کد خبر: ۵۳۰۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

اتحاد مسئولان برای استخراج گنج از یک شهر

توسعه نا متوازن و بی توجهی به مقوله توسعه پایدار در دهه های گذشته زمینه ای را فراهم کرد که بسیاری از نقاط کشور به ویژه مناطق دور افتاده با مشکلات فراوانی مثل محرومیت دست به گریبان شوند؛ شهرستان هایی مثل قلعه گنج در استان کرمان که حالا تلاش هایی برای جبران خسارت ای گذشته اش در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
در سال های جدید و با همت برخی نهادهای متولی مثل بنیاد علوی و نیز هماهنگی قابل توجه میان سایر دستگاه های اجرایی، طرح و برنامه هایی برای توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج در دستور کار قرار گرفته است که اشاره به آن و تلاش برای تعمیمش در سایر نقاط محروم کشور خالی از لطف نیست.

اینکه این اقدامات توانسته باشد گرد محرومیت را به صورت کلی و برای همیشه از چهره این شهرستان بزداید، اگرچه فکر درستی نیست و هنوز مسیر حرکت تا آبادانی کامل بسیار زیاد است، اما اشاره به مجموعه اقدامات کنونی با هدف روشن کردن چراغ راه آینده می تواند در پیمودن بهتر مسیر موثر باشد.

یکی از لازمه های این توسعه و آبادانی قطعاً همراهی و همکاری دستگاه های مختلف اجرایی و نهادهای حاکمیتی در کنار یک دیگر است؛ نهادهایی که بعضاً می بینیم در برخی موارد با موازی کاری و سنگ اندازی در مسیر کار یک دیگر زمینه های توسعه و آبادانی را از یک منطقه جغرافیایی سلب می کنند و باعث اتلاف هزینه ملی می شوند.

دکتر مسعود حیدروند، مدیر پروژه توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج در این رابطه می‌گوید: قلعه گنج شهرستانی است با۸۰۰۰۰ نفر جمعیت و ۱۱۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت و مشتمل شدن بر حدود ۲۰۰ روستا (و حتی بیشتر)، که بنیاد علوی از چند سال پیش برای رفع محرومیت به آن ورود کرده است و می‌کوشد از ابعاد اجتماعی را بیش از هرچیزی در آن مدنظر قرار دهد، به این صورت که بستر شکل گیری سرمایه های اجتماعی را فراهم آورد تا خود مردم به سمت آبادانی و پیشرفت به تکاپو و جنب و جوش در آیند.

حیدروند می‌افزاید: این که قلعه گنج دیگر هیچ مشکلی ندارد، این طور نیست و قطعاً مشکلات هست، اما به جرات می‌توان گفت در نتیجه اقدامات صورت گرفته، خودباوری و همدلی بین مردم و دستگاه های اجرایی و بنیاد رقم خورده که نقطه قوت طرح همین نقطه است؛ این که همه می خواهند به کمک هم گرد محرومیت را از چهره این دیار بزدایند و شرایط بهتری را برای خودشان و آیندگان رقم بزنند.

حیدروند در رابطه با وحدت مسئولان در این حوزه می‌گوید: یک انسجام خیلی خوبی بین نهادهای مختلف از جمله دولت و نهاد امامت جمعه و بنیاد علوی به وجود آمده و همه یک فکر دارند که آن، آبادی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج است و به هیچ عنوان دو حرفی و دو نگرشی در این قضیه دیده نمی‌شود؛ هم آقای استاندار و در منطقه، فرماندار خیلی کمک می‌کنند و هم دفتر امام جمعه به شکل جدی پای کار و همراه است. حتی امثال سپاه هم یاری گر ما بوده‌اند تا اقدامات بنیاد و همراهی مردم به ثمر بنشیند و هدف نهایی که توسعه منطقه است در مسیر تحقق قرار گیرد.

مدیر پروژه توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج در ادامه می‌افزاید: همه با هم یک هدف دارند و هیچ چندگانگی نداریم و اگر موضوعی طرح شود، همه در کنار هم و دوشادوش یکدیگر تلاش می‌کنند تا آن را حل کنند. فارغ از اینکه آن موضوع به چه نهاد و مجموعه‌ای مربوط است یا چه کسی وظیفه دارد آن را حل کند؛ تنها انجام کار است که اهمیت دارد.

حیدروند در ادامه می‌گوید: باید بگویم یک همدلی مثال زدنی در شهرستان قلعه گنج به وجود آمده است که به نوعی تحقق اصل مشارکت سازمانی است؛ اصلی که اگر در هر کشوری بخواهید توسعه را رقم بزنید، نیازمند آن هستید و بی اصل «انسجام»، هیچ آبادانی و توسعه ای رقم نخواهد خورد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری مردم محلی با مسئولان و لازمه وجود این مهم برای تحقق اهداف می‌افزاید: چون محور خود "مردم” هستند و اساس توسعه و آبادانی "آموزش” است، اگر همه این ها باشد یعنی مردم محوریتشان را داشته باشند و آموزش اساس کار باشد و از طرف دیگر شناسایی توانمندی های مردم و منطقه هم انجام بگیرد و علاوه بر آن، ان شاءالله بتوانیم برنامه هایی که تعریف شده را به درستی اجرا کنیم، امیدواریم که یک بهبودی در حال و وضع شهرستان قلعه گنج اتفاق بیفتد.

منبع: بازتاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین