کد خبر: ۵۳۰۷۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
هدف آمریکا افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت بود

«زنگنه» چگونه توافق مخفیانه «روس‌ها با سعودی‌ها» در اوپک را خنثی کرد؟

نشست ۱۷۴ اوپک در وین، برای ایران اهمیت ویژه‌ای داشت. این نشست پس از خروج آمریکا از برجام تشکیل می‌شد و می‌توانست تاثیر زیادی در نحوه فروش و قیمت نفت ایران در صورت تشدید تحریم‌های آمریکا داشته باشد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به همراه تیم همراه خود، چند روز پرفشار را پشت سر گذاشت تا در نهایت مدل پیشنهادی ایران با وجود رکب روس ها به تصویب برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
نشست ۱۷۴ اوپک در وین، برای ایران اهمیت ویژه‌ای داشت. این نشست پس از خروج آمریکا از برجام تشکیل می‌شد و می‌توانست تاثیر زیادی در نحوه فروش و قیمت نفت ایران در صورت تشدید تحریم‌های آمریکا داشته باشد.

هدف آمریکا افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به همراه تیم همراه خود، چند روز پرفشار را پشت سر گذاشت. در میانه راه آن‌ها با رکب روسیه مواجه شدند. این موضوع با واکنش زنگنه همراه بود که گفت: روسیه عضو اوپک نیست؛ بنابراین ابتدا باید اعضا، خود به توافقی دست یابند و سپس با روسیه به توافق برسند.

مسکو با ریاض بر سر افزایش یک و نیم میلیون بشکه هم به توافق رسید، اما در نهایت تیم ایرانی، با همراه کردن سه کشور عراق، الجزایر و ونزوئلا، طرح اولیه را کنار گذاشت و پیشنهاد خود که ادامه توافق کاهش عرضه، بود را به تصویب رساند. بر این اساس، اگرچه به صورت اسمی یک میلیون بشکه به تولید اوپک اضافه شد، اما با توجه به عدم توانایی کشورها، عملا این افزایش کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود. از سوی دیگر، ایران می‌تواند در صورت تشدید تحریم‌های آمریکا، امیدوار باشد که سهمیه اش در اوپک حفظ خواهد شد.

مدل پیشنهادی ایران این بود که توافق نوامبر 2016 با سطح پایبندی 100 درصدی به جای 150 درصدی معتبر بماند.

در نهایت زنگنه با استفاده از ابزار دیپلماتیک از جمله همراه کردن عراق، ونزوئلا و الجزایر،تأکید بر عدم استفاده سیاسی از نفت، همچنین مذاکره با وزیر نفت عربستان سعودی در نهایت به پیروزی نفتی ایران در اوپک دست یافت که نتیجه اش - «افزایش تولید نفت که عملا کمتر از 700هزار بشکه است، - حفظ سهم ایران در صورت تحریم آمریکا، - جبران کاهش تولید هر یک از اعضاء با مذاکره» است.

منبع: انتخاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
نفت اوپک یک میلیون بیشتر میشه تا سه ماه اینده و جای خالی ایران پر میشه زیاد جست و خیز نکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
حالا دیدیم که دشمن تراشی و وابسته کردن خود به روسیه و چین چه عایدی نصبتان می شود. ان اشا الله اون آقایی که نصف حرفهاش دعوا با آمریکاست آثار وابستگی الکی به روسیه و چین را ببیند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
نه باید به روسیه اعتماد کرد نه آمریکا
در دنیای امروز دوست و دشمن دائم نداریم، بلکه منافع دائم داریم
لذا با آمریکا هم باید ارتباط داشته باشیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین