آفتابنیوز : در ابلاغیهای که در همین رابطه به نقل از دفتر رئیس جمهور منتشر شده آمده است: به منظور تمركز زدایی، تسریع در امور استانها و پیشرفت در امر سازندگی و عمران استانها و حسن اجرای امور، با استفاده از اختیارات اصل 126 قانون اساسی مقرر میدارد سازمان مدیریت و برنامهریزی هر استان، زیر مجموعه استانداری تعریف گردد.
در بند دو این ابلاغیه آمده است: ساختار جدید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد مشترك وزیر كشور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور به تصویب رئیس جمهور میرسد و تا آن زمان، سازمان مدیریت و برنامهریزی هر استان با كلیه پستهای سازمانی زیر مجموعه استانداری قرار میگیرد و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان به عنوان معاون استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان انجام وظیفه خواهند نمود.
صدور این ابلاغیه در حالی است که در روزهای اخیر، زمزمه تغییرات «آنی» و «گسترده» در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با واکنش انتقادی برخی از فعالان سیاسی، مدیران باتجربه دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ حتی در میان طیف اصولگرایان ـ مواجه شده بود تا جایی که«الیاس نادران» نماینده تهران در مجلس هفتم و رئیس کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مقالهای به دفاع از فرهاد رهبر رئیس «سازمان مدیریت و برنامهریزی» در جریان اختلافات وی با احمدی نژاد پرداخت. پاسخ دولت البته به این انتقادات آن بود که رئیسجمهور میتواند مطابق قانون اساسی اختیارات خود را که اینک بر عهده سازمان مدیریت است به جایگاه دیگری تفویض کند.
پشت پرده انقلاب در سازمان مدیریت[کلیک کنید]صدور این ابلاغیه همچنین در حالی است که در روزهای اخیر اخباری از استعفاهای برخی مدیران و کارشناسان این نهاد منتشر شده است. بر اساس اخبار منتشر شده، فرهاد دژپسند معاون برنامهریزی ،علی طیبنیا معاون اقتصادی و مهدی رحمتی معاون امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامهریزی و رامین پاشایی فام مدیركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مدیریت و برنامهریزی استعفا دادهاند.
در همین رابطه گزارش خبرنگار «آفتاب» حاکی از آن است که تغییرات گسترده در ساختار و ماموریت سازمان مدیریت و برنامهریزی با واکنش منفی برخی اقتصاددانان مستقل مواجه شده است. دکتر بایزید مردوخی در گفتوگو با خبرنگار آفتاب ضمن تأکید بر کلیدی بودن نقش سازمان مدیریت و برنامهریزی در اداره کلان کشور، اظهار داشت: به دلیل حساسیت جایگاه این سازمان، نباید مشابه سایر دستگاههای دولتی با آن برخورد شود.
این استاد دانشگاه، سازمان مدیریت را مشاور و امین قوه مجریه، قوه مقننه و در صورت نیاز، قوه قضائیه دانست و گفت: این سازمان همواره با مجلس همکاری صمیمانهای داشته است . مجلس نیازمند همکاری سازمان مدیریت میباشد و نیز یاریرسان مؤثر دولت محسوب میشود که با تخصیص اعتبار در تمام سال به دستگاههای دولتی کمک میکند.
وی نقش سازمان مدیریت را در سیاستها و استراتژیهای اقتصادی کشور بسیار مؤثر خواند و افزود: این سازمان همیشه با کلیه دستگاههای دولتی تعامل خوبی داشته و به کمک آن است که سیاست بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی طراحی میشود و گاهی به صورت سیاست رسمی کشور به اجرا درمیآید و هر پنج سال یکبار نیز به صورت استراتژی برنامه و با نام قانون برنامه به تصویب مجلس میرسد.
دکتر مردوخی ضمن اشاره به دیگر فعالیتهای این سازمان خاطرنشان کرد: این سازمان در یافتن راههای تأمین منابع بودجه کشور و همچنین پیشنهاد نوآوریهای جدید در زمینههای اجرایی و طراحی همواره پیشگام بوده است.
مردوخی در عین حال، انتقادات برخی از مدیران اجرایی کابینه نهم از سازمان مدیریت و برنامه ریزی رد کرده و گفت: دستگاههای اجرایی که باید اعتبارات و بودجهشان را از این سازمان بگیرند اکثر اوقات از این سازمان رضایت ندارند چرا که سازمان اولویتها را تشخیص میدهد و امکانات و منابع کشور را میشناسد و به همین دلیل ممکن است که با پیشنهاد دستگاه اجرایی موافقت نکند و طبیعی است که دولت از این سازمان دل خوشی نداشته باشد.
مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: این سازمان علاوه بر این که بار سنگین فشارهای دستگاههای مختلف دولتی را از دوش رئیس جمهور برداشته است به او امکان داده که به وظایف سنگین ملی خود برسد و درگیر مسائل ریز اجرایی نشود و اگر از این سازمان به درستی بهرهبرداری شود بیش از 50 درصد فشارهای وارده بر دولت را کاهش میدهد. بنابراین مدافع اصلی این سازمان در طول 60 سال رئیس دولت بوده است.
مردوخی تأکید کرد: این مجموعه باید کادر مخصوصی داشته باشد که در درون خود سازمان به پختگی رسیده باشند و بتوانند مصالح ملی را تشخیص دهند و از گرایشات بخشی یا منطقهای خودداری کنند.
وی ضمن بیان این که رئیس جمهور باید سطحی متعالی را برای سازمان قائل باشد اظهار داشت: رئیس جمهور باید از نزدیک با این سازمان کار کند و ارتباط داشته باشد چرا که در این صورت میتواند مشکلات واقعی این سازمان را بهتر تشخیص دهد و براساس شکایتها و مخالفتهای دیگران نسبت به این سازمان، زود قضاوت نکند. ایشان باید پس از شنیدن حرفهای این سازمان که برخواسته از هزاران سال دانش و علم و انباشت 60 سال تجربه است، قضاوت و رفتار نماید.