کد خبر: ۵۳۱۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲

40درصد جزایر جنوب کشور زیر آب می‌رود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که حدود ۴۲ درصد از جزایر جنوبی کشور در ۵۰ سال آینده، زیر آب می‌رود، اظهار کرد: با وجود افزایش نیافتن بارندگی ها، نیاز آبی کشور بیشتر شده است و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها باید از هم اکنون صورت پذیرد زیرا تغییر اقلیم موضوعی جدی است.
آفتاب‌‌نیوز :
پروین فرشچی دیروز در نخستین همایش راهبردهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در مدیریت منابع آبی کشور،تصریح کرد: ۳۳ درصد نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌شود، بنابراین هر نوع اقدام در حوزه دریایی نیازمند بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسی است و در نتیجه همین تحلیل ها و بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که انتقال بین حوزه‌ای آب از دریای خزر، مشکلات زیست محیطی و هزینه مالی بسیاری به همراه دارد.وی با بیان این که شیرین سازی آب در مبدأ (یعنی دریای خزر) نیز مقرون به صرفه نیست،
افزود: ممکن است حسب شرایط کشور به این نتیجه برسیم که بخشی از نیاز آبی استان‌های حاشیه دریای خزر را با استفاده از آب شیرین کن ها تامین کنیم اما انتقال بین حوزه‌ای آب از دریای خزر، مقرون به صرفه نیست.
فرشچی اعلام کرد: طرح تامین نیاز آبی کشور از دریای عمان در دست بررسی است و اجرای این طرح نیازمند توجه جدی به ملاحظات و الزامات زیست محیطی است.وی همچنین تصریح کرد:
حدود ۴۲ درصد از جزایر جنوبی کشور در ۵۰ سال آینده، زیر آب می‌رود که با توجه به افزایش نیافتن بارندگی ها، نیاز آبی کشور بیشتر شده است و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها باید از هم اکنون صورت پذیرد زیرا تغییر اقلیم موضوعی جدی است.

زنگ خطر برای جزایر جنوب کشور
درباره این موضوع دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران و مسئول بخش آسیب‌پذیری و انطباق تغییراقلیم در گزارش سوم ایران به سازمان ملل اظهار کرد: ایران در شمال و جنوب خود سه دریای مختلف دارد که هرکدام شرایط کاملا متفاوتی برای تغییراقلیم دارند.
خلیج‌فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد متصل هستند و دو عامل انبساط آب به دلیل گرما و آب شدن یخ‌های قطبی، می‌تواند روی افزایش سطح آب آن تاثیر گذار باشد،
اما دریای خزر فقط از عامل اول تاثیر می‌بیند و به همین دلیل میزان خطر در هر کدام از این مناطق متفاوت است.علیرضا مساح ادامه داد: اما بر خلاف خزر، خبرها برای خلیج‌فارس و دریای عمان اصلا خوب نیست،
این دریاها به اقیانوس‌ها متصل هستند و هرگونه تغییری روی ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها وضعیت جزایر مسکونی مشهوری مثل کیش، قشم، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خارک، هرمز، مینو، هنگام، هندورابی، فارسی، لاوان و ... و همچنین انبوهی از جزایر فعلا غیر مسکونی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تغییر می‌دهد.
وی گفت: خوشبختانه دلایل متفاوتی مثل شیب سواحل و ارتفاع جزایر باعث شده جزایر ایرانی تاکنون آسیبی نبینند، اما افزایش دمای زمین ادامه دارد و تا پایان قرن سرعت افزایش ارتفاع سطح آب دریاها بیشتر هم می‌شود .

جزایر غرق می‌شود؟

مساح در این باره گفت: بر اساس سناریوی خوش‌بینانه ای که در آن فرض شده همه کشورها به تعهدات شان در توافق نامه پاریس متعهد می‌مانند، نرخ افزایش سطح دریاها 5/4 میلی‌متر در سال خواهد بود ولی اگر هیچ‌ کدام از کشورها به تعهدات شان متعهد نمانند نرخ افزایش ارتفاع آب دریاها به ۱۱ میلی‌متر در سال می‌رسد، این یعنی تا سال ۲۱۰۰ ارتفاع آب دریاها نسبت به سال ۲۰۰۰ حدود یک متر افزایش پیدا می‌کند.
بر اساس این نمودار در آینده قطعا ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها بین 5/0 تا یک متر افزایش پیدا می‌کند و باید انتظار داشت که اتفاقی مشابه با این موضوع برای دریای عمان و خلیج‌فارس هم رخ بدهد.
وی خاطرنشان کرد: از سویی زیرآب رفتن جزایر می‌تواند به یک مسئله امنیتی برای کشورهای مختلف تبدیل شود و مرزهای آبی کشورها را دچار تغییر کند، چرا که آب‌های اطراف جزیره یک کشور آب‌های آن کشور محسوب می‌شوند اما اگر آن جزیره وجود نداشته باشد شرایط تغییر می‌کند و این موضوع در خلیج‌فارس از اهمیت فراوانی برخوردار است.

منبع: سلامت نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین