کد خبر: ۵۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۸

از پيروزي هسته اي تا تصميم عاقلانه بوش

آفتاب‌‌نیوز : استراو گفت:‌ما بدون هيچ تبعيضي حقوق ايران را در چارچوب قرارداد منع گسترش تسليحات هسته اي و همچنين تعهدات مربوط، به رسميت مي شناسيم. جمهوري اسلامي ايران نيز به نوبه خود تاكيد كرده است كه در حال توليد سلاح هاي اتمي نيست. 

حسن روحاني،‌ دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي ايران نيز كه اين بار ترجيح داده بود خود هدايت تيم مذاكره كننده را در دست بگير، در پايان اين مذاكرات از موافقت تهران با تداوم تعليق غني سازي خبر داد. ايران پيشتر تهديد كرده بود كه در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات،‌غني سازي را از سر خواهد گرفت. 

توافق ايران و اتحاديه اروپا اما تنها دستاورد تيم مذاكره كننده هسته اي نبود. در فاصله كمتر از يك روز انتشار خبري كه جامعه اقتصادي و سياسي ايران مدت ها در انتظار آن بودند، نشان داد كه علي‌رغم انتقادات برخي جريانات و گروه ها از روند مذاكرات، دستاوردهاي آن به بار نشسته است. آغاز مذاكرات براي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني كه پس از رأي موافق اعضاي اين سازمان صورت گرفت، نشانگر تحقق همزمان وعده هاي اتحاديه اروپا در مورد حمايت از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني و تعهد آمريكا مبني بر حمايت از مذاكرات اروپا و همزمان ارايه برخي امتيازات به ايران باشد. آمريكايي ها پيش از اين اعلام كرده بودند كه در ازاي پيشرفت مذاكرات هسته اي حاضر به اعطاي برخي امتيازات از جمله عدم مخالفت با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني هستند. پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني كه اين بار بر خلاف 22 مرتبه گذشته با مخالفت و وتوي آمريكا روبرو نشد، ‌از نگاه بسياري از رسانه هاي غربي حاصل تعامل اروپا و آمريكا به نفع ايران بود. خبرگزاري و نشريات غربي نيز در اين ميان عمده توجه خود را معطوف به پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني به عنوان نخستين امتياز ارايه شده از سوي اروپا و ايالات متحده كردند. آسوشيتد پرس در گزارشي نوشت: ‌تسهيل عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني يكي از امتيازاتي بود كه هيات مذاكره كننده اروپايي به هيات ايراني پيشنهاد كرده بود. در نهايت اين ديپلماي اروپا بود كه دو ماه پيش آمريكا را متقاعد كرد از مخالفت با عضويت ايران در اين سازمان دست بردارد. 

كريستين ساينس مانيتور نيز در گزارشي تحت عنوان تصميم عاقلانه بوش در مورد ايران مي نويسد: رئيس جمهوري امتياز اقتصادي بزرگي به ايران اعطا كرد تا اين دو كشور در ازاي توقف غني سازي بتوانند وارد سازمان تجارت جهاني شوند. اين در حالي است كه تاكنون چنين آمادگي در عمليات ضدتروريستي آمريكا انجام نشده بود. اين نشريه در ادامه مي نويسد بوش بيش از اين مايل نبود تا اشتباه كلينتون را تكرار كند. كلينتون در دوره خود به كره شمالي امتيازاتي اقتصادي داده بود تا از ساختن بمب اتمي دست بكشد اما كره شمالي چنين كاري نكرد. اكنون اما دولت بوش تصميم عاقلانه اي گرفته است،‌چرا كه دولت او نمي تواند از تهديدات اقتصادي يا نظامي عليه ايران استفاده كند. از سوي ديگر ايران نيز در پي منافع تجاري به منظور ايجاد فرصت شغلي براي تعداد كثيري از جوانان بيكار خود است. بدين ترتيب هر دو طرف در حال كنار آمدن با اين قضيه هستند. فايننشيال تايمز، ‌اما رويكردي متفاوت اتخاذ كرده است. اين نشريه با تاكيد بر اين كه «شرايط فعلي درمورد توافق ايران در اتحاديه اروپا، كاملا اميدوار كننده است» مي افزايد: ‌اما متاسفانه چيزي وجود ندارد كه حاكي از آمادگي دولت هاي ايران و آمريكا براي مذاكره باشد. 

اين نشريه در ادامه ارايه تضمين هاي امنيتي از سوي واشنگتن همراهي با اتحاديه اروپا و عادي سازي روابط با تهران را از جمله پيش شرط هاي عادي شدن روابط ميان طرفين مي داند. 

هر چند نشريات غربي به طور خاص آمريكايي از روند مذاكرات هسته اي و تعامل غيرمستقيم ميان تهران و واشنگتن اظهار رضايت كرده و آن را به عنوان آغازي بر رويكردي عاقلانه تر طرفين ارزيابي مي كنند،‌اما در اين ميان سياستمداران آمريكايي ترجيح دادند تا از اظهارنظر قطعي خودداري كنند. آنها نيز شايد همانند همتايان اروپايي خود ترجيح مي دهند تا به انتظار انتخابات رياست جمهوري ايران بنشينند، انتخاباتي كه به گفته فيليپ زكيلو، مشاور وزير خارجه آمريكا از اهميتي به سزا برخوردار است و كاخ سفيد تمامي تحولات آن را از نزديك تحت نظر دارد. انتخابات رياست جمهوري ايران مي تواند با به قدرت رساندن اصول‌گرايان مخالف تعامل با غرب، روند بهبود روابط را متوقف كرده و يا با راه يابي سياستمداري پراگماتيك و آشنا به اصول ديپلماسي، راهي نو در پيش پاي طرفين قرار دهد. اروپايي ها و آمريكايي ها ترجيح مي دهند تا شامگاه 27 خرداد به انتظار بنشينند و پس از آن به تعاملي ديگر با ايران بينديشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین