کد خبر: ۵۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۲۳:۰۶
تل‌آویو می‌کوشد حامیان تهران را منصرف کند

نقش ایران در سفر اولمرت به روسیه

آفتاب‌‌نیوز : اولمرت در جلسه روز دوشنبه کابینه اسراییل گفت بدون شک تهدید اتمی ایران و ساخت رآکتور هسته‌ای این کشور، در کنار مساله اتمی کره شمالی از محورهای اصلی گفتگوهای ما خواهد بود. 

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر می‌افزاید قرارداد اخیر 700 میلیون دلاری فروش موشک‌های ضدهوایی تور M1 روسیه به ایران نیز از دیگر نگرانی‌های اسراییل و آمریکاست. اگرچه روسیه از این قرارداد دفاع کرده و می‌گوید این موشک‌ها صرفا برای مقاصد دفاعی کاربرد دارد. 

به نوشته این گزارش اولمرت برای شرکت در مراسم پانزدهمین سالگرد از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور که پس از فروپاشی شوروی آغاز شد، به روسیه دعوت شده است.

در همین حال به نوشته روزنامه اسراییلی هاآرتص، در آستانه سفر ایهود اولمرت به روسیه، مسکو اعلام کرد که قصد دارد بر فروش تسلیحات خود به دیگر کشورها نظارت شدیدتری را اعمال کند. دولت روسیه با صدور بیانیه‌ای با لحنی کلی تصدیق کرد که لازم است کنترل شدیدتری بر صدور تسلیحات ازاین کشور اعمال شده و اطمینان حاصل شود که تسلیحات به مقصد مورد نظر می‌رسد و نه به دست افرادی دیگر. 

هاآرتص با اشاره به اینکه همزمانی این اقدام با سفر اولمرت به روسیه قابل توجه است می‌نویسد،این تصمیم روسیه در پی ادعاهای اسرائیل در مورد انتقال تسلیحات نظامی روسیه به حزب‌الله لبنان از طریق سوریه انجام شده است. 

این روزنامه می‌افزاید، نزدیک به یک ماه پیش و بعد از پایان بحران خاورمیانه و جنگ در لبنان، هیأتی از کارشناسان تسلیحاتی اسرائیل به ریاست مارک سافر، معاون وزارت خارجه و آرکادی میلمن، سفیر اسرائیل با مقامات وزارت خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند و اظهار داشتند که تسلیحاتی که روسیه به سوریه فروخته است از جمله موشک‌های ضدتانک به دست حزب‌الله لبنان رسیده و در جنگ اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. 

در دستورالعمل جدیدی که روسیه برای فروش تسلیحات خود تعیین کرده است نمایندگانی از روسیه نظارت خواهند کرد که سلاح‌های فروخته شده بنابر توافق دو کشور به کار رود و در اختیار طرف دیگری قرار نگیرد. 

به نوشته این روزنامه، ایهود اولمرت در سفر دو روزه خود به روسیه که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی ایوانف وزیر دفاع و میخائیل فرادکف نخست وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین