کد خبر: ۵۲۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

۱۵ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی در بدترین روز اعتراضات نیکاراگوئه

پلیس نیکاراگوئه اعلام کرد: دستکم ۱۵ تن در جریان اعتراضات این کشور طی یک روز کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
این در حالی است که نهاد متعلق به اسقف‌های کاتولیک نیکاراگوئه نیز این خشونت‌ها را محکوم کرده و آن را «تجاوزگری سیستماتیک و سازمان یافته» خوانده است.

این نهاد هر گونه مذاکراتش با دولت نیکاراگوئه را که آخرین دور آن قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود به حال تعلیق درآورد.

شاهدان عینی گفتند که در جریان اعتراضات روز چهارشنبه گروه‌های شبه نظامی مسلح حامی دولت به روی معترضان آتش گشودند که این روز را تبدیل به "بدترین روز" این دوره از اعتراضات در نیکاراگوئه کرد. تظاهرات روز چهارشنبه همزمان با روز مادر در نیکاراگوئه بوده و هدف از آن یادبود کودکانی بود که از زمان آغاز این اعتراضات که تا کنون بیش از ۸۰ کشته بر جای گذاشته در اثر این اعتراضات جانشان را از دست دادند.  

فرانسیسکو دیاز، معاون رئیس پلیس نیکاراگوئه گفت: ۱۵ تن (روز چهارشنبه) در اثر اقدامات گروه‌های مجرمی که با پوشیدن نقاب وارد عمل شده بودند کشته شدند.

او گفت که هفت نفر از این کشته‌ها مربوط به شهر ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه است.

او همچنین گفت که ۲۱۸ تن نیز زخمی شدند.

ارتش نیکاراگوئه اعلام کرد مشغول درمان برخی از این زخمی‌ها از جمله چند مامور پلیس است.

یک گروه حقوق بشری محلی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتفاقات روز چهارشنبه دستکم ۱۶ کشته بر جای گذاشته‌اند واز زمان آغاز دور جدید اعتراضات در ماه آوریل تا کنون بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند.

این اعتراضات ماه آوریل ابتدا از سوی دانشجویان و به انگیزه تغییر نظام رفاه و امنیت اجتماعی در نیکاراگوئه کلید خورد.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه این رخدادها را محکوم کرده و آن را ناشی از «سرکوبگری بی رحمانه» در نیکاراگوئه خوانده و خواهان برگزاری انتخابات در کشور شده است. اخیرا معترضان در نیکاراگوئه از دنیل اورتگا رئیس جمهور این کشور خواسته بودند که انتخابات ریاست جمهوری را که برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده جلو بیندازند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز،  دولت ارتگا به نشانه پاسخ به این فشارهای بین‌المللی در بیانیه‌ای همراه با سازمان کشورهای قاره آمریکا اعلام کرد که رئیس کمیسیون انتخابات به نام ربرتو ریواس استعفا کرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین