کد خبر: ۵۲۵۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

زیاد نوشیدن آب در سحر باعث سوءهاضمه می‌شود

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: به خاطر ترس از تشنگی در وعده سحر آب زیاد ننوشید چون باعث سوءهاضمه می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر عزت‌الله فاضلی‌مقدم با بیان اینکه روزه‌داری علاوه بر اینکه به سلامت روحی و روانی به ما کمک می‌کند، چنانچه اصول صحیح آن رعایت شود می‌تواند به سلامت جسمی کمک کند، اظهار کرد: باید از ماه مبارک رمضان به‌عنوان فرصتی برای اصلاح عادات غذایی بهره ببریم.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه با آن مواجه هستیم نظیر چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها، ریشه در سبک زندگی و عادات بدغذایی دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد:چنانچه در ماه رمضان سعی کنیم به آنچه مصرف می‌کنیم توجه داشته باشیم و غذاهای طبیعی و سالم را جایگزین فست‌فودها کرده و از پرخوری‌ها و بدخوری‌ها اجتناب کنیم قطعاً می‌تواند به سلامت ما کمک کند.

فاضلی مقدم با اشاره به اینکه چنانچه اصلاح عادت غذایی در ماه رمضان رعایت و ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کند، به سلامت افراد کمک‌کننده است، اضافه کرد: در ماه رمضان پس از ساعت‌ها غذا نخوردن دچار افت قند خون می‌شویم؛ باید خوراکی‌ها و مواد غذایی که قند طبیعی دارند(خرما، چای خرما)، شیر ولرم و سوپ مصرف شود تا هم قند خون متعادل و هم مایعات بدن تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه پس از افطار باید یک ساعت بعد شام خورده شود، افزود: افراد دیابتی، چاق و یا کسانی که اضافه‌وزن و کبد چرب دارند از خوردن بامیه و زولبیا خودداری کنند و یا مصرف آن‌ها را محدود کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی یادآور شد: در وعده شام نیز باید تنوع غذایی وجود داشته باشد و گروه نان و غلات، حبوبات، سبزی‌ها و لبنیات کم‌چرب در این وعده قرار داده شود و از خوردن غذاهای سرخ‌شده و پرچرب اجتناب شود.

فاضلی مقدم بیان کرد: با توجه به اینکه زمان طولانی مدتی را روزه هستیم نیاز است از فاصله افطار تا سحر مایعات کافی(شیر، آبمیوه‌های طبیعی، آب)  استفاده شود تا بخشی از آب بدن و مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان  باید وعده غذایی سحر را داشته باشیم و به‌هیچ‌وجه نباید آن را حذف کنیم، یادآور شد: حذف این وعده باعث می‌شود در طول روز به‌ویژه بعدازظهرها دچار افت قند خون شویم و فرد نتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد؛ با این کار فرد روزه‌دار دچار سردرد، ضعف و بی‌حالی، سرگیجه می‌شود و از طرفی ممکن است کمبودهای تغذیه‌ای رخ دهد، وعده سحر برای نوجوانانی که در رشد هستند بسیار ضروری است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی اظهار کرد: در وعده سحر خوردن غذاهای سرخ شده، چرب و شیرینی‌ها پیشنهاد نمی‌شود، چون سبب افزایش قند خون و ترشح انسولین و به دنبال آن افت قندخون می‌شود.

وی با بیان اینکه در وعده سحر خوردن غذاهای پرپروتئین و گوشتی سبب می‌شود احساس تشنگی در طول روز داشته باشیم، افزود: خوردن انواع خورشت‌ها و در کنار آن چند تکه گوشت و مصرف لبنیات برای وعده سحر پیشنهاد می‌شود.

فاضلی مقدم با تأکید بر اینکه به خاطر ترس از تشنگی در وعده سحر آب زیاد ننوشید چون باعث سوءهاضمه می‌شود، تأکید کرد: در خوردن چای زیاده‌روی نکنیم، مصرف چای و قهوه به خاطر کافئینی که دارند موجب دفع آب و الکترولیت‌های بدن می‌شوند؛ بهتر است آب و مایعاتی نظیر شیر و آبمیوه‌های طبیعی استفاده شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین