کد خبر: ۵۲۶۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

واکنش ماکرون به تصمیم ترامپ: تلافی می‌کنیم!

مکرون در جمع خبرنگاران گفته بود: تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است؛ چرا که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه‌ واردات فلزات را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون گفت که از دیدگاه او، این اقدام «اشتباه» بوده است و با دامن زدن به «ملی‌گرایی اقتصادی» در نهایت همه را متضرر می کند.

وی ساعتی قبل در همین رابطه در جمع خبرنگاران گفته بود: تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است؛ چرا که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است.

مکرون ادامه داد: ملی‌گرایی هم یعنی جنگ؛ این همان اتفاقی است که در دهه 30 رخ داد.

اشاره وی به سال 1930 و زمانی است که کنگره آمریکا در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرده بود؛ اقدامی که به عقیده اقتصاد دانان، اوضاع اقتصادی این کشور را حتی وخامت بیشتری بخشید.

دولت آمریکا از امروز (جمعه) تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و به ترتیب به 10 و 25 درصد رسانده است.

به دنبال اعلام این تصمیم، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از طرح‌هایی مقابله‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری حرکت کرده‌اند.

برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به اعمال تعرفه‌های گمرکی از سوی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی آمریکا خطری برای رشد جهانی و آزادی تجارت است.

برونو لو مر وزیر اقتصاد فرانسه افزایش تعرفه های گمرکی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا را تصمیمی غیرقابل توجیه، ناعادلانه و خطرناک توصیف کرد.

وي بار دیگر اعلام کرد اروپا تصمیمات تهاجمی آمریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

پيشتر ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا گفته بود تعرفه بر فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه یا قبل از آغاز شروع بازار یا بعد از پایان آن وضع خواهد شد.

وی همچنین افزود: اگر تنش ها افزایش یافته است بخاطر این است که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا اقدام تلافی جویانه انجام دهد. راس گفت: ما به دنبال جنگ تجاری نیستیم.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد تعرفه های آلومینیوم و فولاد آمریکا درباره اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال می شود. اعمال این تعرفه ها از نیمه شب آغاز می شود.

وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک برای فولاد تعرفه 25 درصدی و برای آلومینیوم تعرفه 10 درصدی پرداخت خواهند کرد.

از اول ماه ژوئن اتحادیه اروپا دیگر مشمول قانون موقت معافیت از پرداخت مالیات بر فولاد و آلومینیوم نخواهد بود.

دولت آمریکا هدف از اعطای این معافیت را به عنوان مشوق مذاکرات تجاری درباره سایر پرونده ها اعلام کرد. اتحادیه اروپا که از آمریکا خواسته است مشمول معافیت دائمی از این قانون باشد، وعده اتخاذ اقدامات تلافی جویانه را داده است.

ویلبر راس تصریح کرده است تصمیم عدم تمدید معافیت کانادا و مکزیک پس از آن اتخاذ شد که مذاکره مجدد درباره «پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی» با کشورهای مذکور بیش از حد به طول انجامید.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اعمال تعرفه های آلومینیوم و فولاد از سوی آمریکا را غیرقابل قبول خواند.

یونکر اعلام کرد اتحادیه اروپا تا ساعات دیگر تدابیر تلافی جویانه تجاری علیه آمریکا اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد این کشور تاسف شدید خود را از تصمیم آمریکا در خصوص تعرفه های آلومینیوم و فولاد اعلام می کند.
در پی ضربه آمریکا به شرکای اروپایی خود اروپایی ها هم اعلام کردند روی موتورسیکلت، مشروبات الکلی و شلوار جین آمریکایی تعرفه اعمال خواهند کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد تعرفه های فولاد و آلومینیوم آمریکا کاملا غیرقابل قبول هستند.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا گفت کشورش تعرفه های آمریکا را در قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و سازمان تجارت جهانی به چالش خواهد کشید.

کمیسیون اروپا وعده داد در مقابل تصمیم آمریکا پاسخ محکم خواهد داد. علاوه بر اقدامات تلافی جویانه، اتحادیه اروپا در نظر دارد به سازمان جهانی تجارت نیز متوسل شود.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در جریان یک سخنرانی در بروکسل گفت: «امروز یک روز بد برای تجارت جهانی است.»

وی ادامه داد: «ما به سرعت روندی را در سازمان جهانی تجارت آغاز خواهیم کرد و تا چند ساعت آینده اقدامات متقابل را اعلام خواهیم کرد.»

رئیس کمیسیون اروپا افزود: «این موضوع به طور کامل غیر قابل قبول است که یک کشور به صورت یکجانبه در زمینه تجارت جهانی تدابیر یک سویه اتخاذ و اعمال کند.»

سسیلیا مالمستروم، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا گفت: «آمریکا در تلاش است از اعمال محدودیت های تجاری به عنوان اهرمی برای کسب امتیاز از اتحادیه اروپا استفاده نماید.» کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «این روشی نیست که ما تجارت می کنیم؛ و به طور ویژه بین شرکا، دوستان و متحدین دیرین چنین روشی مرسوم نیست.»

سسیلیا مالمستروم اعلام کرد پاسخ اتحادیه اروپا متناسب و مطابق با قوانین سازمان جهانی تجارت خواهد بود.

لودريان: روابط بين الملل غرب وحشی نيست

ژان-ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومينيوم حمله کرد و گفت: «این اقدامی شدید و غیر قابل قبول است. این قانون قویترهاست اما زندگی مردم و روابط بین الملل قانون قویترها نیست، روابط بین الملل غرب وحشی نیست.»

وی در گفتگو با شبکه «ال سی ای» افزود: «متاسفانه آنچه "اول آمریکا" نامیده می شود، آمریکای تنها است.»

لودریان واکنش به این اقدام را از طریق پاسخ گروهی و یکپارچه خواستار شد.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد: «آمریکا با وجود این همچنان هم پیمان است و این انزوا طلبی افراطی که رئیس جمهور ترامپ در پیش گرفته است بالاخره به پایان خواهد رسید.»

لودریان تاکید کرد: «آنها هم پیمان ما هستند چرا که ما با هم علیه تروریسم هستیم، اما درباره اوضاع در کره شمالی و برخی درگیریها در آفریقا اختلافاتی داریم که آنها را بیان کرده ایم.»

وی افزود: «به وقوع جنگی تجاری تمایلی نداریم.»

وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک برخلاف قوانین بین المللی است.

اولاف شولتز وزیر اقتصاد آلمان که قبل از ملاقات با همتایانش در گروه هفت کشور صنعتی جهان در کانادا سخن می گفت اظهار داشت : «امروز روز خوبی برای روابط دو سوی اقیانوس اطلس نیست.»

شولتز با تاکید بر اهمیت حمایت از یک نظام مبتنی بر قانون برای تجارت آزاد افزود: «این تصمیم یکجانبه غلط است و به اعتقاد من مخالف قوانین بین المللی است.»

شولتز گفت اتحادیه اروپا در این مورد «قاطعانه و عاقلانه» واکنش نشان خواهد داد.

او افزود اتحادیه اروپا آماده است تا در مورد تعرفه ها بطور کلی با آمریکا مذاکره کند اما فقط وقتی که واشنگتن مستثنی شدن دائم از تعرفه های فولاد و آلومینیوم را به اروپا اعطا کند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین