کد خبر: ۵۲۵۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

کشف ۲۹ میلیون دلار پول نقد از محل سکونت نجیب رزاق

رییس اداره تحقیقات جرائم تجاری مالزی، امروز (جمعه) اعلام کرد، ۱۱۴ میلیون رینگیت به صورت نقد (معادل ۲۹ میلیون دلار آمریکا) در ۳۵ کیفی که از محوطه محل اقامت مربوط به نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین ضبط شده، پیدا شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری فرانسه، عمار سینگ، رییس اداره تحقیقات جرائم تجاری مالزی در کنفرانسی خبری گفت، ۳۷ کیف دیگر محتوی جواهرات و ساعت نیز پیدا شده‌اند. ارزش این اشیاء یافت شده هنوز محاسبه نشده است.

سینگ گفت، مبلغ یافت شده در ۲۶ واحد مختلف پولی بوده و در یورش‌های ۱۸ مه که تحت قانون مبارزه با پولشویی صورت گرفته، پیدا شده‌اند. بیشتر این پول در واحد رینگیت و دلار سنگاپور بوده است.

سینگ اذعان کرد، ۲۲ مامور بانک با کمک ۱۱ ماشین شمارش پول از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ مه مشغول شمارش این مبالغ یافت شده بودند. و این پول پس از شمارش به بانک "نگارا" مالزی فرستاده شد.

به گفته سینگ بیشتر این کیف‌ها از برند هرمس بودند و از این کیف‌ها عکس‌هایی گرفته شده تا به شرکت هرمس فرستاده و بهای این کیف‌ها نیز تعیین شود.

ظاهرا این کیف‌ها به همسر و دختر نخست وزیر سابق تعلق داشته است.

همسر نجیب رزاق به ولخرجی و زندگی اسراف‌آمیز به خصوص سفرهای خارجی برای خرید شهرت داشت و رسانه‌های مالزی گفته‌اند که انتشار خبر تعداد کیف‌های قیمتی توقیف شده صرفا باعث تشدید انزجار عمومی از او خواهد شد.

پیشتر نخست وزیر سابق برای ادای توضیحات به کمیسیون مبارزه با فساد دولتی فراخوانده شده که احتمال پیگرد قانونی او را افزایش می‌دهد. وی در سال ۲۰۰۹ به نخست وزیری مالزی رسید و تا انتخابات ۹ مه سال جاری این سمت را در اختیار داشت.

در انتخابات پارلمانی روز ٩ مه ائتلاف حزبی باریسان ناسیونال که برای شش دهه گذشته همواره اکثریت پارلمانی و دولت را در دست داشت از ائتلاف پاکاتان هاراپان، که ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی آن را پایه‌گذاری کرده، شکست خورد. ماهاتیر محمد، ٩٢ ساله، از سال ١٩٨١ تا ٢٠٠٣ در سمت رهبر حزب باریسان ناسیونال، نخست وزیر مالزی بود و از او با عنوان معمار توسعه اقتصادی ان کشور نام برده می‌شود.

او با هدف اصلی برکناری دولت نجیب رزاق از بازنشستگی خارج و وارد مبارزات انتخابات شد و به گفته تحلیلگران، حملات نامزدهای پاکاتان هاراپان به فساد دولتی عامل اصلی روی آوردن رای‌دهندگان و پیروزی غیرمنتظره این حزب بوده است. در سال‌های اخیر در ارتباط با عملکرد یکی از طرح‌های ابداعی نجیب رزاق به نام صندوق توسعه مالزی پرونده‌هایی در چندین کشور در حال پیگیری بوده است. با برکناری او از قدرت و احتمال پیگرد قانونی در مالزی، انتظار می‌رود رسیدگی به این پرونده‌ها نیز تسریع گردد.

رییس اداره تحقیقات جرائم تجاری مالزی همچنین اظهار کرد، بجز مبالغی که در واحد پول خارجی بودند، نیم میلیون رینگیت از خانه نجیب کشف شده است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین