کد خبر: ۵۲۵۳۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷

هشدار ترکیه به آمریکا درباره خودداری از تحویل اف.35

حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه درباره خودداری احتمالی آمریکا از تحویل هواپیماهای جنگی اف.35 هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آکسوی روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص تصمیم اخیر کنگره آمریکا برای تحویل ندادن جنگنده های اف.35 به ترکیه گفت که اگر مقامات واشنگتن چنین تصمیمی را عملی کنند، آنکارا واکنش متناسب را نشان خواهد داد.

وی بیان کرد: این اقدامات برای انصراف ترکیه از خرید سامانه اس.400 و استرداد اندرو برانسون کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی و تروریسم در ترکیه صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: ترکیه تمام تعهدات خود را در زمینه خرید جنگنده های اف.35 انجام داده و وظایف طرفین در قرارداد امضا شده، مشخص است و انتظار داریم که هر کس به تعهدات خود پایبند باشد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز ماه گذشته با تهدید به اقدامات تلافی جویانه علیه آمریکا در صورت توقف تحویل این هواپیماها به ترکیه افزود: آمریکا اگر علیه ترکیه تحریم ها و یا محدودیت هایی اعمال کند، ترکیه قطعا پاسخ خواهد داد.

وی با بی مورد خواندن نگرانی اعضای ناتو و آمریکا در خصوص خرید سامانه موشک های دفاعی اس.400 روسی توسط ترکیه اعلام کرده بود که ترکیه عضو ناتو بوده و حساسیت لازم را دارد که موشک های اس.400 روسی، موشک ها و هواپیماهای اعضای ناتو را به عنوان دشمن شناسایی نکند و در این زمینه به لحاظ فنی تدابیر لازم اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، به رغم مخالفت هایی داخلی به خصوص در کنگره آمریکا، قرار است که واشنگتن نخستین جنگنده اف.35 را تا ماه ژوئن به ترکیه تحویل دهد ولی مقامات ترکیه نگران عملی نشدن این تصمیم آمریکا هستند.

نمایندگان کنگره آمریکا نگران برخورد بالقوه بین نیروهای ترکیه و آمریکا در سوریه هستند و بر همین اساس پیشنهاد داده بودند که تحویل 116 فروند جنگنده آذرخش اف.35 آمریکایی به ترکیه متوقف شود.

روابط ترکیه و آمریکا در دو سال اخیر به خصوص بعد از کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) روز به روز تیره تر شده است.

ترکیه خواهان استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای نافرجام این کشور از آمریکاست ولی مقامات آمریکا تاکنون به این خواسته آنکارا جواب مثبت نداده اند.

روابط دو کشور همچنین در خصوص تحویل سلاح از سوی آمریکا به گروه های کردی سوریه در یک سال گذشته به شدت تیره شده و مقامات ترکیه بارها واشنگتن را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده و مدعی تحویل بیش از پنج هزار کامیون سلاح آمریکایی به گروه های کردی سوریه هستند.

نهایی شدن قرارداد خرید سامانه موشکی اس.400 روسی نیز موضوع دیگری است که به اختلاف بین آنکارا و واشنگتن دامن زده و در پی این تحولات، دولت آمریکا اقداماتی را برای توقف اجرای قراردادهای فروش تسلیحات از جمله خودداری از تحویل هواپیماهای پیشرفته اف.35 با ترکیه آغاز کرده است.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین