کد خبر: ۵۲۷۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰

همه جاده‌ها به شمال ختم نمی‌شود

همه راه‌ها در تعطیلات به شمال ختم نمی‌شود، می‌توان نقشه‌ها را کمی بالا و پایین کرد، در گوگل جست‌وجو کرد و پیشنهادهای سفر را بررسی کرد تا به روستاها و مناطق بکرتری رسید که هم امکانات سفر در آن‌ها فراهم شده، هم مقرون به‌صرفه‌تر از سفر به مناطق شمالی است، هم تکراری نیست و هم مشقات ترافیک‌های طولانی جاده‌های شمال را ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
جنگل‌ فینسک از جمله مناطقی است که با آب‌وهوای خزری شاید بتواند یکی از جایگزین‌های شمال باشد، جنگلی که به همراه چندین روستا در شیب جنوبی البرز و در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده و پوشش گیاهی و معماری عمارت‌ها و خانه‌های روستایی آن بیشتر یادآور گیلان و مازندران است و به نظر بعید می‌آید که این جنگل و متعلقاتش در استانی چون سمنان باشد که گمان می‌رود خشک و کم پوشش است.

فینسک در مسیر شهمیرزاد به ساری واقع شده که از شهرستان‌های خوش آب و هوای سمنان به شمار می‌آید و با تهران نزدیک به ۲۴۵ کیلومتر فاصله دارد. در کیلومتر ۵۵ شهمیرزاد به «فولاد محله» و از سه راهی منطقه حفاظت شده «پرور» یک راه فرعی در سمت چپ جاده آسفالته به طول ۱۵ کیلومتر وجود دارد که از آن می‌توان به فینسک راه یافت. برای گذر از این جاده حتما از قبل آب‌وهوا و وضعیت بارش پرس‌وجو شود، چرا که دسترسی به این منطقه در باران دشوار است. ابتدای این راه تابلو اطلاعات روستاها و به همراه مسافت آن‌ها به نسبت یکدیگر مشخص شده است.

روستاهای این منطقه یعنی پرور، کولیک، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده هنوز گردشگری نشده‌اند و در سراسر آن‌ها تنها یک اقامتگاه بومی پیدا می‌شود که برای ماندن در آن باید از قبل هماهنگی شود.

هرچند که بومی‌ها این ییلاق را از گزند ویلاسازی در امان نگذاشته‌اند، اما منطقه هنوز از بوق اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، زباله‌ها و رفتارهای ناهنجار و جیغ برخی مسافران پریشان نشده است و اگر چنین محیط آرامی که اینترنت، گاز و تلفن ندارد و به کمی استقامت بدنی برای ارتفاع گرفتن نیاز دارد، در سلیقه سفرتان نمی‌گنجد بهتر است چنین گزینه‌ای را جایگزین جاده‌های شمال نکنید.

فینسک در واقع بیشتر از آن‌که مسیر گردشگران باشد به خاطر کوه‌های اطرافش توقف‌گاه کوهنوردان است، اما در دو سال گذشته پس از آن‌که یکی از شکارگاه‌های دوره پهلوی در آن به بومگردی تبدیل شد، پای گردشگران هم به آن منطقه باز شد، مسافرانی که به خاطر نوع سفرهای خانوادگی و یا دور از حاشیه‌شان تا کنون نارضایتی بومی‌ها را برانگیخته نکرده‌اند.

این شکارگاه متعلق به «عبدالناصر ریاضی» بوده که بعدها به مدرسه تبدل شد، پس از آن هم مدتی بدون صاحب ماند و یک دوره هم مصادره شد تا این‌که یک سرمایه‌گذار آن را خرید.

سیدمحمد سعیدی ـ مالک و مدیر کنونی عمارت فینسک است که با همراهی همسرش حدو دو سال و به میزان ۶۰۰ میلیون تومان وقت و هزینه گذاشتند تا این شکارگاه را به اقامتگاه بومی تبدیل کند. این بومگردی نزدیک به یک سال است که مهمان می‌پذیرد.

خانه با توجه به آب‌وهوای خزری منطقه، ساختار و دکوراسیونی چوبی، با سقفی شیروانی و متضاد با معماری رایج بافت مرکزی ایران است که اتاق‌های آن با هنر دست مردمان سمنان و البته نوار شمالی ایران آرایش شده و با کرسی برقی هم گرم می‌شود. غذاهای محلی این منطقه که مرزی بین سمنان و مازندران است را در این خانه بومی می‌توان پیدا کرد، از مرغ شکم‌پر و ته‌چین به سبک سمنانی گرفته تا میرزاقاسمی، باقالاقاتق و کشک بادمجان.

هزینه یک شب اقامت در شکارگاه فینسک با یک وعده صبحانه برای هر نفر ۷۰ هزار تومان است، هزینه‌ای به مراتب کمتراز ویلاهایی که در شمال کشور اجاره می‌شود.

سعیدی به ایسنا گفت: عمارت فینسک بومگردی ممتاز استان سمنان شناخته شده و مستقیم برای هفت نفر ایجاد اشتغال کرده است، با این حال مشکلاتی دارد که ظاهرا دستی برای کمک به آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: فینسک خط تلفن و گاز ندارد، اگر حادثه‌ای رخ دهد ایستگاه هلال احمر و یا مرکز درمانی در نزدیکی‌های آن نیست. به خاطر این محدودیت‌ها سیستم گرمایشی در عمارت بخاری و کرسی برقی است که مصرف برق را زیاد کرده است که با وجود درخواست از استان و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان برای تامین برق سه فاز، اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

مدیر این بومگردی اضافه کرد:‌ در گذشته از هیزم برای گرم کردن اتاق‌ها استفاده می‌شد که شکل سنتی‌تری همخوان با زندگی بومی این منطفه داشت، اما اداره میراث فرهنگی برای حفظ ایمنی، دیگر اجازه نمی‌دهد آن روند را ادمه دهیم و ما هم تمام سیستم‌ها را برقی کردیم که مصرف‌مان را زیاد کرده است و دیگر اجازه نمی‌دهد در زمستان پذیرای مهمان‌ها باشیم.

وی ادامه داد: برای خریداری و مرمت این شکارگاه تا کنون حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، در کنارش هم از ۱۰۰ میلیون تومان وام کم‌بهره‌ی صندوق کارآفرینی استفاده کردیم که بازپرداخت آن بعد از شش ماه تنفس، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر ماه است که البته فعلا از عهده این عمارت خارج است، چون هنوز به چرخه سوددهی وارد نشده.

سعیدی در عین حال گفت: فینسک به خاطر حاشیه طبیعی که دارد؛ جنگل‌های پهن برگ خزری و برگ‌ریز، گیاهان دارویی و از آنجا که زیستگاه پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، کل و بز، آهو، گرگ، شغال، روباه، کبک، انواع پرنده و سمور است، منطقه‌ای جذاب و کاملا متفاوت با دیگر مناطق سمنان است که همین ظرفیت میزان ماندگاری در آن را به دو تا سه شب رسانده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین