کد خبر: ۵۲۷۹۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

ذبح‌های خارج از کشتارگاه‌ها، فاقد ضمانت شرعی هستند

جانشین مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به مشکلات عدیده کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرستان‌های استان، تعطیلی آنها را خواستار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
«سید جمال نورالدینی»  با اشاره به اهمیت استفاده از غذای پاک در دین مبین اسلام، اظهار کرد: خداوند در قران کریم آورده است که «اگر از غذای پاکیزه استفاده کنید، می‌توانید کار خوب نیز انجام دهید.»

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز یکی از موضوعات مورد اهتمام در حاکمیت اسلامی و جمهوری اسلامی که در راس آن ولی فقیه است، توجه و نظارت ویژه در خصوص غذای حلال در جامعه اسلامی است.

وی عنوان کرد: یکی از اداراتی که بر تهیه غذای حلال و طیب نظارت دارد و امنیت غذایی را تامین می‌کند تا غذایی پاک به دست مردم برسد، دامپزشکی است که وظیفه نظارت بر کشتارگاه‌ها و اعمال مباحث قانونی کشتارگاه‌ها را بر عهده دارد.

جانشین مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان در همین رابطه خاطرنشان کرد: البته براساس قانون نظارت صید و ذبح مصوب مجلس نیز تمام کشتارگاه‌ها باید دارای ناظر شرعی مستقر باشند تا هم از نظر بهداشتی و هم از لحاظ شرعی، ذبح دام در کشتارگاه‌ها انجام شود.

وی با تاکید بر این که باید مقدمات این قانون برای تمام کشتارگاه‌ها اعم از سنتی یا صنعتی آماده و اجرا شود، اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون این مصوبه در تمام کشتارگاه‌های استان اجرایی شده است.

نورالدینی حمایت مسئولان از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بخش تولید غذای سالم را خواستار شد و یکی از روش‌های حمایت مسئولان از این افراد را اهتمام آنها به جلوگیری از کشتار در مکان‌های غیرمجاز و انجام تمام ذبح‌ها در کشتارگاه‌های مجهز و صنعتی دانست.

وی بیان کرد: این که برخی ذبح دام را در مکان‌های غیرمجاز انجام می‌دهند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، از نظر بهداشتی و شرعی امری غیرقابل قبول است چرا که هیچ ضمانتی در مورد فراورده‌های تولیدی آنها نیست و سهل‌انگاری مردم در استفاده از این محصولات تبعات منفی را در زندگی افراد به دنبال خواهد داشت.

نورالدینی خواستار نظارت شدیدتر دولت و ارگان‌های نظارتی مربوطه در این خصوص و برخورد قاطع با متخلفان شد.

وی با بیان این که در حال حاضر استان دارای 2 کشتارگاه بزرگ صنعتی است، وجود کشتارگاه‌های سنتی در برخی شهرهای استان را باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از نظر شرعی و بهداشتی خواند و گفت: البته به دلیل حجم اندک کشتار نیز ایجاد کشتارگاه صنعتی در این شهرستان‌ها مقرون به صرفه نیست لذا پیشنهاد می‌کنیم که کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرستان‌های استان یزد تعطیل شود و تمام کشتارهای دام استان در دو کشتارگاه صنعتی موجود انجام گیرد که هم برای مردم و هم دولت مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

به گفته وی، این اقدام هم‌چنین امکان نظارت بیشتر را بر تولید و فرایند تولید گوشت بهداشتی ممکن می‌کند و گوشت مصرفی مردم با رعایت قوانین شرع و بهداشتی به دست مردم خواهد رسید.

نورالدینی کشتارگاه تازه تاسیس مهریز را با امکانات منحصر بفرد و بروز و مدرن، نمونه مثال زدنی در کشور ذکر کرد و گفت: این کشتارگاه در واقع به لحاظ رعایت مسائل شرعی و بهداشتی آبروی استان به شمار می‌رود.

این مسئول در پایان از مراجع نظارتی خواست تا با نظارت بیشتر بر کشتارگاه‌های غیرمجار و برخورد با متخلفان این حوزه، بیش از پیش حمایت خود را از مجموعه کشتارگاه‌های صنعتی استان به عمل آورند.
عصرایران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
این اعلام نظر یک مقدار دیر است چون یک عمر کشتار شرعی در منازل و دهات داشتیم حالاحرف ... میزنی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین