کد خبر: ۵۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۸

گزارش تصویری: تلخ و شیرین دربی‌ها

آفتاب‌‌نیوز : فوتبال در سوی دیگر تبدیل به صنعتی شده است که شاید کمتر صنعتی را می توان همپای آن یافت. نگاهی به آمار درآمد باشگاه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و ورزشکاران بیاندازید تا متوجه ابعاد صنعتی شوید که هر چند رنگ و بوی صنعتی گرفته است اما سرشار و آمیخته با هنری است که هر صاحب ذوقی را بر سر شوق می‌آورد. فوتبال گاه چنان نمایشی از خلاقیت را فرا روی می‌گذارد که می‌توان آن را با زیباترین صحنه‌ها و سکانس‌های ساخته بهترین و بزرگترین فیلمسازان جهان مقایسه کرد و گاه چنان هارمونی‌اش تو را به وجد می‌آورد که هر سمفونی حیرت آوری را تحت الشعاع قرار ‌می‌دهد. فوتبال نمادی از تمامی هنرهاست!

دربی‌ها اما در این میان جایگاه خاص خود را دارند. شاید به ندرت بتوان مسابقه‌ای ملی را، مگر در سطوح جام جهانی، یافت که از لحاظ حساسیت به اندازه دربی‌های کشورهای صاحب فوتبال اهمیت داشته باشد. کدام مسابقه تیم ملی اسپانیا به اندازه دربی رئال و بارسا مهم است و یا کدام دیدار تیم ملی ایتالیا به اندازه دربی میلان و اینتر همه را به خود جلب می‌کند؟

ایران هم از این پدیده  مستثنی نیست. سال‌هاست که رویاهای کودکان این مرز و بوم رنگ و بوی آبی و قرمز گرفته است. پدران هرچند امروز در میانسالی و کهنسالی فرزندان و نوه‌ها را به درس و مشق تشویق می‌کنند و از مضرات دویدن دنبال توپ گرد می‌گویند اما کدامیک در نیمه شبی رویای پروین و حجازی شدن را در سر نداشته است؟ از نسل قدیمتر کدامیک آندارانیک اسکندریان و کارو حق وردیان ، پرویز قلیچ خانی، ایرج دانایی فرد، حسن حبیبی و عزیز اصلی و هزار و یک فوتبالیست دیگر ایرانی را تحسین نکرده است. فوتبال سال‌هاست که در میان مردمان این سرزمین ریشه دوانده است و در این میان نماد فوتبال این مملکت دو تیم آبی و قرمزی بوده‌اند که اگر گاه از اسب افتاده‌اند هرگز از اصل نیافتاده‌اند و اگر بر سکوی قهرمانی ننشسته‌اند چه باک که قلب‌ها را تسخیر کرده‌اند. دربی حالا اوج رقابت است، رقابتی که روح ورزش است. تلخ و شیرین‌های دربی  زودگذرند و تلخی و شیرینی آنها در گذر زمان یکپارچه شیرینی و خاطره می‌شود . گزارش حاضر در آستانه دربی 61 نگاهی دارد به تلخ‌ها و شیرین‌های دو دربی گذشته.

عکس‌ها حاصل تلاش ابوالفضل امان‌الله، عکاس ورزشی است. {$old_album_52947}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین