کد خبر: ۵۲۷۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

هزینه مرگ‌ و میرهای قابل‌پیشگیری برای جهان چقدر است؟

طبق یک تحلیل علمی که به رهبری محققان دانشکده علوم پزشکی هاروارد انجام‌شده و نتایج آن به‌تازگی منتشر گردیده است، مرگ‌ومیر ناشی از شرایط قابل درمان، ممکن است سالانه تریلیون ها دلار هزینه داشته باشد. این تحقیق، برای اولین بار است که به سنجش و کمی سازی تأثیر اقتصادی دسترسی کافی به مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا بر روی سلامت عمومی پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که 8 میلیون فقره از چنین مرگ‌ومیرهایی قابل جوابگویی در سال 2015 رخ داده است و منجر به هزینه 6 تریلیون دلاری در رفاه اقتصادی ازدست‌رفته در سراسر جهان شده است. این میزان، که بیشتر از خسارات ناشی از GDP است، بهای ذاتی‌ای را که افراد می‌توانند برای روی سلامتی خود قائل شوند را نشان می‌دهد.

درحالی‌که مطالعات گذشته نشان داده است که جمعیت سالم، کلید رشد اقتصادی است، اعتقاد بر این است که این اولین برآورد جهانی از هزینه اقتصادی از بین رفتن زندگی ناشی از دسترسی ناکافی به مراقبت‌های پزشکی باکیفیت باشد.

محققان اعلام کرده‌اند که عوارض انسانی از بین رفتن زندگی، به‌وضوح غیرقابل محاسبه است، اما گرفتن ارزش دلاری چنین موضوع ناهنجاری نیز اهمیت خاص خود را دارد.

جان مریا، پروفسور جراحی و مدیر برنامه در Global Surgery و Social Change در دانشکده پزشکی هاروارد و همچنین جراح پلاستیک ارشد در بیمارستان کودکان بوستون، در این خصوص می‌گوید: «اختصاص دادن هزینه پولی برای دیگر خسارات زندگی انسان، دارای اهمیت است، زیرا این مقدار می‌تواند انگیزه‌های اقتصادی را فراهم کند که محرک تغییرات در سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری درزمینه مراقبت‌های پزشکی باشد و زندگی‌ها را نجات دهد».

مریا که نویسنده ارشد این مطالعه است، می‌افزاید: «6 تریلیون دلار خسارت، تنها برای کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط، در یک سال عدد خیره‌کننده‌ای به‌حساب می‌آید. این رقم، ممکن است فقط چشم‌انداز موردنیاز برای به پیش راندن اقدامات نجات‌بخش باشد».

این تحلیل بر اساس یافته‌های پروژه Global Burden of Disease (2015) خواهد بود ازجمله تخمین درصد بیماران و مرگ‌ومیر ناشی از 38 بیماری که در محیط مراقبت‌های بهداشتی قادر به زنده ماندن هستند و محاسبات مربوط به تعداد مرگ‌ومیر در 195 کشور که اگر استاندارد مراقبت یکسان در همه‌جا در دسترس باشد، از آن پیشگیری خواهد شد.

در این تحقیق، دانشمندان، هزینه‌های اقتصادی ناشی از زندگی از دسته رفته را به دو روش محاسبه کردند. ابتدا، آن‌ها زیان‌های مستقیم بازده اقتصادی را تخمین زدند که میزان مبلغی را که نیروی کار در تولید ناخالص داخلی کشور مشارکت می‌کند، محاسبه می‌کرد که تأثیر مستقیمی بر توسعه اقتصادی دارد.

پس‌ازآن، آن‌ها رفاه اقتصادی از دسته رفته را حساب کردند که جنبه گسترده‌تری از بهایی است که افراد برای روی داشتن یک زندگی سالم می‌پردازند و درواقع از جنبه‌هایی است که لزوماً و به‌طور مستقیم، تأثیرات خاص روی اقتصاد یک کشور ندارد.

تحلیل‌ها در این رابطه نشان می‌دهند که هزینه‌های اقتصادی در فقیرترین کشورها، چشمگیرترین خواهند بود که در  ادامه، اختلافات اقتصادی میان کشورهای ثروتمند و فقیر را تشدید خواهند نمود.

به گزارش ایسنا، به نقل از مجله Health Affairs،  مارک شریم، از دیگر محققان این پژوهش اعتقاد دارد: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که برای ایجاد واقعی یک تغییر در زندگی مردم و دادن ابزارهایی به این کشورها که برای کاهش فقر بدان نیاز دارند، مراقبت‌های با کیفیت بالا باید به‌عنوان یک اصل مهم در پوشش سلامت جهانی در نظر گرفته شوند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین