کد خبر: ۵۲۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

موگرینی: برجام حفظ خواهد شد

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که حتی بدون حمایت آمریکا، توافق هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از نشریه پولیتیکو، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در کنفرانس این اتحادیه، ادعا کرد: من از حسن روحانی ضمانت گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، ایران به برجام پایبند بماند.

به گزارش ایسنا، مقامات عالی کشورمان پس از خروج ترامپ از برجام تاکید کردند که ایران تنها در صورتی به برجام پایبند خواهد ماند که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به کشورمان در رابطه با تامین منافع ایران در برجام تضمین دهند.

موگرینی تاکید کرد: ما مصمم هستیم تا این توافق بین‌المللی را حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام برخی رسانه‌های جهان، موگرینی قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل با وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس طی روزهای آینده دیدار و در مورد چگونگی ادامه برجام گفت‌وگو کند.

موگرینی با اشاره به غیرمستقیم به دونالد ترامپ در سخنان خود، گفت: به نظر می‌رسد که داد و فریاد، توهین و تخریب همه آن چیزی که به دست آمده است به بخشی از رفتار زمان کنونی تبدیل شده است؛ در حالی که تغییر به معنای آن است که با حفظ توافقات گذشته به دنبال توافقات جدید بود، این نوع رفتار مشکل ما را حل نخواهد کرد.

پیشتر امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد که فرانسه همه تلاش خود را برای حفظ برجام ادامه خواهد داد.

در همین حال اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان برای مستثنی‌ شدن شرکت‌های آلمانی فعال در ایران از تحریم‌ها، با همتای آمریکایی خود رایزنی کرد. شولتس در تماس تلفنی با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، موضوع شرکت‌های آلمانی فعال در ایران را مطرح کرده است. وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود به صراحت خواستار «مستثنی‌شدن شرکت‌های آلمانی از قوانین تحریمی آمریکا» شده است.

جرارد آرود، سفیر فرانسه در واشنگتن می‌گوید اتحادیه اروپا هفته آینده سیاستش در قبال ایران را بعد از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تعیین می‌کند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین