خود بمالید. بعد از 15 دقیقه پوست خود را کاملا شسته و خشک کنید. 2 تا 3 بار در هفته از این ماسک لایه بردار استفاده کنید.

ماسک زردچوبه برای درمان ترک پا

مقدار یکسان روغن کرچک و روغن نارگیل را با هم مخلوط کرده و با یک کاسه زردچوبه مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. سپس خمیر را به پاشنه ترک خورده پا مالیده و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

توصیه می شود قبل از استفاده از زردچوبه روی صورت، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست دست خود امتحان کرده و به مدت 1 تا 2 شبانه روز منتظر بمانید. زیرا زردچوبه ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک روی پوست شده و لکه های پوستی ایجاد کند.

فواید زردچوبه برای مو

ترکیبات زردچوبه برای رشد و زیبایی مو بسیار مفید است. از جمله فواید و خواص زردچوبه برای سلامت مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- درمان ریزش مو

کورکومینوئید موجود در زردچوبه از ریزش مو جلوگیری می کند، اگرچه این مطلب اثبات نشده اما به هرحال زردچوبه برای موهای شما هیچ ضرری ندارد!

2- درمان شوره سر

ترکیب روغن زردچوبه و روغن زیتون در درمان شوره سر موثر بوده و باعث حفظ سلامت پوست سر می گردد. برای تهیه این ترکیب مقدار یکسان از این دو روغن را با هم مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف شامپو، روی موهای خود بمالید.

طرز تهیه چای زردچوبه
مواد مورد نیاز:

زردچوبه: 1 قاشق چایخوری
آب: 4 فنجان
عسل یا آب لیمو ترش تازه یا زنجبیل رنده شده: 1 قاشق چایخوری

ابتدا آب را جوشانده و زردچوبه را به آن اضافه کنید. بعد از 10 تا 15 دقیقه ، آن را از روی حرارت برداشته و قبل از مصرف عسل ( یا آبلیمو یا زنجبیل) را به آن اضافه کنید.

عوارض احتمالی زردچوبه

از شایع ترین عوارض جانبی زردچوبه می توان به واکنش های آلرژیک، بخصوص بعد از استعمال آن روی پوست اشاره کرد که معمولا به صورت خارش خفیف گزارش شده است.

مصرف زردچوبه به مقدار زیاد می تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

-حالت تهوع
-اسهال
-افزایش خطر خونریزی
-افزایش عملکرد کبد
-انقباضات بیش از حد کیسه صفرا
-کاهش فشار خون
-انقباضات رحم در زنان باردار
-افزایش جریان قاعدگی

چه کسانی در مصرف زردچوبه احتیاط کنند؟

افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، هنگام استفاده از زردچوبه در غذا یا مکمل آن باید احتیاط کنند. زردچوبه ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، کلوپیدوگرل، وارفارین و داروهای ضد استروئیدی و ضد التهابی تداخل داشته باشد.

روش های نگهداری زردچوبه

-اگر از پودر زردچوبه استفاده می کنید حتما آن را در ظروف در بسته و در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

-برای استفاده از زردچوبه تازه، باید آن را در یخچال نگهداری کنید، گرمای بیش از حد باعث تجزیه و از بین رفتن روغن و نور خورشید باعث پریدن رنگ زرد آن می شود.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین