کد خبر: ۵۲۸۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۶

او ماركو ماتراتزی است

آفتاب‌‌نیوز : ماته‌راتزی هم از قعر چاه خود را به بالای ابرها رسانده. پدرش- جوزپه- طرفدار دوآتشه لاتزیو بود و رهبری چندین تیم سری A را هم در دست گرفت اما حالا ماته‌راتزی جونیور است كه با فابیو كاناوارو در دل تاریخ فوتبال ایتالیا جای جاودانه‌ای یافته است.این دو نفر همه را مات كردند ولو آن كه طرفداران فوتبال تهاجمی و جذاب دماغشان را بالا گرفته باشند.او دو گل مهم به ثمر رساند. 

یك كارت زرد بی‌دلیل به علاوه یك ضربه پنالتی به سود حریف را رقم زد ولی طی 4 دیدار رقابت‌های جام‌جهانی ورای همه انتظارات پیش رفت. ماركو پس از تحمل ده ساله دشنام‌ها و نیش‌ها پاسخ تماشاگران و ژورنالیست‌ها را داد. به نظر می‌رسید زندگی حرفه‌ای‌اش پایان یافته اما «ماتریكس» لقبی كه طرفداران اینتر به او دادند بازگشت و همه را مات كرد. 

پیش از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی اكثر ایتالیایی‌ها می‌گفتند «اگر الساندرو نستا میلانی آسیب‌ ببیند چگونه به ماركو ماته‌راتزی از اینتر دل ببندیم؟» همه با بیم و دلشوره به نمایش این پسر بلندبالای اینتر می‌نگریستند. اما او در برهه‌های پرتنش بهترین نمایش را ارائه داد. برای تماشای پرآب‌وتاب‌ترین ماركو باید به او پس از دریافت كارت‌های قرمز بنگرید. وقتی طی یك برنامه تلویزیونی مورد اهانت مجری قرار گرفت چنان با احساس و شور پاسخش را داد كه همه را به‌وجد آورد. 

هر كسی خارج از فوتبال ماركو را می‌شناسد او را مرد اهل خانواده‌ای می‌داند كه عاشق همسر و دو فرزندش است. كسانی كه همیشه در سان‌سیرو برای تماشای او حاضر هستند. سه نفر خوب دریافتند او چه جواهری است: مارچلو لیپی، ماسیمو موراتی و البته روبرتو مانچینی كه سرانجام تركیب ساموئل و ایوان كوردوبا را تغییر داد.ماركو را مرد دیررسیده سری A می‌دانند. 

او 27 ساله بود كه پا به باشگاه‌های بزرگ گذاشت. او هرگز طعم موهبتی كه نستا، مالدینی و كاناوارو از آن برخوردار بوده‌اند را نچشیده است. در فصل 2000-2001 بود كه 12 گل برای پروجا به ثمر رساند و توجه هكتور كوپر، مربی اینتر را جلب كرد. جووانی تراپاتونی او را برابر آفریقای‌جنوبی در سال 2001 با پیراهن تیم‌ملی به میدان فرستاد اما شیفتگی لیپی به او چنان بود كه سعی كرد او را طی حضور در دل‌آلپی به یووه ببرد. 

برای توصیف واقع‌بینی ماركو همین كافی كه در مورد انتخاب بین یوونتوس و اینتر گفت: «اینتر را بر یووه ترجیح دادم. یووه انتظار داشت فرانتس بكن‌باوئر باشم. در حالی كه هرگز نمی‌توانم مثل بكن باوئر باشم.»

ماركو در اولین حضورش در جام‌جهانی مقابل جمهوری ‌چك درخشید و ضربه كرنر فرانچسكو توتی را به گل بدل كرد. برابر استرالیا اخراج شد و سپس در نیمه‌نهایی و سپس فینال بدل به پدیده‌ای شد.

شاید بپرسید چرا ضربه پنالتی را نواخت؟ سال‌ها بود پس از ترك پروجا ضربه پنالتی را ننواخته بود. آن زمان حدود ده ‌سال پیش جی‌جی دی‌كانیو بود كه او را به زدن ضربه پنالتی وادار ساخت. می‌گوید پنج سالی بود ضربه پنالتی را نزده بود. او در دیدار كلیدی زندگی‌اش آن ضربه را به گل بدل كرد. به اینها قصه اخراج زیزو را هم بیفزایید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین