کد خبر: ۵۳۰۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
سنت نویسنده‌شدن پشت میله‌های زندان در ترکیه

رقابت انتخاباتی با اردوغان از سلول زندان/صلاح‌الدین دمیرتاش: من نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هستم/از زندان علیه اردوغان خواهم ایستاد

"ما کسانی هستیم که تنها برای اظهارنظر زندانی شده‌ایم. من یکی از شش نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هستم که در درون زندان مبارزه می‌کنم. این تصمیم ناشی از اعتقاد من به این است که باید علیه اردوغان و شیوه اقتدارگرایانه حکومتمداری او مبارزه کرد. پیام ما پیام بازگشت صلح و دموکراسی به ترکیه است. "/ پس از کودتای ناکام در ترکیه در سال های گذشته، ترکیه به بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر زندانی حزب کردی و چپگرای «دموکراتیک خلق ها» در ترکیه که نامزد انتخابات ریاست رقابت انتخاباتی با اردوغان از درون سلول زندان/صلاح الدین دمیرتاش: از زندان علیه اردوغان خواهم ایستادجمهوری شده است در یادداشتی در روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشته که از دوران زندان علیه اردوغان در کنار مردم ترکیه ایستاده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او در این یادداشت می نویسد: «من ۲۰ ماه پیش بازداشت شدم. انتخابات ریاست جمهوری فردا (دوشنبه) برگزار می‌شود و من نماینده تمام ترک‌هایی هستم که به دموکراسی باور دارند. من این سطور را از درون زندانی با حداکثر تدابیر امنیتی در ترکیه می‌نویسم؛ در شرایطی که مطمئنا برای تمام کسانی که در یک دموکراسی پایدار زندگی می‌کنند موضوع عجیب و غریبی است. در هر کشوری که دموکراسی پارلمانی به درستی عمل می کند اعضای پارلمان و رهبران احزاب سیاسی را به دلیل فعالیت ها و اظهارنظرهای سیاسی‌شان به زندان نمی‌اندازند. مهم نیست که آنان چگونه از دولت انتقاد می کنند مهم آن است که مردم آنان را انتخاب کرده‌اند در نتیجه، نباید برای بیان دیدگاه‌های سیاسی‌شان بازداشت شوند. با این حال، من ۲۰ماه پیش زمانی که عضو پارلمان و رهبر حزب دموکراتیک خلق ها سومین حزب در پارلمان ترکیه بودم بازداشت شدم. من نماینده شش میلیون رای دهنده در ترکیه بودم. به من اتهام ارتکاب جرایم جنایی وارد شده است. من با حکمی تقریبا ۱۸۳ سال زندان مواجه شده‌ام. من پیش از آن که به پارلمان راه یابم به عنوان مدافع حقوق بشر برای گزارش تخلفات در زندان‌ها و دفاع از حقوق زندانیان از زندان بازدید می‌کردم. با این حال، دیدن دیوارهای زندان به عنوان یک وکیل با تماشای آن به عنوان یک گروگان سیاسی بسیار متفاوت است. در ۲۰ ماه گذشته در زندان من اعتقاد خود به دموکراسی را از دست نداده‌ام. «نلسون ماندلا »در خاطرات سیاسی خود نوشته بود زندان فرصتی آموزشی برای آموختن صبر و استقامت و فرصتی برای آزمودن ایمان، اراده و ثبات افراد است. اکنون من مانند ده ها هزار زندانی دیگر در ترکیه در حال آزموده‌شدن برای استقامت هستم. ما کسانی هستیم که تنها برای اظهارنظر زندانی شده‌ایم. من یکی از شش نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هستم که در درون زندان مبارزه می‌کنم. این تصمیم ناشی از اعتقاد من به این است که باید علیه اردوغان و شیوه اقتدارگرایانه حکومتمداری او مبارزه کرد. پیام ما پیام بازگشت صلح و دموکراسی به ترکیه است. به رغم محدودیت‌ها و این که دولت ترکیه ۹۰ درصد از رسانه‎های اصلی کشور را کنترل می‌کند مردم به ویژه جوانان و زنان از من در کارزار انتخاباتی حمایت می کنند. تقریبا تمام نامزدها علیه اردوغان هستند و مبارزات چشمگیری را انجام داده‌اند».

رقابت انتخاباتی با اردوغان از درون سلول زندان/صلاح الدین دمیرتاش: از زندان علیه اردوغان خواهم ایستاد

«دمیرتاش» در ادامه می نویسد علیرغم اختلاف‌نظرهای ایدئولوژیک میان نامزدها، سه حقیقت مهم در مبارزه تمام آنان به چشم می‌خورد. او می نویسد: «نخست آن که همه این باور را داریم که ترکیه آن قدر بزرگ است که یک نفر نمی تواند آن را اداره کند. ما به فرهنگ دموکراتیک باور داریم و مخالف انحصارگرایی قدرت توسط اردوغان هستیم. ما در بحران های سیاسی و اقتصادی متعدد در دوران زمامداری او درگیر شده‌ایم. دوم آن که همه کسانی که علیه اردوغان هستند معتقدند که او فاقد شجاعت برای رقابت با سایرین در شرایط برابر است و به همین دلیل من و سایرین را زندانی کرده است و سوم و مهمتر از همه آن که مردم ترکیه اکنون تمایل زیادی به تغییر دارند. دولت عدالت و توسعه با شعارهای ملی گرایانه و رویکرد محافظه کارانه، غرب را مقصر تمام مسائل منفی پیش آمده می داند. بی اعتنایی بسیاری از مردم ترکیه به کارزار انتخاباتی اردوغان روشنترین نشانه از وزش طوفان تغییر است. فراموش نکنید که رژیم های اقتدارگرا همگی در نهایت ساقط خواهند شد. دیر یا زود تنها تفاوت در مدت زمان فرارسیدن زمان تغییر و سقوط است».

نویسنده شدن پشت میله‌های زندان

روزنامه «گاردین» در گزارش دیگری از سنت شوم و ترسناک نویسنده‌شدن پشت میله‌های زندان می نویسد، از کسانی که به اتهامات سیاسی بازداشت شدند و در نهایت سختی زندان آنان را به نوشتن واداشت.

رقابت انتخاباتی با اردوغان از درون سلول زندان/صلاح الدین دمیرتاش: از زندان علیه اردوغان خواهم ایستاد

این روزنامه می نویسد: «صلاح الدین دمیرتاش از رهبران ارشد حزب دموکراتیک خلق‌ها مجموعه داستانی کوتاهی را منتشر کرده است در حالی که در زندان در انتظار محاکمه است. این تنها یکی از نمونه هایی است که نشان می دهد زندانیان سیاسی در جدال با دولت ترکیه از درون زندان به استفاده از قلم به عنوان سلاح روی می آورند. 

در نمایشگاه کتاب در استانبول در ماه نوامبر گذشته، مجموعه ای از داستان های کوتاه با عنوان «سحر» نوشته صلاح الدین دمیرتاش معرفی شد. این سیاستمدار کرد از ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در زندان به سر می برد. ۲۰ تن از نویسندگان با او اعلام همبستگی کرده‌اند. دمیرتاش این داستان را در زندان نوشته و اولین اثر او در قالب داستانی است که منتشر شده و بیش از ۲۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته است. قرار است بهار آینده در بش از ۱۱ کشور جهان از جمله بریتانیا این کتاب منتشر شود. برخی از داستان‌های آن طنز سیاسی هستند با این حال، بخش اعظم داستان به زندگی طبقه کارگر در حاشیه شهرها اشاره دارد. یک داستان نیز در این کتاب درباره «قتل‌های ناموسی» است. دمیرتاش شخصیتی کاریزماتیک دارد. او سیاستمداری مشهور به شوخ طبعی است. تحت رهبری او حزب دموکراتیک خلق ها به یکی از جنبش‌های مترقی و پرطرفدار در ترکیه تبدیل شده است. سه سال پیش برای اولین بار نمایندگان آن حزب توانستند به پارلمان ترکیه راه یابند. دمیرتاش اکنون از طریق شبکه‌های اجتماعی و از طریق وکیل و اعضای خانواده‌اش پیام خود را به بیرون از زندان می رساند».

این روزنامه در ادامه می نویسد: «برخی در ترکیه به شوخی می‌گویند اگر می‌خواهید نویسنده شوید باید به زندان بروید. این یک شوخی است اما متاسفانه هنوز واقعیتی برای نسل‌های متمادی در ترکیه است. شاید مهمترین نمونه از اهل ادب و فرهنگ در ترکیه که زندانی شده بودند زندانی شدن چندین باره سال‌ها پیش «ناظم حکمت» شاعر مشهور ترک بود. فراتر از ترکیه، سارتر و پیکاسو نیز در زمره هنرمندانی بودند که در دهه ۴۰ میلادی کارزاری را با طرح مطالبه آزادی او به راه انداختند. از دیگر افراد زندانی شده می‌توان به «اورهان کمال» اشاره کرد که خاطرات زندان‌ و هم‎سلولی‌اش با حکمت را نوشته بود. همچنین می توان به «سوگی سویسال» اشاره کرد که یکی از فمینیست‌های تاثیرگذار ترک است. جان دوندار نیز روزنامه نگاری بود که در سالیان اخیر در بازداشت به سر می‌برد و کتاب «ما زندانی شده‌ایم» را در زندان پس از بازداشت در سال ۲۰۱۵ میلادی نوشت. «گورای اوز» نیز یکی از روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوریت بود که از درون زندان مقالات‌اش را به بیرون می فرستاد. او کتابی نیز منتشر کرد».

«گاردین» در پایان اشاره می کند که پس از کودتای ناکام در ترکیه در سال های گذشته، ترکیه به بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان تبدیل شده است.

رقابت انتخاباتی با اردوغان از درون سلول زندان/صلاح الدین دمیرتاش: از زندان علیه اردوغان خواهم ایستاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین