کد خبر: ۵۲۶۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴

وزیر کار: تصمیمات سلیقه‌ای ما کار دست شما داده است!

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جمع هنرمندان بیان کرد: حق شما آن‌چنان که شایسته هنر است، ادا نشده و سلایق ما کار دست شما داده و مانند یک متغیری وابسته در مقابل این سلایق بودید.
آفتاب‌‌نیوز :
 آیین امضای تفاهم‌نامه بین سازمان تأمین اجتماعی و خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین روسای اصناف و انجمن‌های هنری عصر روز دوشنبه (۷ خرداد ماه) در در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما در سخنانی بیان کرد: بعد از مدت‌ها گفت‌وگو امروز ما تفاهم نامه‌ای که را که مدتی است با آقای زدا در سازمان تامین اجتماعی تهیه کرده‌ایم و به مرحله امضا رساندیم را در حضور وزیر کار و سازمان تامین اجتماعی رونمایی و مبادله می‌کنیم. امیدوارم این‌ جمع شهادت دهد ما بر اساس همه موازین حقوقی و جاری تلاش می‌کنیم تا مسایل و مشکلاتی را که در این حوزه داریم با کسب یک‌ موقعیت اداری و حقوقی که آن‌هم کمیته مشترک بین خانه سینما، خانه تیاتر و خانه موسیقی و سازمان تامین اجتماعی است تمام مسائل را با ارامش و البته سرعت و نیات مسالمت جویانه حل و فصل کنیم.

او ادامه داد: آقای وزیر ما نیارمند تعریف شغلی روشن و واحد در سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار هستیم. ارزشها و اهمیت سینما و موسیقی و تیاتر و اساسا حوزه فرهنگ و هنر بر شما که از علاقه مندان این حوزه هستند گزافه گویی است اما شما می‌دانید که موسیقی، تیاتر و سینما معضل ما نیست بلکه راه حل ماست. این راه حل را برای حل و فصل بسیاری از مشکلات جامعه ما دست کم نگیرید. متاسفانه یک تصویر وجود دارد و در جاهایی به آن اشاره می‌شود و فکر می‌کنند که حوزه هنر خودش معضل و مساله است اما از شما توقع داریم این را در هرجایی که امکانش هست انکار کنید. هیچ کدام از مشکلات اجتماعی تابعی از فرهنگ و هنر نیست و هر جایی مسئولیت اجتماعی، آرامش و نگرانی برای میهن وجود دارد اهل هنر هستند که پای آن ایستاده‌اند.

شاهسواری در پایان گفت: امیدوارم که امروز طلیعه یک ‌رابطه دوستانه و مسئولانه فی مابین خانه‌ها به عنوان نهادهای صنفی و موثر در سرنوشت کشور با تامین اجتماعی باشد که بتواند اینده بهتری برای نسل بعدی ایجاد کند و امیدوارم خیرش به پیشکسوتانی که فرصت امروز را ایجاد کرده‌اند برسد و یقین می‌دانم که این در حوزه مسئولیت شماست و امیدوارم در چند وقت آینده خبرهای خوبی را شاهد باشیم.

بعد از امضای این تفاهم نامه محمد حسن زدا معاونت سازمان تامین اجتماعی در سخنان کوتاهی بیان کرد: تشکر میکنم از این امضای این ‌مفاهمه و دوستی که به وجود آمده است. امیدوارم در اثر رفتار ما دوستان مقابل هم لذت ببرند. اولین پیامی که این مفاهمه برای هر دو طرف دارد این است که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید با شرکای اجتماعی مان به گفتگو بنشینیم و حرف همدیگر را بشنویم. افتخارم می‌کنم که به ای وسیله وارد این مجموعه شده‌ام.

سپس منوچهر محمدی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران با حضور در جایگاه اظهار کرد: این ماجرا از اوایل سال ۹۶ شروع شد که مجموعه مشکلاتی راجع به تامین اجتماعی وجود داشت و برای آن مذاکرات و جلساتی برگزار شد. در ابتدا برای اینکه وزارت ارشاد و وزارت کار را حساس کنیم منجر به نوشتن نامه‌ای شد که بسیار هم تلخ، تند گزنده بود که البته بنده هم کاتبش بودم اما در نهایت منجر به تشکیل کارگروهی شد که مجموعه جلساتی در تامین اجتماعی و خانه سینما برگزار کردیم. جلساتی تلخ تند گاهی هم همراه با دعوا ولی امروز خستگی از تن ما رفت چون این تفاهم نامه امضا شد.

او در ادامه گفت: آقای ربیعی را همه می‌شناسند. او زاده جنوب شهر و کارگر زاده است و با شرایط قشر ضعیف اشنا است. من خواهشی دارم؛ تفاهم نامه ای انجام شده و سعی شده تمام مسایل حقوقی و قانونی رعایت شود و خیر و صلاح بخشهای هنری در ان دیده شود. خواهشم این است که این تفاهم نامه گرفتار دیوان سالاری نشود و همچنین گرفتار مامور معذور هم نشود. واقعیت این است که چه شهروند باشی چه هنرمند، وقتی به این مجموعه رجوع می‌کنی که گرفتار هستی به این خدمات نیاز داری. پس در شرایط حساس کنونی و بهتر است این دوستان آن را درک کنند و این مردم داری رعایت شود تا این تفاهم‌نامه شکل عملیاتی و اجرایی به خود پیدا کند حاصلش را ببینیم.

در ادامه این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با تاکید بر اینکه میخواهد صریح و شاید تلخ صحبت کند اظهار کرد: ما از سال ۹۴ با پدیده ای مواجه شدیم. من دبیری جشنواره موسیقی فجر را از سال ۹۴ بر عهده داشتم. ما در قرارداهایمان با هر هنرمندی توافقی می‌کردیم و تمامشان در موسسه توسعه هنرهای معاصر انجام می‌شد. اما از آن سال موقع پرداخت همه دیدند که در قراردادها رقم بزرگی بابت بیمه کم شده بود و این مشکل‌ تا امروز هم ادامه داشته است. متعاقب آن از طریق موسسه پیگیر شدیم که بدانیم داستان چیست. در نهایت منجر شد که سال ۹۶ با خانه سینما و خانه تیاتر خدمت اقای زدا رسیدیم.

او ادامه داد: جلسه اول به قدری همه ذوق زده بیرون امدیم که به همه گفتیم مساله حل شد. مشخصا تیاتر و موسیقی هر قرار داری داریم ۹۰ درصدش در چهارچوب توسعه هنرهای معاصر انجام می‌شود. هنرمندان معدودی در بخش موسیقی تجاری قراردادهای دیگری می‌بندند اما عمده دیگر هنرمندان موسیقی ما مانند موسیقی نواحی و سنتی کمک بگیر هستند و با ان سرپا هستند که اکثرش در معاونت هنری انجام می‌شود. الان ۸ میلیارد تومان موسسه توسعه به تامین اجتماعی بدهکار است آن هم بابت کمکی که به هنرمندان کرده است. اقای زدا فرمودند که قراردادهای انفرادی مشمول نمی‌شود ولی همه مشمول شده. خواهشم این است که این مساله به صورت جدی پیگیری شود زیرا برای جامعه بسیار نگران کننده و لطمه بزرگی است. این را یک موسسه دولتی نبینید بلکه موسسه‌ای است همه رزق هنرمندان دست آن است.

سپس اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر در سخنان کوتاهی ضمن تاکید بر شفافیت در انجام امور بیان کرد: صحبتی با اقای زدا داشتم و صورت مساله این کار مقبول است و اینکه ما صراحتا نمیتوانیم چیزی را به هنرمندان هبه کنیم چون با  ۴۲ میلیون نفر طرف  هستیم.. رفاقتی چیزی پیش نمیرود. باید یک شفافیتی به وجود بیاید که بدانیم تکلیف ما چیست.کسی که تیاترش یک میلیون و نیم فروش داشته ولی باید ۵۶ درصد از آن را برگرداند. درست است که این تفاهم‌نامه امضا شد اما مشکل ما عطف به ما سبق است. و در نهایت هم شفافیت مهمترین نکته است.

در ادامه تورج منصوری از فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی به عنوان آخرین سخنران از طرف هنرمندان اظهار کرد: این جلسه من را یاد اوایل دهه ۷۰ انداخت. یک‌تفاهم نامه‌ای با همین نام به امضا ۳ نفر رسید: وزیر ارشاد، رئیس سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل خانه سینما که خودم بودم. قرار بر این شد که اهالی خانه سینما بیمه شوند. این خبر تیتر درشت روزنامه ها شد و شادی و پایکوبی اهالی خانه سینما همراه داشت. آن روز همه موهای من مشکی بود و همه تازه نفس بودیم. سینمای امروز حاصل کار آنها است اما متاسفانه اشکالات قانونی‌ای در تفاهم نامه وجود  داشت. قرار بود از ۲ درصد دآامد سینماهای کشور، خانه سینما از محل بودجه‌های که وزارت ارشاد به خانه سینما اختصاص داده بود بخش کارفرمای بیمه را بپردازد در نتیجه به خانه سینما یک شماره کارگاه داده شد.

او افزود: این قرارداد دچار مشکلاتی در سازمان تامین اجتماعی شد. یک عده ای در این سازمان نظارت می‌کردند که وقتی یک شماره کارگاه در خانه سینما دارید باید کارفرما داشته باشید ولی وزارت ارشاد نمی‌تواند کارفرمای شما باشد. در نهایت هم در وزارت ارشاد پول بیمه را ندادند. در نتیجه این اتفاقات چون هزینه بیمه پرداخت نشده بود بیمه افراد قطع شد. در قرارداد دیگری که انجام شد شماره کارگاه از خانه سینما گرفته شد و افراد از حالت درجه بندی خارج شدند و همه اعضای خانه سینما بیمه اختیاری با کف دستمزد گرفتند. امروز امیدوارم این اخرین امضا بین مدیران باشد و ۲۰‌سال دیگر دوباره قرارداد دیگری نوشته نشود.

منصوری ادامه داد: ما پیر شدیم و قرار است با چیزی حدود ۴۰ سال سابقه کار بازنشست شویم و بنده در زمان باز نشستگی چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی خواهم گرفت. فقط نگاهمان به جوانانی که وارد می‌شوند نباشد و حواسمان به سفیران فرهنگی کشور هم باشد. خواهشم این است که کاری برای حقوق بازنشستگی این افراد انجام دهیم.

این هنرمند در پایان صحبتهایش اظهار کرد: ما در یک جلسه‌ای سال‌ها پیش در سازمان تامین اجتماعی مشغول مذاکره بودیم و یکی از افرادی که از طرف سازمان با ما صحبت می‌کرد به ما گفت ما حق یک عده کارگر معدن را به یک عده مطرب نمی‌دهیم. سالها بعد برای مشورت گرفتن به خانه سینما دعوت شد. از من پرسید فلانی تو بازنشست شده‌ای؟ گفتم نه و او به من پاسخ داد که من بازنشست شده ام با بیش از ۵ میلیون تومان حقوق این در حالی است که منِ منصوری اگر بازنشست شوم حقوقم حدود یک میلیون و ۲۰۰ خواهد بود. این‌موصوعی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت.

در بخش پایانی این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از شما هنرمندان بابت این اتفاقات عذرخواهی می‌کنم، گفت: اول اینکه خوشحالم که در جمع شما هستم و دوما باید بگویم که خجالت کشیدم. حدود چهار سال است این که اینجا هستیم اما آرزوهای که روزهای اول داشتیم نشد که پیش برود. عذرخواهی می‌کنم از شما. اقای منصوری مثل اینکه فیلمبردار گویی تمام اتفاقات را ثبت کرده اند.

وی ادامه داد: حق شما ادا نشده است و می‌فهمم که آنچه شایسته وضعیت هنر است ادا نشده و سلایق ما کار دست شما داده است و شما مانند متغیر وابسته ای در مقابل با این سلایق بودید و می‌دانم هیچ کس از راه هنر نتوانسته زندگی متوسط رو به بالایی را داشته باشد و از راه قلم ارتزاق کند و حتی بزرگترین نویسندگان. بنابر این ارزش کار شما را هم‌ می‌فهمم.

او با بیان اینکه "هنر در شگل گیری یک نسل بسیار موثر است"، افزود:  بخشی از زندگی ما با سینما و تیاتر و موسیقی بوده است من حتی بلال فروختم تا بتوانم به این مکان‌ها بروم. شکل گیری شخصیت ما در رابطه با هنر بوده و من معتقدم که ما نه ادراک درست پیدا کردیم و نه نیاز  ایران امروز را فهمیده‌ایم. من به عنوان مسئول می‌توانم بگویم که دیگر علت اول اعتیاد و طلاق فقر نیست. این حرف‌ها عواطف خودم است.

وزیر کار اضافه کرد: ما ۳۲ صنف و ۸۰ تخصص داریم اما عنوان شغلی مستقل نداریم. من مایلم با یک کار فشرده این مشکل برطرف شود. بازنشستگی‌ها معطوف می‌شود به این عناوین شغلی. همه الان یک جور هستند اما سزاوار نیست که تعدادی در حال طبقه بندی شدن هستند.

ربیعی تاکید کرد: زمان انجام اینکار را هم نباید طولانی کنیم و باید تا یک ماه آینده انجام شود. خانم طائرپور هم که همیشه نکاتی را به ما یادآور می‌شوند پیگیری کنند که آن حتما به ثمر برسد. به قول ترک زبان‌ها حضرت عباسی می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم. واقعا مایلم هر راه قانونی که وجود دارد انجام شود. خود شما چهارچوب‌های قانونی جلویتان است و هر تصمیصی که در اختیار ما است و فکرمی‌کنم ما می‌توانیم راهکاری برای آن انجام دهیم، صورت بگیرد تا بعدها بگویند که یادش به خیر و تصمیمات خوبی گرفته شد و امیدوارم که باز هم جلسه مختصرتری در هر سه حوزه داشته باشیم و یک ماه دیگر روند این کار را مرور کنیم و پیشرفت کار را ببینیم.

به گزارش ایسنا،او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: جامعه امروز نیاز زیادی به نشاط و امید دارد و اوضاع آن خوب نیست. ما نیاز داریم که جلوی این تهدیدهایی که ناجوانمردانه از خارج به ما می‌شود بیاستیم و جامعه را قوی کنیم. بخشی از آن بر عهده شماست و ما وظیفه داریم این‌ها را به صنعت تبدیل کنیم  و آن را دنبال کنیم. به عنوان کشنگر اجتماعی ایرانی‌ها بیش از پیش به هنر شما نیاز دارند تا بتوانیم جامعه قرص غیر شکننده داشته باشیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین