کد خبر: ۵۲۷۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

سودآورترین انواع آجیل کدامند؟

آمارهای ۱۲ ماهه سال گذشته گویای آن است که در این مدت یک میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار انواع خشکبار صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل آن هفت درصد کاهش داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
خشکبار را می‌توان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی دانست که اهمیتی قابل توجه دارد. با این وجود سال گذشته از نظر وزنی ۱.۸ درصد و از نظر ارزش هفت درصد کاهش صادرات در این بخش را شاهد بوده‌ایم. برای سال جاری نیز اینگونه گفته می‌شود که با توجه به گرمای زودرسی که اوایل بهار امسال شاهد آن بوده‌ایم بخش قابل توجهی از محصولات این بخش زیان دیده است.

اما در میان اقلام مختلف خشکبار مانند سال‌های گذشته پسته و مغز پسته بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته است. بدین ترتیب با صادرات ۱۲۶ هزار تن پسته و مغز پسته یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد شده و در نهایت می‌توان گفت ۶۶.۷ درصد از صادرات خشکبار سال قبل به این محصول مربوط بوده است.

با این وجود صادرات پسته در سال گذشته از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۹ و ۸ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبلش کاهش پیدا کرده است.

خرما دیگر محصولی است که با صادرات ۲۴۶ هزار تنی، ۲۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است. صادرات این محصول نسبت به یکسال قبل آن از نظر ارزش ۱۹ و از نظر وزن ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سال گذشته ۹۴ هزار تن کشمش نیز صادر شده که ارزش آن ۱۵۱ میلیون دلار بوده است، اما صادرالت این محصول کاهش قابل توجهی داشته و از نظر ارزش ۴۶ درصد و از نظر وزن ۳۰ درصد نسبت به سال قبل آن کمتر شده است.

انجیر دیگر محصولی است که ۷۷ میلیون دلار ارزآوری داشته و صادرات آن بیشترین رشد را داشته و ۱۱۳ درصد بیش از سال قبل آن شده است.

نکته جالب این‌که صادرات این محصول از نظر وزنی تنها ۱۹ درصد افزایش داشته و به عبارتی می‌توان گفت قیمت انجیر ایرانی در بازارهای صادراتی پنج برابر شده است.

بادام نیز با صادراتی در حد ۴۸۰۰ تن حدود ۴۳ میلیون دلار درآمدزایی داشته و صادرات آن نسبت به سال قبلش از نظر ارزشی ۲۵ درصد و از نظر وزنی یک درصد بیشتر شده است.

گردو دیگر محصولی است که صادراتی در حد ۲۷۰۰ تن و به ارزشی حدود ۲۱ میلیون دلار داشته است. صادرات این محصول نیز رشد خوبی داشته و از نظر ارزش ۹۷ و از نظر وزنی ۴۱ درصد افزایش یافته است.

برگه زردآلو نیز در سال گذشته به میزان ۴۰۰ تن و با ارزش ۱.۱ میلیون دلار صادر شده است. صادرات این کالا از نظر ارزش هشت و از نظر وزنی شش درصد افزایش داشته است.

زرشک با صادراتی در حد ۳۰۰ تن بیش از ۱.۹ میلیون دلار درآمد ارزی ایجاد کرده است هرچند که از نظر ارزش ۱۱ و از نظر وزنی هفت درصد افت صادرات داشته است.

سایر انواع خشکبار نیز در مجموع ۲۷ میلیون دلار صادرات داشته‌اند و در این بخش‌ها ۹۸۰۰ تن محصول صادر شده است که از نظر ارزش ۱۰ و از نظر وزنی ۲۴ درصد کاهش یافته است.

در مجموع سال گذشته ۴۹۵ هزار تن خشکبار صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در یکسال قبل ۱.۸ درصد کمتر شده است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین