کد خبر: ۵۲۷۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

در نشست غیررسمی سران اوپک چه گذشت؟

اوپک و هم پیمانانش در توافق کاهش تولید نفت در یک نشست غیررسمی در شهر کویت، بر ضرورت حفظ همکاری برای تشویق سرمایه گذاری مناسب به منظور تضمین عرضه باثبات نفت تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری کویت با اشاره به بیانیه کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک گزارش کرد وزیران انرژی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، الجزایر و عمان نشست مشورتی غیررسمی در شهر کویت برگزار کردند. این مقامات درباره وضعیت بازار و پایبندی تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید گفت و گو کردند.

طبق بیانیه منتشره، این وزیران ضرورت شرایط مطلوب بازار را مورد تاکید قرار دادند که به سرمایه گذاری مناسب در بخش انرژی تحرک بخشیده و عرضه کافی نفت را تضمین خواهد کرد تا در وقت مناسب، پاسخگوی تقاضای فزاینده باشد و کاهش تولید در برخی از نقاط جهان را جبران کند.

این دیدار پس از این برگزار شد که عربستان و روسیه سیاست جدیدی را برای بازنگری در تولید نفت اعلام کردند. اکثر تولیدکنندگان درباره پیشنهاد افزایش تولید مورد مشورت قرار نگرفتند و قیمتهای نفت پس از اعلام این خبر کاهش یافت. اوپک و تولیدکنندگان متحد این گروه شامل روسیه و عمان قرار است اواخر ژوئن در وین به منظور مذاکره درباره توافق کاهش تولید که در حال حاضر مقرر شده تا پایان امسال اجرا شود، دیدار رسمی داشته باشند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده کشورش به متعادل نگه داشتن بازار نفت متعهد است. پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید در ماه مه ۹۵ درصد بود. روسیه و ونزوئلا که هر دو عضو کمیته نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید هستند در نشست شهر کویت حضور نداشتند.

وزیران حاضر در نشست شهر کویت خواستار حفظ شراکت فعلی به منظور وفق یافتن با تحولات بازار نفت مطابق با منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حمایت از رشد اقتصاد جهانی شدند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز هفته گذشته در سخنانی اظهار کرده بود فاز مهم بعدی که پیش روی ما قرار دارد، پایدار کردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار و بهبود تدریجی سرمایه‌گذاری و بازگشت اعتماد به صنعت نفت است. یکی از مهمترین چالشهای پیش روی ما، اطمینان از مناسب بودن سطح سرمایه‌گذاری به شیوه قابل پیش‌بینی است. وی خاطرنشان کرده بود روند سرمایه‌گذاری امسال بهبود یافته اما سرمایه‌گذاری کافی در پروژه‌های بلندمدت که مبنای عرضه آتی و بنیان آینده این صنعت است، وجود ندارد. میزان سرمایه‌گذاری ضروری در صنعت نفت تا سال ۲۰۴۰ به منظور تامین تقاضایی که احتمالا از ۱۱۱ میلیون بشکه در روز فراتر می‌رود، حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت برنت امسال ۱۳ درصد رشد کرده و توافق کاهش تولید به هدف مهم حذف مازاد جهانی نائل شده است. ذخایر مازاد که باعث شده بود قیمت‌های نفت در سه سال گذشته ریزش کنند، در آوریل به پایین متوسط پنج ساله در کشورهای توسعه یافته سقوط کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین