کد خبر: ۵۲۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۴
تحلیل فایننشیال تایمز از مانور نظامی امروز

آمریکا نفوذ منطقه‌ای ایران را هدف گرفت

آفتاب‌‌نیوز : مقامات آمریکایی علت مشارکت کشورهای عرب خیلج فارس در همکاری‌های امنیتی (با آمریکا) و حمایت رسمی آنها از عملیات ابتکار هسته‌ای آمریکا را نگرانی آنها از برنامه هسته‌ای ایران عنوان می‌کنند. البته عربستان سعودی در مانور مشترک آمریکا شرکت نکرده است. 
 
اما کارشناسان منطقه در مورد اشتیاق دولت‌های خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی به تقویت همکاری‌های امنیتی با آمریکا تردید دارند. در این میان ریاض بیش از همه نگران است که تلاش‌های ‌‌آمریکا باعث ضربه زدن به روابطش با تهران شود. 

فایننشیال‌تایمز  تاکید می‌کند «کشورهای استراتژیکی مثل چین ابتکار تکثیر آمریکا را امضا نکرده‌اند و کره‌جنوبی نیز تنها به عنوان ناظر در این مانور شرکت می‌کند» و می‌نویسد: وزیر خارجه کره‌جنوبی در اظهاراتی عنوان داشت کشورش به طور کامل در این مانور شرکت نمی‌کند چون با وجود قطعنامه سازمان ملل در مورد کره‌شمالی احتمال درگیری مسلحانه در این مانور وجود دارد. 

فایننشیال تایمز می‌افزاید با این حال اصل حقوقی ممانعت از عبور و مرور کشتی‌ها همچنان نامشخص است. یک مقام آمریکایی‌ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: قطعنامه 1718 شورای امنیت علیه کره‌شمالی به آمریکا و هیچ‌کشور دیگری اجازه نداده است مانع از عبور کشتی‌ها در آبهای بین‌المللی شوند. 

در انتهای این تحلیل آمده است: با وجود آنکه واشنگتن مدعی است انجام این مانور ربطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد و برنامه‌ریزی‌های آن از ماه‌ها قبل صورت گرفته است اما انتخاب زمان انجام آن نگرانی‌ها در مورد رویکرد پنهان آمریکا به ایران را افزایش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین