کد خبر: ۵۲۷۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶

ترامپ می‌تواند خود را عفو کند؟

رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، گفته که او به عنوان رئیس جمهور آمریکا می تواند خود را در پرونده تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات عفو کند اما قصد این کار را ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
هم اکنون رابرت مولر دادستان ویژه مشغول بررسی نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ و این مساله است که آیا آقای ترامپ سعی کرده در مسیر قانون کارشکنی کند.

مساله توانایی رئیس جمهور برای عفو خود پس از آن مطرح شد که نیویورک تایمز نامه ای را که وکلای آقای ترامپ به رابرت مولر نوشته بودند منتشر کرد.

آنها در این نامه گفته اند که آقای ترامپ برای پایان دادن به تحقیقات یا "حتی به کارگیری قدرت اعطای عفو" از اختیارات کاملی برخوردار است.

آنها استدلال می کنند که چنین اختیارات مطلقی به آن معنی است که او نمی توانسته در مسیر اجرای عدالت کارشکنی کرده باشد.

جولیانی چه گفت؟

آقای جولیانی در برنامه "این هفته" شبکه ای بی سی گفت که آقای ترامپ "احتمالا" توانایی عفو خود را دارد "اما قصد ندارد خود را عفو کند."

او افزود: "فکر می کنم پیامدهای سیاسی این کار شدید باشد. عفو دیگران یک موضوع است. عفو خود موضوع دیگر."

کوین مکارتی رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان کنگره روز یکشنبه به سی ان ان گفت که هیچ رئیس جمهوری نباید خود را عفو کند.

آقای ترامپ همواره ادعا کرده است که کمپین او برای پیروزی در انتخابات با روسیه تبانی نکرده است.

بخشی از تحقیقات آقای مولر مربوط به این موضوع است که آیا آقای ترامپ سعی کرده بود به طور غیرقانونی مانع تحقیقات در این زمینه شود یا نه؛ به خصوص برکناری مشاور سابق امنیت ملی مایکل فلین و جیمز کومی مدیر سابق اف بی آی موضوع این تحقیق بوده. واکنش ترامپ به کناره گرفتن جف سشنز وزیر دادگستری از تحقیقات مربوط به روسیه هم از دیگر موضوع های تحقیق است.

آیا رئیس جمهور آمریکا واقعا قدرت عفو خود را دارد؟

هیچ کس نمی داند. این کار در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.

در مورد ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا که در رسوایی واترگیت مجبور به کناره گیری شد، وزارت دادگستری آمریکا می گفت او نمی تواند خود را ببخشد اما بعضی استدلال می کردند که قانون اساسی مانع این کار نمی شود.

در نامه ای که وکلای آقای ترامپ به رابرت مولر نوشته اند به این موضوع اشاره شده است.

موضوع نامه چیست؟

تاریخ نامه ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ است و آن را جان دائود به آقای مولر نوشته بود. آقای دائود بعدا تیم وکلای ترامپ را ترک کرد.

نیویورک تایمز متن کامل این نامه را به دست آورده است.

به نظر می رسد تنظیم نامه تلاشی برای نشان دادن این موضوع باشد که کسی نمی تواند از نظر حقوقی رئیس جمهور را لمس کند.

در این نامه اشاره شده است که رئیس جمهور به عنوان "افسر ارشد حقوقی" کشور نمی تواند با ادعانامه دادستانی یا اتهام کارشکنی در مسیر قانون روبرو شود چون با این کار در مسیر کار خود کارشکنی کرده است.

در این نامه آمده است که آقای ترامپ براساس اختیاراتی که در قانون اساسی تعریف شده می تواند "به تحقیقات پایان دهد، یا حتی اختیاراتش برای اعطای عفو را به کار گیرد."

رابرت مولر که سال پیش از سوی معاون وزارت دادگستری منصوب شد به تحقیقات خود ادامه می دهد.

او درخواست مصاحبه با رئیس جمهور در ارتباط با موضوع کارشکنی را داده است. آقای ترامپ قبلا گفته ممکن است در چنین مصاحبه ای شرکت کند اما به نظر می رسد وکلایش مخالف باشند مبادا او بعدا با اتهام دروغ گفتن تحت سوگند روبرو شود.

اگر آقای ترامپ در مصاحبه شرکت نکند، دادستان ویژه می تواند به هیات منصفه توسل جوید اما چنانکه نامه تیم وکلا نشان می دهد آنها احتمالا سعی خواهند کرد این اقدام را سد کنند.

در نهایت امکان دارد کار به نبردی در دادگاه ها بکشد.

البته موضوع استیضاح رئیس جمهور در ارتباط با مداخله روسیه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. آن تصمیمی سیاسی است که حتی عفو مانع آن نخواهد شد.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین