کد خبر: ۵۲۴۷۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
خشکسالی گریبانگیر 170 هزار کشاورز سیستان و بلوچستان

یکسال مراقبت و آخر هم هیچ/گزارشی از بحران بی‌آبی در شرق ایران

سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که به دلیل اقلیم گرم و خشک آن و کاهش 75 درصدی نزولات آسمانی، دو دهه است گرفتار خشکسالی شده و 170 هزار بهره بردار استان را درگیر خود کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در چند سال اخیر و پس از خشکسالی‌های پی در پی، حجم آب‌های سطحی استان و رودخانه هیرمند و تالاب هامون به مرز خشکی رسیده و آب لازم برای کشاورزی را از مردم استان و بویژه سیستان گرفته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ کشاورزان سیستان سالهاست در انتظار توافق دولت ایران و افغانستان چشم به راه رهاسازی آب رودخانه هیرمند هستند بلکه بتوانند محصولی سالم و قابل ارائه به بازار کشت کنند.

هرچه پیش می رویم این خشکسالی جدی‌تر می‌شود؛ امید کشاورزان سیستان رو به ناامیدی رفته و در نهایت پس از یکسال تلاش و مراقبت از محصول خود خشکسالی جان محصولات‌شان را می‌گیرد و نتیجه زحمات چندماه شان به هیچ تبدیل می شود.

خسارت 700 میلیارد تومانی خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: به دلیل خشکسالی‌ها حدود 700 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

مجتبی پیری می‌گوید: در سال‌هایی که آب به میزان کافی در استان وجود داشت، حدود 160 تا 180هزار هکتار سطح زیر کشت داشتیم اما پس از خشکسالی‌های پی در پی سال گذشته تنها 51 هزار هکتار زمین کشاورزی کشت شد.

پیری، میزان برداشت محصول از 27 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت را هیچ‌ می‌داند و می‌گوید: امسال آبی وارد رودخانه هیرمند نشده که کشاورزان کشت کنند و خشکسالی تمام محصولات را نابود کرد ‌، عواقب خشکسالی باعث شده دام‌های سیستان علوفه‌ای نداشته و روز بروز ضعیف تر شوند و صیادان هم بیکار شوند.

محصولات بر باد رفته

غلامحسین نورا یکی از کشاورزان منطقه سیستان که یکی از خسارت دیدگان خشکسالی در سال زراعی جاری است، می گوید: 10 هکتار گندم و جو کاشته ام و صد در صد محصولات کشاورزی ام به دلیل خشکسالی نابود شده و بعد از ماه ها زحمت و انتظار پوچ نصیبم شده است. دام هایم هیچ علوفه‌ای ندارند و روز به روز لاغر‌تر می شوند و خسارت‌ها برایم چند برابر می شود.

هیچ خسارتی دریافت نکرده‌ام

غلامعلی نورا می‌گوید: چندسال قبل محصولات باغی‌ام سرمازده شدند و خسارت زیادی پرداخت کردم، با وجود اینکه محصولات ‌ام بیمه بودند مسئولان مربوطه گفتند محصولات باغت مشکلی ندارد و خسارتی پرداخت نمی کنیم و به همین دلیل امسال محصولاتم را بیمه نکردم و هیچ خسارتی هم به من پرداخت نشد.

حمایت صندوق کشاورزی از خسارت دیدگان

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان می‌گوید: یک‌ بسته برای کمک به کشاورزان خسارت دیده استان تهیه شده و خسارت های وارده به کشاورزان استان جمع بندی شده است.

پیری  می‌افزاید: در تلاشیم تا با اقداماتی از قبیل پرداخت یارانه به کشاورزانی که محصولات خود را به سایر استان‌ها ارسال می کنند، خشکسالی را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نیازمند یک مهندسی آب و پشتیبانی از آب شرب برای مقابله با بحران بی آبی است، می‌گوید: سطح زیر کشت کشاورزی باید مدیریت شود تا محصولات در زمان مناسب و با شرایط مطلوب به بازار ارائه شود تا دیگر شاهد ماندن محصولات بر دست کشاورزان سیستان و بلوچستانی نباشیم.

 دیگر آبی برای زراعت نمانده 

به گواه رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ذخایر آبی استان روز به روز کاهش می‌یابد و دیگر هیچ آبی برای زراعت در سیستان نمانده است.

مجتبی پیری وضعیت کشاورزی بلوچستان را به دلیل تبخیر طبیعی آبهای پشت سد آن طبیعی می‌داند و می‌گوید:  بلوچستان با توجه به سفره‌های زیرزمینی آن مشکل حادی در بخش کشاورزی ندارد مگر اینکه به دلیل تبخیر بیش از حد آب پشت سد پیشین دچار مشکل شویم.

مشکلات بی‌آبی و خشکسالی کل استان را تحت تاثیر قرار داده و هرکس به نوعی درگیر آن است و باید بپذیریم که سیستان و بلوچستان خشک شده و دیگر چاره‌ای جز مدیریت بحران و بازکردن پرونده‌ای برای حل مشکلات استان از سوی مسئولان وجود ندارد.

منبع: ایلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین