کد خبر: ۵۲۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۶

بحران اقتصادی، کره را به مذاکره کشاند

آفتاب‌‌نیوز : وزیر امور خارجه کره‌شمالی که یک ماه پیش با افتخار خبر آزمایش نخستین بمب هسته‌ای این کشور را در مقابل رسانه‌ها بیان کرد، این بار نیز اعلام کرده بود که به امید لغو محدودیت‌های مالی ایالات متحده دست به بازگشت به میز مذاکرات شش جانبه خواهد زد. 

کره‌شمالی در شرایطی از بازگشت به پای میز مذاکرات شش جانبه می‌گوید که با نزدیک شدن فصل سرما، وضعیت اقتصادی مردم در این کشور کمونیستی به شدت وخیم می‌شود. واشنگتن از مدت‌ها پیش، تبادلات مالی میان موسسات بین‌المللی و بانکی در چین که گفته می‌شود محل حساب‌های ارزی مقام‌های ارشد کره‌شمالی است را ممنوع اعلام کرده است. 

مقام‌های ایالات متحده پیش از این نیز برای اجماع بین‌المللی جهت تحریم‌ تجاری کره‌شمالی تلاش‌های بسیاری را آغاز کرده بودند. در بانک فوق در چین حساب‌های کره‌شمالی به ارزش کلی 24 میلیون دلار بلوکه شده بود. 

معاون وزیر امور‌خارجه کره‌جنوبی پس از اعلام آمادگی پیونگ یانگ برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه اعلام کرد که این طرح باید در نشست آسیا ـ اقیانوسیه که در اواسط نوامبر در ویتنام برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار گیرد. 

البته وزیر امورخارجه کره‌جنوبی اعلام کرد که امکان برگزاری جلسات مذاکرات شش جانبه تا اواخبر ماه جاری میلادی امکان‌پذیر است. بان کی مون که دبیرکل آتی سازمان ملل نیز است تاکید کرد که تحریم‌ها بر کره‌شمالی تا زمان پیشرفت در مذاکرات شش جانبه ادامه خواهد داشت. علاوه بر این وی ادعا کرد که پیونگ یانگ باید برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود، اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز بدهد. 

علاوه بر این دبیرکل آتی سازمان ملل اعلام کرد که جامعه بین‌المللی باید تضمین‌های امنیتی و اقتصادی جدی را به پیونگ یانگ بدهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین