کد خبر: ۵۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۲
وزارت خارجه آمریکا تایید کرد

مذاکره با شورشیان برای پایان بحران

آفتاب‌‌نیوز : آلبرتو فرناندز، مدیر دپیلماسی عام در اداره روابط آسیای نزدیک وزارت امور خارجه، در مصاحبه‌ای با الجزیره در این خصوص گفت : ما تمام تلاش خود را برای انجام بهترین ها در عراق به کار گرفتیم اما مشکل اینجاست که هنوز راه برای انتقادات گسترده در خصوص عملکرد آمریکا هموار است . بی شک امریکا در عراق مرتکب اشتباهات احمقانه بسیاری شده است . اشتباهاتی که عمدتا از نابخردی و تکبر ایالات متحده ریشه می گرفت .

وی در ادامه سخنانش با توجه به آمادگی ایالات متحده برای حل بحران از طریق دبپلماتیک و نه نظامی گفت : ما در حال حاضر برای حل این بحران از طریق مذاکره آمادگی کامل داریم . پس از گرفتاری در این شرایط بر ما محرز است که تنها راه برای خروج از بحران کمک به بازسازی ملی عراق است .

از دو سال گذشته تا کنون و پس از دستگیری دیکتاتور سابق عراق ، طرح هایی در خصوص احتمال مذاکره ایالات متحده با شورشیان به گوش می رسد که همواره شک و شبهه بر این مذاکرات سایه انداخته بود . یکی از عمده ترین سوالات مطرح در این زمینه میزان عفو شبه نظامیان شورشی از جانب ایالات متحده و متحدانش در این نبرد بود .

 این که این شبه نظامیان پس از خلع سلاح آیا در ساختار قدرت در عراق نقشی خواهند داشت و مصونیت آنها به چه شکل خواهد بود نیز از اهمیت فوق العاده ای در این میان برخوردار بود .

این دیپلمات امریکایی در حالی با شبکه الجزیره مصاحبه کرد که یک روز پیش از این مصاحبه فردی که خود را از اعضای حزب بعث معرفی کرده بود در تماس با این شبکه ادعا کرده بود که شبه نظامیان نیز به برقراری رابطه با ایالات متحده و مذاکره کاملا موافق بوده اما به هیچ وجه زیر بار خلع سلاح نخواهند رفت .

این مقام حزب سابق بعث که خود را با نام محمد معرفی کرده بود برای آغاز مذاکرات شبه نظامیان شورشی با ایالات متحده پیش شرط های زیر را اعلام کرده بود :

1.بازگشت ارتش به سبک و سیاق زمان صدام حسین

2.لغو تمام قوانینی که از پس از صدام حسن توسط دولت جدید به تصویب رسیده اند

3.به رسمیت شناختن شبه نظامیان به عنوان نماینده رسمی مردم عراق

4.اعلام ضرب الاجل قطعی برای خروج سربازان امریکایی و نیروهای ائتلافی از خاک عراق

محمد که چهره خود را پوشانده بود ضمن اعلام این پیش شرط ها مدعی شد که شبه نظامیان تا زمان به زانو درآمدن نیروهای ائتلافی و بخصوص امریکایی به فعالیت خود ادامه خواهند داد .

آلبرتو فرناندز با اشاره به سخنان این فرد گفت : پیش شرط های اعلام شده کاملا بی پایه و اساس و غیر قابل اجرا و حتی غیر منطقی هستند .

این دیپلمات امریکایی در ادامه سخنانش هشدار داد که عدم توانایی دولت در تعریف طرح فدرالیسم و مبارزه با شورشیان می تواند کل منطقه خاورمیانه را به آشوبی جدی گرفتار کند .

وی در این خصوص گفت : ما این روزها شاهد شکست در عراق هستیم . اما این شکست تنها به ایالات متحده اختصاص ندارد . عواقب این شکست کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد . شاید شکست در عراق را بتوان به شکست ایالات متحده تعبیر کرد اما این شکست برای منطقه به معنای مصیبت خواهد بود .

این اظهارات مقام امریکایی همزمان با شدت گرفتن انتقادات بین المللی از عملکرد امریکا در خاورمیانه ، بوش را به دردسر جدی انداخته است . رئیس جمهور ایالات متحده درست چند روز پیش با حضور در میان مقامات امنیتی بر حفظ استراتژی فعلی در عراق تاکید کرده و ادعا کرد کاخ سفید در حال حاضر به تغییر برخی استراتژی های فعلی می اندیشد و خروج از عراق به هیچ وجه میسر نخواهد بود .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین