کد خبر: ۵۲۶۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵

بیژن زنگنه در نامه به رئیس اوپک چه نوشت؟

وزیر نفت ایران در این نامه تاکید کرده است: چنانچه در نتیجه اعمال این تحریم‌ها، سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار نفت کاهش یابد، پس از رفع محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده، ایران در اسرع وقت به سطح تولید عادی خود بازخواهد گشت و هیچ‌گونه محدودیتی را در این باره نخواهد پذیرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرد مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی وزیر نفت ایران به سهیل محمدالمزروعی، وزیر انرژی امارات و رئیس دوره‌ای کنفرانس‌های اوپک در سال ۲۰۱۸. طبق این گزارش، بیژن زنگنه از اوپک خواسته است از ایران در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا حمایت کند.

در این نامه همچنین مخالفت ایران با موضع اخیر عربستان سعودی مبنی بر افزایش سطح تولیدات کشورهای عضو و غیرعضو اوپک نیز ابراز شده است. آن‌طور که در این نامه تاکید شده است، پیشنهاد افزایش عرضه می‌تواند نشست ۲۲ ژوئن اوپک در وین را با مشکلاتی همراه سازد.

وزیر نفت ایران همچنین در این نامه تاکید کرده است: چنانچه در نتیجه اعمال این تحریم‌ها، سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار نفت کاهش یابد، پس از رفع محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده، ایران در اسرع وقت به سطح تولید عادی خود بازخواهد گشت و هیچ‌گونه محدودیتی را در این باره نخواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا با خروج از توافق هسته‌ای برجام، به دنبال بازگرداندن «بالاترین سطح تحریم‌ها» علیه ایران است. بر همین اساس، زنگنه با تاکید بر حقوق ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در اوپک، خواستار حمایت این سازمان از صنعت نفت کشور در مقابل تهدیدات آمریکا شده است.

این درخواست در حالی از سوی زنگنه مطرح شده است که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین‌ عضو اوپک (عربستان سعودی) با طرح پیشنهاد افزایش عرضه، عملا در پی حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ارائه تضمین به دولت ترامپ برای عرضه نفت خام کافی در صورت کاهش صادرات ایران است.

آن‌طور که رویترز در گزارش خود تاکید کرده، این خبرگزاری، نامه وزیر نفت ایران به رئیس دوره‌ای اوپک را مشاهده کرده است که در آن نوشته شده: «من براساس ماده ۲ اساسنامه اوپک از این سازمان می‌خواهم از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت کند. در ماده ۲ اساسنامه اوپک بر حفظ منافع اعضا به‌صورت فردی و جمعی تاکید شده است.»

زنگنه در این نامه خواستار گنجاندن دستور کار جداگانه‌ای در کنفرانس آتی اوپک تحت عنوان «حمایت اجلاس وزرای اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند» شده و نوشته است: «برخی وزرای اوپک به‌صورت تلویحی و احتمالا ناخواسته مسائلی را درباره سازمان اوپک مطرح می‌کنند که این موضوعات حتما باید از سوی مقامات اصلی اوپک مطرح بشود.»

اشاره زنگنه به اظهارنظر اخیر وزرای نفت عربستان و روسیه مبنی بر افزایش سطح تولیدات تا سقف یک میلیون بشکه در روز به منظور مقابله با کاهش احتمالی تولیدات ایران و کم کردن اثر افت تولید شدید تولید نفت ونزوئلا است.

چنانچه تصمیم اوپک برای کاهش پایبندی به توافق کاهش تولید عملی شود و از سویی عرضه نفت کشور زیر فشار تحریم‌ها محدود شود، ایران زیان زیادی را متحمل خواهد شد زیرا در کنار کاهش تولیداتش با قیمت‌های ارزان‌تری نیز مواجه خواهد بود. عربستان و روسیه در کنار کاهش شکاف عرضه از سمت ایران و ونزوئلا، هدف دیگر خود از تصمیم به افزایش عرضه را کنترل رشد قیمت نفت عنوان کرده‌اند.

ماه گذشته و تحت تاثیر خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام، نفت خام به رکورد ۵۰/ ۸۰دلار بر بشکه دست یافت اما پس از طرح پیشنهاد افزایش عرضه از سوی عربستان و روسیه، کاهش یافت.

صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ۲۲ ژوئن (جمعه، یکم تیرماه) در وین اتریش برگزار می‌شود و آن‌طور که رئیس دوره‌ای اوپک گفته است «در خواست ایران علیه تحریم‌های نفتی فرا‌ملیتی آمریکا در دستور کار اجلاس وزرای این سازمان قرار خواهد گرفت.» به گزارش رویترز، المزروعی در نامه جداگانه‌ای در پاسخ به زنگنه دو گزینه را مطرح کرده است، نخست اینکه کشورهای عضو اوپک این درخواست را بررسی کنند و در نشست اواخر امسال اوپک که در ماه نوامبر برگزار می‌شود مطرح شود. نزدیک‌ترین نشست اوپک در ۲۲ و ۲۳ ژوئن برگزار خواهد شد.

گزینه دوم از نظر رئیس دوره‌ای اوپک این است که پیشنهاد آقای زنگنه به‌عنوان یک درخواست از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست ماه ژوئن و در آخر جلسه بررسی و نظر اعضا جویا شود. مزروعی تاکید کرده است که این پیشنهاد نمی‌تواند به‌عنوان دستورکار اصلی نشست ماه ژوئن بین وزرای اوپک مطرح شود.

با تمام این تفاسیر باید دید اوپک قادر به نگاه غیرسیاسی به مسائل مرتبط با ایران خواهد بود یا همچنان بر تغییر موضع ناگهانی اخیر خود مبنی بر افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها پافشاری خواهد کرد. پیشنهاد افزایش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حالی از سوی عربستان سعودی مطرح و روسیه نیز با آن همگام شد که تا چندی قبل، این کشور سیاست افزایش قیمت نفت خام به منظور گسترش سرمایه‌گذاری در بالادست نفت را پیگیری می‌کرد.

در شرایطی که ایران اعتراض خود را به سیاست‌های تولیدی اعضای اوپک اعلام کرده است، به گزارش «ایرنا»، وزیران نفت کشورهای کویت، عربستان و امارات با هدف هماهنگی سیاست‌های خود در زمینه عرضه نفت به بازارهای جهانی پیش از برگزاری نشست ماه ژوئن اوپک، گردهم می‌آیند.

این نشست امروز (۱۲ خردادماه) با حضور خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، بخیت الرشیدی، وزیر انرژی کویت و سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات که کشورش ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد، در کویت برگزار می‌شود. ممکن است محمد‌الرومهی، وزیر نفت عمان نیز در این نشست شرکت کند. عمان عضو اوپک نیست اما در توافق برای کاهش عرضه نفت، حضور دارد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین