کد خبر: ۵۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۲۱:۳۴

دموکراتها در انتظار سه‌شنبه بزرگ

آفتاب‌‌نیوز : نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جدا از انتخابات کنگره و سنا، شانس دموکراتها برای کسب پست‌های فرمانداری در چندین ایالت کلیدی مانند نیویورک، اوهایو و ماساچوست نیز بسیار بالاست، هرچند که به نظرمی‌رسد آرنولد شوارتزنگر فرماندار کالیفرنیا برای حفظ سمت خود در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا مشکل زیادی نداشته باشد.

تمام کرسیهای کنگره، 33 کرسی سنا و 36 سمت فرمانداری در انتخابات روز سه شنبه به رقابت گذاشته می‌شوند. انتخاباتی که اغلب آمریکایی‌ها منتظرند تا به یک نقطه عطف در تاریخ کشورشان در آغاز هزاره سوم تبدیل شود. در حالیکه جنگ عراق،اقتصادو بیمه‌های درمانی و بازنشستگی به موضوعات حساس مشترک در تمام ایالات آمریکا تبدیل شده‌اند در برخی ایالات نیز ازدواج همجنسگرایان، سقط جنین و تحقیقات برروی سلولهای بنیادی جزو محورهای اصلی مجادلات انتخاباتی بوده‌اند. انتخاباتی که با 2.6 میلیارد دلار هزینه تبلیغاتی در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده‌‌است.

برای جمهوریخواهان تنها شانس باقیمانده ترغیب آن دسته از آمریکایی‌هایی که معمولا رای نمی‌دهند به حضور در پای صندوقهای رای است. تورانتخاباتی بزرگ بوش در هفته گذشته نیز که با تاکید بر«بیشتر شدن موجودی کیف پول آمریکایی‌ها» صورت گرفت متقاعدکردن رای‌دهندگان غیرحزبی به حفظ تسلط جمهوریخواهان در کنگره و سنا را هدف قرار داده بود. رئیس جمهور آمریکا کوشید با استفاده از همین حربه حتی در نطق رادیویی هفتگی‌اش از شکست کاملا محتمل جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو جلوگیری کند:« در شرایط کنونی آخرین چیزی که خانواده‌های آمریکایی و کسب‌و کارهای کوچک در آمریکا به آن احتیاج دارند صورتحساب‌های مالیاتی بزرگتر است و اگر دموکراتها به کنگره برسند این اولین چیزی است که نصیب آنها خواهد شد».

پیروزی دموکراتها در انتخابات سه‌شنبه می‌تواد به یک رویداد نمادین بی‌سابقه در آمریکا نیز تبدیل شود و آن انتخاب نانسی پلوسی رهبر فراکسیون دموکراتها در کنگره به سمت نخستین رئیس زن کنگره در تاریخ این کشور خواهد بود.

در حالی‌که دموکراتها خود را برای یک جشن بزرگ سراسری در شامگاه سه‌شنبه آماده می‌کنند به نظر می‌رسد جمهوریخواهان برای پذیرش شکست آماده شده اند. جو گیلورد از استراتژیست‌های سرشناس انتخاباتی حزب جمهوریخواه می‌گوید: اگر 14 کرسی کنگره را از دست بدهیم یک معجزه است، اگر 20 کرسی را از دست بدهیم روز خوبی داشته‌ایم و اگر دموکراتها بیشتر از 30 کرسی را از ما بگیرند هفتم نوامبر واقعا یک روز بد خواهد بود





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین