کد خبر: ۵۲۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۲

آیا روس‌ها تسلیم آمریکا می‌شوند؟

آفتاب‌‌نیوز : این تلاش در حالی صورت می‌گیرد که روسیه به دلیل آن که با ایران روابط اقتصادی گسترده‌ای دارد به سادگی نمی‌تواند از تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران حمایت کند. 

در همین رابطه؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس در بررسی مواضع روسیه به نقل از جرج میسکویچ رئیس موسسه تحقیقاتی روابط بین‌الملل و اقتصادی در مسکو نوشت: در میان مقامات روسیه بحث‌های زیادی در خصوص یافتن راه‌حلی آبرومندانه برای هر دو طرف وجود دارد. بنا به گفته وی مسکو نمی‌خواهد قطعنامه تحریم علیه ایران را وتو کند چون این مساله اثر بدی بر جای می‌گذارد. 

به نوشته آسوشیتدپرس؛ گروهی از کارشناسان معتقدند روسیه اگرچه همچنان مخالف استفاده از اقدامات تنبیهی علیه ایران است اما پس از رای دادن به قطعنامه تحریم کره‌شمالی ممکن است در قبال تضمین قرارداد 800 میلیون دلاری‌اش در مورد نیروگاه هسته‌ای بوشهر با اعمال تحریم علیه ایران نیز موافقت کند. اما الکساندر مالاشنکویچ کارشناس خاورمیانه در مرکز مطالعات کارنگی در مسکو معقتد است: امکان ندارد بتوان رای روسیه را در قبال اجازه دادن برای اتمام نیروگاه هسته‌ای ایران خرید. 

آسوشیتدپرس تاکید می‌کند: روسیه تاکنون در مقابل فشارهای آمریکا برای متوقف کردن ساخت راکتور هسته‌ای در بوشهر که پیش‌بینی می‌شود در سپتامبر 2007 به بهره‌ برداری برسد مقاومت کرده است. مسکو همچنین از لغو قرارداد 700 میلیون دلاری برای فروش سیستم‌های دفاع موشکی به ایران نیز امتناع کرده است. 

روسیه به همراه چین خواستار اعمال تحریم‌های محدود علیه ایران در گام نخست شده‌اند. اما آمریکا از تحریم‌های وسیع‌ علیه ایران که شامل ممنوعیت کامل فروش تکنولوژی هسته‌ای و موشکی است حمایت می‌کند. در عین حال دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند هرگونه اقدام سازمان ملل علیه ایران محدود خواهد بود و این مساله در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تروئیکای اروپا در حال تهیه آن است لحاظ شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین