کد خبر: ۵۳۰۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
قره‌خانی:

براساس توافق اوپک کشورها باید کاهش تولید نفت خود را جبران کنند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بر اساس توافق صورت گرفته در اجلاس اوپک، کشورها تولید نفت خود را به همان سهمیه‌ای که سال ۲۰۱۶ تعیین شده بود، خواهند رساند.
آفتاب‌‌نیوز :
اسدالله قره‌خانی با اشاره به نتیجه اجلاس اوپک، بیان کرد: اجلاس اوپک از ماه‌ها قبل زمانی که آمریکا از برجام خارج شد تولید نفت ایران را نشانه گرفته بود. از آنجا که تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز است اگر از بازار نفت خارج شود خلاء ایجاد خواهد شد و اسباب افزایش قیمت نفت را فراهم می‌کند که به دنبال آن قیمت بنزین هم در اروپا و هم در آمریکا افزایش می‌یابد لذا اعتراض‌هایی را در پی خواهد داشت. برای اینکه این اتفاق نیفتد رایزنی‌هایی صورت گرفته بود تا اینکه در اوپک افزایش تولید اتفاق افتد و جایگزین تولید ایران شود و ما دیدیم که عربستان و روسیه اعلام کردند که آمادگی دارند یک میلیون افزایش تولید داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: در جلسه اوپک ابتدا بنا بر این بود که افزایش تولید اتفاق افتد، اما با رایزنی که وزیر نفت به اتفاق نمایندگان مجلس و تیم دیپلماسی ایران داشت این هدف محقق نشد و دیدیم که در قطعنامه پایانی همان‌طور که اعلام شد افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد.

قره خانی تصریح کرد: در نوامبر سال ۲۰۱۶ در اجلاس اوپک قرار بر این شد که اعضای اوپک و غیراوپک روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته باشند و همه نیز بر این امر متعهد ماندند اما این کاهش تولید در یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز متوقف نماند و بعضی از کشورها نتوانستند سهمیه خود را تولید کنند و حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار بشکه بیشتر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید نفت اتفاق افتاد و در نهایت به جای اینکه صددرصد کاهش تولید اتفاق افتد حدود ۱۵۰ درصد کاهش تولید ناخواسته به عمل آمد.

وی افزود: ایران نیز در جلسه اوپک پیشنهاد داد به جای اینکه افزایش تولید اتفاق افتد کشورها تولید خود را به همان سهمیه‌ای که در اجلاس ۲۰۱۶ تعیین شده بود، برسانند یعنی ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار بشکه‌ای را که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده بودند جبران کنند و به اندازه سهمیه خود تولید داشته باشند. پیشنهاد ایران در اجلاس رای آورد فقط یک تفاوتی در پیشنهاد ایران ایجاد شد، کشورهایی که نمی‌توانند به اندازه سهمیه تعیین شده خود تولید کنند این اختیار را دارند که سهمیه خود را به کشورهای دیگر به طور موقت واگذار کنند و به محض اینکه توان تولید را پیدا کردند این مقدار را خود تولید کنند.

قره‌خانی تصریح کرد: بر اساس تعهد قبلی اعضای اوپک، روزانه باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت کاهش می‌یافت و همچنان همه کشورها بر این امر متعهد هستند و مابقی کشورهایی که بیشتر از این میزان کاهش تولید داشتند بر اساس تصمیم اوپک نبوده بلکه آنها خود مشکل تولید داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با بازگرداندن تحریم‌ها در شش ماه آینده علیه ایران، جایگاه ایران تضعیف خواهد شد؟ بیان کرد: قطعا تحریم‌ها بر روی جایگاه نفت ایران تاثیرگذار خواهد بود که این امر به تحریم‌های آمریکا و مباحث مالی بر می‌گردد. بعضی از کشورها از لیست صادرات ما خارج می‌شوند و یا سقف واردات خود را کاهش می‌دهند و ما باید به دنبال بازارهای جدید باشیم و با انتخاب بیشتری حرکت کنیم تا بتوانیم با تحریم‌های آمریکا مقابله کرده و تولید خود را حفظ کنیم تا آسیبی در این زمینه به اقتصاد ما وارد نشود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اگر در جلسه اوپک افزایش تولید اتفاق می‌افتاد قطعا بازار متلاطم می‌شد اما ما امروز اضافه تولیدی نخواهیم داشت و تنها ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار بشکه در روز در صورت توانایی کشورهایی که تاکنون این قابلیت را نداشتند اتفاق خواهد افتاد که آن هم بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد، اما ما در آینده با تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم و تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا حتما آثار و تبعات خاص خود را خواهد داشت. ما باید بایستیم و با تدابیر بیشتر وارد این کارزار شویم تا اقتصاد ما آسیب نبیند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین