کد خبر: ۵۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۷:۱۵
نامه های طارق عزيز در زندان منشر شد

مدت درازی است در زندان هستم، نجاتم دهید

آفتاب‌‌نیوز : ازطارق عزيز که چهره بيرونی ديکتاتوری صدام را نمايندگی می کرد از 24 آوريل 2003 که خود را تسليم کرد خبری در دست نبود. او در زندان اردوگاه کراپر بغداد به سر می برد. به نوشته آبزرور نامه ها روی صفحاتی از دفتر چه يادداشت وکيل او نوشته شده است. اين وکيل هنگام بازجويی سيا و مقامات آمريکايی از طارق عزيز در مورد پرونده اخير سازمان ملل در رابطه با فساد در برنامه نفت در برابر غذا حضور داشت.

آبزرور نوشته است دو نامه به زبان عربی و سه نامه به زبان انگليسی است و عنوان آن هااين است" به افکار عمومی جهانيان". به نوشته آبزرور عزيز در اين نامه ها در خواست می کند به " وضعيت وحشتناک " او خاتمه داده شود. او ادعا مي کند بی گناه است و غيرعادلانه بازداشت شده واز ملاقات او با خانواده جلوگيری می کنند. آبزرور می نويسد زندانيان در سلول های کوچک که نور آفتاب به آن ها نمی تابد در بلوک های ايزوله نگهداری می شوند.

به نوشته آبزرور آخرين نامه که در 21 آوريل نوشته شده مربوط به بازجويی سناتورهای آمريکايی به خاطر پرونده نفت در مقابل غذاست. در اين نامه که به زبان عربی نوشته شده عزيز می نويسد ما کاملا از جهان جدا شده ايم. 13 زندانی در اين جا هستند. ما ملاقات، دسترسی به تلفن و تماس با خانواده نداريم. ما را ناعادلانه متهم کرده اند. ولی تا امروز تحقيقات جدی از ما به عمل نيامده. بسيار اهميت دارد که در مورد وضعيت و رفتار وحشتناک با ما مداخله صورت گيرد. اين تماما با قوانين بين المللی ، کنوانسيون ژنو و قوانين عراق در تضاد است

در نامه ديگری که در 7 مارس و به زبان انگيسی نوشته شده عزيز می نويسد: ما اميدواريم به ما کمک کنيد. ما مدت درازی است در زندان هستيم. رابطه با خانواده ها قطع شده. نه تماس، نه تلفن، نه نامه .حتی بسته هايی راکه خانواده ها برای ما ميفرستند به ما نمی دهند. ما خواهان برخورد عادلانه، تحقيقات عادلانه و سرانجام محاکمه عادلانه هستيم. لطفا به ما کمک کنيد.

در نامه ديگری که به انگليسی نوشته شده آمده: ما را به چيزی متهم نکرده اند. من کاری خلاف قانون و حقوق بشر نکرده ام.

اگر يک محاکمه عادلانه برای طارق عزيز و صدام ترتيب داده شود، حداقل اتهام او شرکت در کشتار فجيع مردم حلبچه با گاز و ساير جنايات صدام است، اما يک محاکمه عادلانه وزير نظارت بين المللی دست های آلوده بسيار و بويژه دست زندانبانان آن ها را هم رو خواهد کرد. به همين جهت مطمئنا هرگز دادگاه عادلانه ای در مورد اين جنايتکاران برقرار نخواهد شد و چنانکه از گزارش آبزرور و نامه های عزيز هم پيداست تنها موردی که زندانبانان به ياد تحقيق افتاده اند ماجرای نفت در برابر غذاست که وسيله ای است برای جنگ قدرت در خارج و تمايل بخش هايی از دولت آمريکا برای برکناری يا تحت فشار گذاشتن کوفی عنان. آبزرور نيز بخش اعظم گزارش خود را به همين پرونده اختصاص داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین