کد خبر: ۵۲۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۰

دنیزلی: از حضور قلعه‌نوعی خوشحال می‌شوم

آفتاب‌‌نیوز : - شما گفته‌اید رکورد دار داربی هستید، سابقه حضور در کدام داربی بزرگ را داشته‌اید؟

9 سال از عمر من در دوره مربیگری برای تیم‌های بزرگ ترکیه سپری شد. هفت سال مربی گالاتا بودم و دو سال هم در فنرباغچه کار کردیم. طبیعتا در این نه سال جدال سه تیم گالا ، فنرباغچه و بشیکتاش هیجان زیادی دارد. داربی‌های فوتبال ترکیه در میان ده داربی برتر فوتبال جهان جای دارد.
داربی‌های زیادی را از نزدیک دیده‌ایم و می‌دانم یک داربی چه تفاوت‌هایی با بازی‌های دیگر دارد . البته‌این اولین داربی من در ایران است و می‌دانم فضای داربی همیشه تازه گی دارد.

- پیش از این در خصوص داربی تهران چیزی شنیده بودید؟ در روزنامه‌ها و تلویزیون ترکیه پیرامون داربی تهران چیزهایی دیده بودم. همیشه برایم عجیب بود که چرا برای این بازی از داور خارجی استفاده می‌کنند اما حالا که چند سال است در ایران کار می‌کنم خوب می‌دانم چرا از داوران خارجی در این بازی استفاده می‌شود. یک بار هم داوری از ترکیه برای قضاوت داربی دعوت شد.

- داربی تهران همیشه تحت تاثیر فشار روانی زیادی بوده و هیچ گاه یک فوتبال تمام عیار در این نبرد به نمایش در نیامده.
انشاء الله ما بتوانیم همه چیز را تغییر بدهیم و فوتبال بازی کنیم. باید فشار روانی را پشت سر بگذاریم و تنها سعی کنیم بازی خودمان را ارائه بدهیم. البته‌این کار برای ما به تنهایی ممکن نیست. استقلال هم باید برای زیبا شدن بازی تلاش کند.

- انتظار دارید استقلال هم در ارائه فوتبال زیبا به شما کمک کند اما استقلال در این فصل زیبا بازی نمی‌کند.
نمی‌شود این بازی را با دیگر بازی‌های فصل مقایسه کرد. همه چیز در این بازی فرق دارد. البته خود من به هیچ وجه تفکر ضد فوتبال ندارم. تنها امیدوارم استقلال هم همینطور باشد تا بتوانیم شاهد بازی قشنگی باشیم.

- در سال‌های گذشته داربی هیچ گاه‌از سایه‌این فشار روانی خارج نشده!
نباید اینطور باشد. در کنار هیجان باید فوتبال واقعی هم در زمین باشد و تماشاچی از دیدن آن لذت ببرند. وقتی دو تیم بزرگ و محبوب ایران مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند باید بزرگی خودشان را ثابت کنند. باید با ارائه فوتبالی جذاب و زیبا ثابت کنند که حقیقتا بهترین هستند.

- پرسپولیس در سایه‌این فشار روحی و هیجان بیش از حد چطور می‌تواند با آرامش فوتبال روان و زیبا را به نمایش بگذارد؟
هیجان روی بازی هر دو تیم تاثیر می‌گذارد و این حقیقت را نمی‌شود انکار کرد اما پرسپولیس فوتبال را تنها می‌تواند زیبا بازی کند . در حقیقت سبک کار ما در تمرینات و همه بازی‌ها به‌این شکل بوده که مجبور هستیم زیبا و جذاب بازی کنیم ، اصلا نمی‌توانیم جور دیگری بازی کنیم. برای رسیدن به خواسته‌هایمان برنامه‌ای غیر از ارائه فوتبال روان و منظم نداریم!

- مهاجمان پرسپولیس در همه بازی‌ها استرس زیادی دارند و نمی‌توانند با آرامش کار کنند این مسئله شاید در داربی بیشتر مشکل ساز شود.
خواهیم دید که مهاجمان ما چطور بازی می‌کنند! 

- طرفداران دو تیم این بازی را با داربی‌های ایتالیا و اسپانیا مقایسه می‌کنند خصوصا با توجه به‌اینکه‌این دو بازی هم در هفته‌های اخیر انجام شد، شما هم می‌توانید بین این بازی‌های قیاسی داشته باشید؟
داربی میلان یک فوتبال بی نظیر و تماشایی بود که همه چیز داشت. به نظر من داربی میلان شایسته‌این نام و این شهرت و این هیجان بود. هفت گل داشت با برنامه‌های منظم تاکتیکی و صحنه‌هایی جذاب ، موقعیت‌هایی فراوان و سرعت بالای بازی. به نظر من داربی میلان الگوی مناسبی برای چنین بازی‌های پر هیجانی بود.
در مورد ال کلاسیکو اما باید بگویم رئال به نظر من به زور پیروز شد و بازی را به سود خودش تمام کرد. من شخصا دوست ندارم مثل رئال پیروز شوم. نمی‌خواهم به زور برنده باشم. باید فوتبال خوب و روانی بازی کنیم ، از حریفمان بهتر و برتر باشیم و با کسب پیروزی به راهی که برای قهرمانی پیش روی ما است ادامه بدهیم.

- اما پیروزی مهم ترین اتفاق در داربی است.
تماشاگران و طرفداران هر دو تیم انتظارات زیادی دارند. دوست دارند شاهد یک بازی جذاب و پر هیجان باشند.ما در قبال این انتظارات مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم.
از جهتی همه‌انهایی که‌این بازی را می‌شناسند و همه‌اعضاء خانواده فوتبال ایران باید بتوانند به داربی که با شکوه ترین بازی است افتخار کنند. من نمی‌خواهم هر جور شده فقط پیروز باشم. نمی‌خواهم به هر قیمتی پیروز باشم.

- دنیزلی همیشه می‌گوید فوتبال زیبا را قربانی نتیجه نمی‌کنم در داربی همه به نتیجه فکر می‌کنند نه بازی جذاب!
تیم بزرگ باید بزرگی را احساس کند نه‌اینکه بخواهد جلوی بازی کردن حریف را بگیرد، این بزرگی نیست!
البته ما طبیعتا منطقی بازی می‌کنیم و در حمله و دفاع قواعد فوتبال را رعایت می‌کنیم اما با خراب کردن حریف نمی‌توانیم بزرگ باشیم. باید با فوتبال زیبا و جذاب پیروز باشیم.

- داربی برای طرفداران دو تیم ارزش زیادی دارد حتی حاضر هستند فاتح این بازی باشند اما قهرمان نشوند ، برای شما داربی چه تفاوتی با بازی‌های دیگر دارد؟
لیگ هدف دارد، بعد از 30 بازی باید قهرمان شد و برای قهرمانی باید بازی‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشت. من می‌گویم قهرمانی با پیروزی در داربی لذت دارد!

- گفته می‌شود احتمال دارد قلعه نویی روی نیمکت استقلال بنشینید، برای شما تفاوتی ندارد؟
اتفاقا چرا ، برایم مهم است. خوشحال می‌شوم اگر قلعه نویی بنشیند. او مربی خوبی در ایران است و من هم دوست دارم با یک مربی خوب و سرشناس روبرو شوم ، من اینطور می‌خواهم!

- تجربه رویارویی با قلعه نویی را در پاس هم داشته‌اید!
بله ، اتفاقا این هم یکی از دلایلی است که می‌گویم. باز هم دوست دارم در چنین جدال جذابی مقابل او باشم. نام امیر برای استقلالی‌ها اهمیت زیادی دارد و برای من هم جالب است که ‌او در این بازی حاضر باشد البته نمی‌دانم قانونا می‌تواند روی نیمکت بنشیند یا نه!

- مصطفی دنیزلی به عنوان یک مربی سرشناس چقدر در سرنوشت داربی تاثیر دارد؟
احتمالا سخت ترین سوال شما همین است!
نام‌های بزرگ باید در روزهای بزرگ سرنوشت ساز باشند. داربی هم یک روز بزرگ است. من هم قطعا وظیفه خودم را انجام می‌دهم تا تیم موفق باشد.

- منتقدین دنیزلی می‌گویند از زمانی که به‌ایران آمدی در روزهای بزرگ موفق نبودی ، شاید آنها در اثبات این ادعا خاطره تلخ العین و همچنین فینال جام حذفی را مثال می‌زنند.
باید روزهای بزرگ را به درستی ارزیابی کرد . بازی‌ها ما در پاس و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان هم روز‌های بزرگی بود که ما در همه‌ان روزها پیروز بودیم.
از سویی یک مربی باید تیم را برای بازی‌های بزرگ آماده کند اما وقتی توپ میان دستان دروازه بان عبور کند و یا مهاجم دروازه بدون دروازه بان را باز نمی‌کند مربی نمی‌تواند کاری کند. مربی تمام کننده نیست!
حاصل برنامه‌های من کیفیت بازی است . این است که ببینیم چطور بازی کرده‌ایم ، چقدر موقعیت داشته‌ایم ؟ از حریف برتر بودیم یا خیر!
عملکرد تیم حاصل کار‌ها و برنامه‌های من است اما گل نشدن موقعیت‌های قطعی گل و از دست رفتن فرصت‌ها از دست من خارج است. در فوتبال همیشه عدالت حاکم نیست!
البته یک چیز را فراموش نکنید ، در همان روزهای بزرگی که می‌گویید هم من شکست نخوردم!

- اشتباهات داوری و بی دقتی مهاجمان در نتایج دنیزلی همیشه تاثیر زیادی داشته ، فکر می‌کنی در این سه سال اخیر بدشانس بوده‌ای؟
این دو مسئله متفاوت است. اشتباهات داوری و پنالتی‌هایی که در همین هفته‌ها نگرفته‌اند بد شانسی نیست. اشتباه داوران است که در نتایج ما هم تاثیرگذار بود. داور در این مورد تصمیم گیرنده‌است و تصمیم او سرنوشت ساز ، اما موقعیت‌های گل شاید بدشانسی باشد البته شانس تاثیر زیادی در فوتبال ندارد. اصلا در فوتبال نمی‌شود روی شانس حساب کرد. باید روی خودمان ، برنامه‌های خودمان و قدرت خودمان حساب کنیم.

- عجیب است مصطفی دنیزلی ، مردی که در چند ثانیه‌از رسیدن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان محروم شد و یا کسی که با پنالتی دقیقه 118 بازی با سپاهان می‌توانست قهرمان شود ، شانس را در فوتبال بی ارزش می‌داند!
نمی‌دانم ، اگر بگویم بدشانس هستم حتما خواسته‌ام خودم را توجیه کنم و بگویم مربی خوبی هستم اما با بدشانسی این اتفاقات افتاده ، اصلا من نباید بگویم بدشانس هستم یا خوش شانس. آنهایی که بازی‌ها را دیده‌اند خودشان باید قضاوت کنند.

- پیروزی یا توقف در داربی چقدر در ادامه راه تاثیر گذار است؟!
بردن در این بازی خیلی مهم است اما در ادامه راه نباید تاثیرگذارباشد.اگر پیروز نشویم شکست بزرگی برای ما نیست چون سرنوشت قهرمانی را این بازی تعیین نمی‌کند.

- استقلال را با توجه به بازی‌های این فصل حریف ضعیفی می‌دانید؟
به هیچ وجه ، چون این بازی هیچ ربطی به بازی‌های قبلی دو تیم ندارد. شرایط این بازی کاملا متفاوت است. 

- اما استقلال حداقل نسبت به دو فصل گذشته خوب بازی نمی‌کند.
بازی‌های آنها را در این فصل دیده‌ام اما در فلسفه کاری من حریف اهمیتی ندارد. مهم این است که ما چطور بازی می‌کنیم ، چه برنامه‌ای داریم و چه هدفی را دنبال می‌کنیم!

- بازیکنان پرسپولیس در این روزها راحت از پیروزی حرف می‌زنند.
مهم عمل کردن است ، نه حرف زدن. حرف زدن پیش از عمل احمقانه‌است!
البته شاید بعضی از بازیکنان هم فکر می‌کنند اگر این حرف‌ها را بزنند من مصاحبه‌انها را می‌خوانم و با توجه به‌ادعایی که کرده‌اند انها را در ترکیب می‌گذارم اما اینطور نیست.

- روز جمعه برای دنیزلی چه روزی است؟
جمعه برای مسلمانان روز بزرگ و مقدسی است ، اینبار با داربی جمعه جذاب تر هم خواهد بود.
امیدوارم جمعه سرخی پیش روی داشته باشیم. می‌خواهم جمعه قرمزی را زندگی کنیم 

-حرف آخر از داربی؟
هر دو طرف مسئولیت‌های زیادی دارند. اخلاق و جوانمردی را نباید فراموش کنند ، نباید در این اندیشه باشند که تنها به هر قیمتی پیروز شوند. هر دو طرف وظیفه دارند به خاطر فوتبال ، فوتبال بازی کنند!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین