کد خبر: ۵۲۲۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

ماهاتیر محمد: پادشاه، انور ابراهیم را عفو می‌کند

نخست وزیر جدید مالزی امروز (جمعه) گفته که پادشاه این کشور با عفو کامل یکی از رهبران اپوزیسیون موافق است.
آفتاب‌‌نیوز :
ماهاتیر محمد، نخست وزیر جدید مالزی در یک نشست خبری گفت: پادشاه مالزی موافقت کرده تا به "انور ابراهیم"، سیاستمدار سابق و محبوس این کشور عفو کامل بدهد.

افق سیاسی این کشور جنوب‌شرق آسیا برای نزدیک به دو دهه با دشمنی میان ماهاتیر محمد و انور ابراهیم شکل گرفته بود که در نهایت با تصمیم ماهاتیر محمد به عنوان نخست وزیر در سال ۱۹۹۸ برای برکناری انور ابراهیم از معاونتش، باعث شکل گیری یک جنبش مخالف از سوی انور ابراهیم با نام "اصلاحات" شد.

اما در سال ۲۰۱۶ زمانی که ماهاتیر محمد تصمیم گرفت تا از ائتلاف حاکم "باریسان ناسیونال" خارج شود، به اتحاد مخالفان انور ابراهیم پیوست تا با نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین که به فساد متهم بود، به مقابله برخیزد.  

حالا ماهاتیر محمد با پیروزی در انتخابات چند روز قبل و بازگشت به نخست وزیری به خبرنگاران گفته است: عفوی کامل در انتظار انور ابراهیم است، به این معنی که او نه تنها عفو می‌شود بلکه بلافاصله آزاد شده و می‌تواند در سیاست مشارکت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماهاتیر محمد در سن ۹۲ سالگی پیرترین رهبر منتخب دنیاست.

ماهاتیر محمد پیش از انتخابات گفته بود اگر در انتخابات پیروز شود و انور ابراهیم هم عفو شود، در نهایت سمت نخست وزیری را به او تحویل خواهد داد.

ماهاتیر محمد هم‌چنین گفته است که همسر انور ابراهیم به عنوان معاونش مشغول به کار خواهد شد.

انور ابراهیم ۷۰ ساله قرار بود در تاریخ هشتم ژوئن امسال به دلیل "رفتار مناسب" از زندان آزاد شود. او در سال ۲۰۱۵ به دلیل لواط به پنج سال زندان محکوم شده بود؛ اتهامی که مخالفان آن را با انگیزه سیاسی دانسته‌اند. 

نخست وزیر جدید مالزی همچنین گفته که روز شنبه کابینه خود را اعلام می‌کند و گفته که سیاست‌های اولیه شامل تحقق وعده‌های انتخاباتی از جمله حذف مالیات خدمات و کالاهاست.

وی ادامه داد: درباره امور خارجی، ما به دنبال حفظ روابط خوب با تمامی کشورها بدون توجه به سیاست‌هایشان هستیم. ما نمی‌خواهیم به نفع هیچ کشوری عمل کنیم.

نخست وزیر جدید مالزی همچنین گفت که دادستان کل در بستن پرونده فساد مالی نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین در سال ۲۰۱۶ اشتباه کرد. در حقیقت، شواهد نادیده درباره این پرونده وجود دارد. ما باید براساس قوانین عمل کنیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین