کد خبر: ۵۳۱۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰

کاهش محسوس جمعیت روستاهای استان یزد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره به تبدیل تنش آبی استان به بحران آبی، اعلام کرد: آب شرب بیش از نیمی از جمعیت روستایی استان نیز از آب انتقالی به یزد تامین می‎شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمد فاتحی» به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران‌، با بیان این که از مجموع روستاهای تحت پوشش آبفار تعداد 70 روستای استان در شهرستان‌های اردکان، میبد، اشکذر، بافق، یزد و مهریز از آب انتقالی به یزد متنعم هستند، گفت: این روستاها  شامل 41 هزار مشترک با جمعیت 128 هزار نفر هستند که 50 درصد از جمعیت روستایی استان را شامل می‎‎شوند.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر آب خط انتقالی و امکان تکرار تعرضات مجدد، در مورد اقدامات صورت گرفته برای تامین آب این روستاها در شرایط بحرانی، بیان کرد: آبفار از طریق آماده ‎‎ سازی برخی منابع آبی موجود که البته از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند، سعی کرده حداقل آبرسانی برای 24 ساعت مشترکان در شرایط بحرانی را تامین کند.

این مسئول با تاکید بر کذب بودن استفاده از آب انتقالی به یزد برای مصارف صنعتی و کشاورزی در برخی رسانه‎های استان‌های همسایه، به کاهش سهم آب انتقالی در آب مصرفی مردم یزد به 40 درصد اشاره کرد.

احتمال جیره‏‏‌بندی آب در رروستاهای کوهستانی

فاتحی با تاکید بر این که وضعیت استان یزد از مرحله تنش آبی گذشته و به شرایط بحرانی وارد شده است، گفت: پایدارترین سفره آب زیرزمینی یزد مربوط به دشت یزد - اردکان است که از سال‌ها پیش ممنوعه اعلام شده ولی آب استحصالی از آن دارای EC برابر با 1500 است.

وی با اشاره به افت سالانه بیش از 40 سانتی‎‎متری منابع آب زیرزمینی استان، افزود: به عبارتی نه تنها کیفیت آبهای داخلی استان بلکه کمیت آنها نیز کاهش یافته به طوری گاهاً از آبهای با EC معادل 4000 هم برای تامین آب بهداشتی روستاییان استان استفاده می‏شود و آب شرب آنها از طریق تانکر تامین می‎‎شود.

مدیر عامل آبفار با تاکید بر مدیریت مصرف به عنوان مهمترین راهبرد استان برای مقابله با خشکسالی، سرانه مصرف استاندارد برای روستاها 140 لیتر در روز و برای شهرها 180 تا 200 لیتر در روز ذکر کرد و افزود: با این حال در برخی روستاهای استان به دلیل ییلاقی بودن و مشترکان موقت در ایام تعطیلی تابستان این سرانه به دو تا 2.5 برابر معمول افزایش می‎‎یابد.

فاتحی از برخورد قانونی با قریب 30 مشترک پرمصرف روستایی در چند ماه ابتدایی امسال خبر داد و العام کرد: امکان جیره‎‎بندی آب در برخی روستاهای کوهپایه‎‎ای مانند روستاهای شهرستان تفت در تابستان امسال محتمل است.

آبرسانی سیار به نیمی از روستاهای استان

«سید هادی موسوی» معاون بهره‌برداری آبفار یزد نیز در این نشیت خبری گفت: در حال حاضر استان یزد دارای یکهزار و 194 روستاست که از این تعداد 680 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی است.

به گفته وی، از مجموع روستاهای تحت پوشش آبفارتعداد 572 روستا دارای تاسیسات آبرسانی و 108 روستا فاقد تاسیسات هستند و به صورت سیار آبرسانی می‎شوند که در شرایط بحرانی کنونی برخی روستاهای دارای تاسیسات نیز با تانکر آبرسانی می‎‎شوند.

وی با بیان این که اکنون 330 روستای استان با تانکر آبرسانی سیار می ‎‎ شوند، بیشترین این روستاها را مربوط به شهرستان تفت با آبرسانی سیار به 200 روستا ذکر کرد و گفت: گاهاً برخی روزها تا یکهزار مترمکعب آب به روستاهای استان منتقل می‎‎شود.

خشکی و کم آبی قریب 70 درصد منابع آبی روستاها

موسوی تعداد منابع آبی موجود استان شامل چاه، چشمه و قنات را 422 مورد ذکر کرد و گفت: البته از این تعداد 110 مورد به دلیل خشکسالی از مدار خارج شده و 180 منبع آبی نیز با کاهش قابل توجه آبدهی مواجه شده است.

به گفته این مسئول، در سال‌های اخیر خیلی از روستاهای استان دچار مشکل کم آبی شده‎‎اند و امسال شاهد کاهش بسیار محسوس جمعیت آنها هستیم.

به گزارش ایسنا، موسوی در مورد قیمت تمام شده آب روستایی برای شرکت آبفار و قیمت آب ارائه شده به روستاییان گفت: هر مترمکعب آبرسانی سیار به روستاها برای آبفار 15 هزار تومان تمام می‎‎شود که به صورت رایگان در اختیار مشترکان قرار می‎‎گیرد و آب شبکه نیز هر مترمکعب 2100 تومان تمام می‎شود که به قیمت 400 تا 500 تومان تحویل مشتریان روستایی می‎‎شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین