کد خبر: ۵۲۷۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

هشدار هادی خامنه‌ای درباره بی‌توجهی به مسائل اخلاقی در جامعه

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) گفت که مباحث اخلاقی در جامعه به فراموشی سپرده شده و متأسفانه مجتهدین و علما نسبت به این امر احساس فراغت می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان در حسینیه دارالزهرا (س) گفت: ما این همه جامعه‌شناس و متخصص علوم انسانی داریم؛ آیا در حل مسائل جامعه نقشی ایفا می‌کنند؟ خیر. یا آیا حوزه‌های علمیه قدمی جامعه ما را برای مراحل بالاتر آماده کرده‌اند؟ فقط اندکی و نه آنقدر که لازم است و در مقابل، بسیاری مسائل اساسی جامعه که مسائل اخلاقی است به دست فراموشی سپرده شده است، چراکه بیشتر به احکام، مسیر اجتهاد در زمینه ارزیابی روایات و به اعتبار آنها پرداخته شده اما متاسفانه مسائل غیر احکام را بی‌اهمیت شمردند و دقت لازم را به خرج ندادند.

وی افزود: متاسفانه مباحث اخلاقی در جامعه ما به فراموشی سپرده شده و مجتهدین و علما نسبت به این امر احساس فراغت می‌کنند؛ این در حالی‌ست که سقوط جامعه ما بیشتر معلول سقوط اخلاق ‌و معرفت در جامعه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ضرورت رعایت عدالت به عنوان یکی از اصول دین، گفت: اجرا نکردن عدالت، چه رئیس باشید، چه مرئوس و چه مسئول، تخطی از قوانین هستی است.

سیدهادی خامنه‌ای همچنین ادامه داد: دستگاه قضا با یک نفر اصلاح نمی‌شود، بلکه همه باید اصلاح شوند یا در دستگاه‌های اداری همه باید اصلاح شوند و نباید اجازه دهیم عمر مردم در صفوف هدر شود.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) با تاکید بر ضرورت رعایت انصاف‌ و عدالت در هر موقعیتی گفت: این موضوع باید مورد توجه همگان قرار گیرد؛ خصوصا تریبون‌داران و اصحاب قلم که درباره همه چیز و همه کس نظر می‌دهند و همه را در معرض قضاوت و داوری خود قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: انصاف و تعهد در استفاده از فرصت‌هایی که تعلق به همه دارد، از دیگر نکاتی است که در راستای رعایت عدالت و انصاف باید مورد توجه باشد. این گناه بزرگی است که آثار کارهای گذشتگان را از بین ببریم. این که داعش آثار هنری و تاریخی برخی ملت‌ها را از بین می‌برد اعلا مرتبه عقب‌افتادگی است اما گاهی برخی افراد و خدماتشان را از تاریخ حذف می‌کنند یا در مواردی پروژه‌هایی هست که بعدی‌ها تعهدی برای انجامش ندارند.

هادی خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنرانی خود یادآور شد: از مهمترین و اساسی‌ترین فلسفه‌های انبیا و پیشوایان معصوم همین است که مدل‌های عملی در زندگی بشر هستند که بدانیم آنچه خدا ما را به آن سمت هدایت می‌کند، شدنی و ممکن است.

وی با اشاره به جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان از سوی بسیاری از روزه‌داران، گفت: معلوم نیست این کار بدون توجه به معانی قرآن فایده چندانی داشته باشد. پیشنهاد من این است که در شب‌های ماه مبارک، به جای اینکه مقید به تلاوت یک جزء کامل شویم، در مجالس ۱۰ یا ۱۵ آیه بخوانیم و در عوض، ترجمه و تفسیر این آیات را هم بشنویم. در این صورت معنای آنچه خواندیم را می‌فهمیم.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین