کد خبر: ۵۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

احتمال تغييرات در کابينه روحانی

رئيس‌دفتر رئيس‌جمهوري روز گذشته در حاشيه جلسه هيئت دولت به ميان خبرنگاران آمد و خبر داد که اصلاح ساختار تشکيلات دولت در اين جلسه مطرح شده و همچنين قرار است کابينه جوان‌تر شود؛ اتفاقاتي که مي‌تواند در شرايط فعلي، مانند تعويض در زمين فوتبال عمل کرده و دولت را چابک‌تر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود واعظي اشاره کرد دولت با ايجاد وزارتخانه‌هاي جديد، دنبال ايجاد تحول براي حل مشکلات کشور است و اولويت اول رئيس‌جمهوري، ساماندهي وضعيت اقتصادي است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ البته روز سه‌شنبه، نمايندگان مجلس با درخواست در‌ اولويت قرارگرفتن بررسي لايحه تفکيک ساختار دولت مخالفت کرده بودند. بر اساس اين لايحه، بار ديگر وزارت بازرگاني تشکيل مي‌شود، وزارت راه‌و‌ترابري به‌طور مستقل از وزارت مسکن و شهرسازي کار مي‌کند، همچنين سازماني با عنوان سازمان ملي جوانان زير نظر رياست‌جمهوري تشکيل مي‌شود که در واقع منفک‌شده از وزارت ورزش‌و‌جوانان است تا وزارتخانه فعلي تنها به امور ورزشي بپردازد.

رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور درباره اصلاح ساختار تشکيلات دولت، گفت: «رئيس‌جمهور قول داده بود براي جوانان برنامه‌هاي خاصی داشته باشد و سازمان جوانان را از وزارت ورزش خارج کند. از سويي براي حل مشکل اشتغال و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده، به يک وزارت مسکن نيازمنديم که بر اين مسائل تمرکز کند؛ بنابراين در تلاشيم وزارت مسکن را تشکيل دهيم. با توجه به اينکه وزارت بازرگاني در وزارت صنعت و کشاورزي تقسيم شده است، بايد وزارت بازرگاني تشکيل شود. به دليل کمبود يا نبود نظارت يا قيمت‌گذاري نامناسب، در قيمت‌ها مشکل وجود دارد که به وزارت بازرگاني براي نظارت در اين زمينه نيازمنديم».

واعظي ادامه داد: «هفته آينده درباره لايحه اصلاح تشکيلات دولت در مجلس بحث مي‌شود؛ اميدواريم با تشکيل وزارت مسکن، صنعت، راه، بازرگاني و سازمان جوانان تحولی ايجاد کرده و مشکلات را حل کنيم. با اين تحولات، چهره‌هاي جديدي در کابينه خواهيم داشت که اميدوارم اين چهره‌ها جوان‌تر بوده و با انرژي بيشتري کار کنند. وزير کشاورزي، ورزش، صنعت و راه‌و‌شهرسازي از لايحه اصلاح تشکيلات دولت حمايت کردند و ما اميدواريم بتوانيم در اين زمينه به اهداف خود برسيم».

رئيس‌دفتر رئيس‌جمهوري در حالي از جوان‌گرايي در دولت سخن گفته که کمتر از يک سال از روي‌کار‌آمدن کابينه دوم حسن روحاني مي‌گذرد؛ کابينه‌اي که از همان بدو معرفي آن به مجلس، با انتقادات مردم و جريان‌هاي سياسي مواجه شد. انتظار مي‌رفت رئيس‌جمهوري در دولت خود از وزير زن و اقليت‌ها نیز استفاده کند، اما چنين اتفاقي نيفتاد. البته حضور محمدجواد جهرمي، به‌عنوان يک جوان دهه‌شصتي در سمت وزير ارتباطات، نشانه توجه او به جوانان تعبير شد، اما محدودشدن فضاي مجازي باعث شد طرفداران حسن روحاني از او هم نااميد شوند. اين در حالي است که تيم اقتصادي دولت نیز با وجود فشارهاي اقتصادي حال حاضر، پاسخ‌گويي لازم را ندارد و همه تيرها به سمت حسن روحاني نشانه رفته است.

جهانگيري کجاست؟

صحبت‌هاي محمود واعظي، آن‌هم درباره تغييرات در کابينه، باز هم همان ماجراي قديمي را به ياد مي‌آورد که نقش اسحاق جهانگيري به‌عنوان معاون‌اول رئيس‌جمهوري در دولت دوم روحاني کمرنگ شده است.

جهانگيري در گفت‌وگو با سالنامه «شرق» درباره نقش رئيس‌دفتر در دوره محمود واعظي تلويحا گفته بود که نقشش در انتخاب اعضاي کابينه کمرنگ است، او گفته بود: «دفتر رئيس‌جمهور جايي سياسي است که بايد رئيس‌جمهور را در کارهايي که بايد انجام دهد، پشتيباني و نيازهاي اين امور را برطرف کند. انصافا آقاي واعظي حضور فعال‌تري دارد، فردي اجرائي است و تصميم‌‌هاي جدي‌تري هم مي‌گیرد. شايد به همين دليل است که حضور رئيس‌جمهور در امور اجرائي کشور نسبت به دوره گذشته بيشتر و پررنگ‌تر شده و از اين رو دستوراتي که مي‌دهند و مکاتباتي که با دستگاه‌ها دارند، نسبت به گذشته زيادتر شده است. اين اتفاق مثبتي است که رئيس‌جمهور نسبت به خيلي از مسائل تصميم‌گيري مي‌کند. شايد يک مورد تفاوت کرده باشد و آن اينکه در دفتر رئيس‌جمهور درباره انتصابات بعد از کابينه تمرکزي شکل گرفته که من تقريبا در جريان آنها نيستم. من اينها را سياسي نمي‌بينم. به نظرم عمدي هم در کار نبود که بخواهند من در جريان نباشم. در يک فرايند اداري در دفتر رئيس‌جمهور بررسي مي‌کنند که مثلا اين چهار نفر خوب هستند و اين يک نفر خوب نيست. بعد رئيس‌جمهور هم يا تأييد مي‌کند و مي‌نويسد اقدام شود يا به نظر وزيرش اعتماد مي‌کند و هر پنج نفر را مي‌پذيرد. درباره استانداران من به‌طور طبيعي در جريان قرار مي‌گيرم. درست است که در اين دوره روند انتخاب استانداران هم اين‌طور است و از دفتر رئيس‌جمهور تماس مي‌گيرند که در دستور کار دولت قرار بگيرد يا نه، اما به اين دليل که انتصاب استانداران بايد در دولت مطرح شود، هم وزارت کشور پيش‌تر من را در جريان قرار مي‌دهد و هم زماني که در دولت مطرح مي‌شود، من هم طبيعتا در جريان قرار مي‌گيرم».

نکته ديگري که درباره اسحاق جهانگيري وجود دارد، اين است که با توجه به اينکه او رئيس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي است، بحث‌هاي اقتصادي و حل مشکلاتي مانند گران‌شدن دلار، از سوي او تببين و اعمال مي‌شود؛ چنان‌که بعد از اعلام نرخ چهارهزارو 200توماني دلار، در فضاي مجازي با جهانگيري شوخي‌هايي هم صورت گرفت، اما اين روزها باز هم محمود واعظي برخلاف جهانگيري و حتي تيم اقتصادي کابينه درباره اتفاقات اقتصادي با خبرنگاران سخن مي‌گويد که باز شايعه کمرنگ‌شدن دوباره اسحاق جهانگيري را پررنگ مي‌کند.

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین