کد خبر: ۵۳۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۲
معاون دبیر کل مشارکت:

انتخابات آزمون دولت و مجلس است

آفتاب‌‌نیوز : حسین کاشفی گفت: «باید دید مجلس هفتم و دولت در برابر این آزمون چه برخوردی خواهند داشت و در رابطه با امانتی که به عنوان نمایندگان مردم و برگزارکنندگان انتخابات در اختیار دارند چگونه عمل خواهند کرد؟» 

کاشفی افزود: «انتخابات شوراها و خبرگان مشخص خواهد کرد که دولت و مجلس تا چه اندازه به دموکراسی آزاد و رقابتی بودن انتخابات پایبند هستند».
وی در عین حال با ابراز نگرانی نسبت به اخباری که از ردصلاحیت‌های گسترده در بعضی شهرستان‌ها حکایت دارد، اظهار داشت: «این موضوع موجب بی‌تفاوتی مردم و مشارکت مردمی را کاهش خواهد داد و طبیعتا وقتی مردم احساس کنند که انتخابات صرفا یک نمایش است، آنچه ما می‌خواهیم که شورا یک شورای تعیین کننده باشد، نخواهد بود. چون امروز یکی از شاخص‌ها برای اینکه مشخص شود که یک کشور در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دارد این است که مردم به چه میزان در سرنوشت خود دخالت دارند». 

به گفته وی «اگر قرار باشد نقش تعیین کننده شوراها که در قانون اساسی پیش‌بینی شده از آن گرفته شود، همه باید کوشش کنیم که نگذاریم این اتفاق بیفتد». 

وی با اینکه «افرادی که برای هیأت اجرایی و نظارت بر انتخابات اعلام شده‌اند همه از یک تفکر هستند» گفت:‌این موضوع نگرانی را در بین همه گروه‌های اصلاح‌طلب از یک سو و مردم از سوی دیگر ایجاد کرده است.
کاشفی در ادامه به برخوردهای تخریبی اخیر نسبت به خانواده سیدمحمد خاتمی و پخش شبنامه علیه مرحوم آیت‌الله خاتمی اشاره و تصریح کرد: این موضوع باعث ناراحتی و تأسف همه ماست . قبلا هم ما شاهد برخوردهای تخریبی علیه برخی شخصیت‌ها بودیم و هنوز هم ادامه دارد. این تخریب در این جهت است که درصدد هستند انتخاباتی برگزار شود که طی آن،‌ رقیب از امکانات مردمی که از آن برخوردار است، ‌محروم شود.
وی خاطرنشان کرد: «همیشه اخلاق در بین ما به عنوان یک کشور اسلامی حرف اول را زده اما متأسفانه امروز می‌بینیم که اخلاق را هم  به مسلخ می‌برند و ذبح می‌کنند».
کاشفی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی آفتاب مبنی بر اینکه «همزمان با 13 آبان سالروز تسخیر سفارت آمریکا طرح انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی در مجلس مطرح شده و گفته می‌شود که این طرح با توصیه‌هایی از بیرون مجلس متوقف شده است»،‌ گفت: «من اطلاعی از این موضوع ندارم. اما مسائل همیشه بر یک مدار ثابت نمی‌ماند و مسائل سیاسی و ارتباطی به شرایط بستگی دارد و قابل تغییر است». 

وی با بیان اینکه «در این موارد بحث استفاده از فرصت‌ها مطرح است»، اظهار داشت: «اگر ما می‌خواهیم در صحنه بین‌الملل نقش داشته باشیم و واقعا به عنوان یک بازیگر قابل طرح حضور پیدا کنیم، باید بتوانیم از فرصت‌ها به نفع خود استفاده کنیم». 

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار آفتاب که «این روزها سخن از احتمال لیست مشترک اصلاح‌طلبان و قالیباف در میان است، آیا این احتمال وجود دارد یا خیر؟»، گفت: «تاکنون اظهارنظر رسمی در این مورد ابراز نشده اما زمینه‌های همکاری می‌تواند وجود داشته باشد. ما اصلاح‌طلبی را محدود نمی‌کنیم و هر کس که مواضع اصلاح‌طلبی را قبول داشته باشد و بخواهد همکاری داشته باشد، ‌استقبال می‌کنیم». 

کاشفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «اگر ردصلاحیت‌های گسترده صورت گیرد، واکنش اصلاح‌طلبان چه خواهد بود؟» تأکید کرد: اگر ردصلاحیت‌ها گسترده باشد،‌ مجموعه اصلاح‌طلبان هم باید یک تصمیم گسترده بگیرند. اگر رقیب بخواهد با این تفکر مسائل را ادامه دهد، طبیعی است که اصلاح‌طلبان در این باره تصمیمی خواهند گرفت که در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی در پاسخ اینکه «مهدی کروبی» روز یکشنبه در رابطه با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفته است، ما با این شورا ائتلاف نمی‌کنیم، گفت: «حزب اعتماد ملی از ابتدا هم اعلام کرده که چون اولین بار است که در انتخابات حاضر می‌شویم، با نام خود فعالیت می‌کنیم. ما صحبت‌های آقای کروبی و همچنین فعالیت اعتماد ملی را در جهت تضعیف خود نمی‌دانیم». 

وی افزود: فضا نه تنها برای اعتماد ملی بلکه هر حزب و گروه سیای دیگر که در زمره گروه‌های اصلاح‌طلب باشد باز است و می‌توانند در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو شوند و تقاضای همکاری دهند.
کاشفی سپس به مشکلات پیش آمده برای مجید انصاری در انتخابات خبرگان اشاره کرد و اظهار داشت: مجید انصاری عضو مجلس خبرگان فعلی است و طبق ضوابطی که اعلام شده کسانی که به لحاظ علمی قبلا مورد تأیید شورای نگهبان واقع شده‌اند، نیازی به امتحان مجدد ندارند. بنابراین به نظر ما این برخوردها کاملا تبعیض گونه و نادرست است و شورای نگهبان باید پاسخ دهد که در حالی که آقای انصاری قبلا امتحان داده و با امتیاز بسیار خوبی پذیرفته شده، در این مدت چه اتفاقی افتاده است.
به گفته وی، «این گونه برخوردها تبعیض‌گونه و در جهت حذف کسانی است که تفکر اصلاح‌طلبانه دارند».
کاشفی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: «نیروهای ملی – مذهبی و نهضت آزادی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند با ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان  وارد مذاکره شوند اما روی خوش ندیده‌اند؟»، گفت: «ما به عنوان یکی از احزابی که عضو شورای هماهنگی اصلاحات هستیم، هر تصمیمی که شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری ستاد ائتلاف بگیرد را می‌پذیریم. منتهی ما به عنوان حزب مشارکت از همه گروه‌های اصلاح‌طلب دعوت می‌کنیم و هیچ پیش شرطی هم برای همکاری نباید داشته باشیم و نداریم».
وی افزود:‌ نیروهای ملی – مذهبی و نهضت آزادی هم می‌توانند در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند. منتها این گروه‌ها هم نباید پیش شرطی برای همکاری داشته باشند. همانطور که ما هیچ پیش شرطی برای همکاری نداریم، هیچ گروهی هم پیش شرطی نباید داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین