کد خبر: ۵۳۱۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

دولت روی خط شفافیت

وزیر اقتصاد: اطلاعات کالاهای وارداتی در سایت گمرک منتشر شود -وزیر ارتباطات: بخش خصوصی از انتشار لیست ارز بگیران حمایت کند - وزیر صنعت: با اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز مخالفتی نداریم
آفتاب‌‌نیوز :
دستور صریح رئیس جمهوری مبنی بر شفافیت حوزه پرداخت ارز 4200 تومانی به واردکنندگان که در پی برخی نابسامانی بازارها رخ داد، ضمن اینکه حجت را برای همه دستگاه ها و نهادهای دخیل در تنظیم بازار و سیاستگذاری ارز تمام کرد، همه دست اندرکاران و وزرای مربوطه را در این راستا و برای اقناع افکار عمومی بسیج کرد. ابتدا وزیر ارتباطات با انتشار فهرست شرکت های دریافت کننده ارز 4200 تومانی پیشگام شد، سپس وزیر اقتصاد از انتشار اطلاعات مربوط به میزان و ارزش کالاهای وارداتی خبر داد و در این راستا ایرنا گزارش داد وزیر صنعت هم در نامه ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی از وی خواست اسامی افرادی که در وزارت صمت ثبت سفارش کرده اند و این بانک به آنها ارز دولتی تخصیص داده، اعلام کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ اعــــلام دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی این روزها محل مناقشه شده است. برخی اصرار به اعلام عمومی اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی دارند و برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند و می‌گویند دریافت‌کنندگان ارز دولتی باید به نهادهای نظارتی معرفی شوند تا اگر تخلفی صورت گرفت با آنها برخورد شود.

تجار و واردکنندگان کالا هم مواضع مختلفی دارند. برخی موافق این موضوع‌اند و برخی هم از اینکه اسم شان سر زبان‌ها بیاید ابراز رضایت نمی‌کنند و حتی برخی نمایندگان تشکل‌ها و تجار از اینکه میزان ارز پرداخت شده به آنها مشخص باشد پرهیز می‌کنند. برخی خصوصی‌ها می‌گویند بازار، بازار رقابتی است و اگر چنین شفاف‌سازی صورت گیرد در نهایت تجار صدمه می‌بینند ولی اگر اطلاعات ارزی در اختیار نهادهای نظارتی باشد دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد و آنها به‌صورت متناوب می‌توانند وضعیت واردات و قیمت کالای عرضه شده در بازار را رصد کنند.

نمی‌توانیم به جنگ بخش خصوصی برویم

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهانه روز صنعت در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره وضعیت بازار و شرایط صنعت صحبت کند. وی با بیان اینکه انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی از سوی وزیر ارتباطات نامناسب بود گفت: بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته‌اند را در اختیار دارد، بنابراین ما به‌عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم ثبت سفارش‌کنندگان را افشا کنیم، چراکه این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم، این در حالی است که فهرست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تأمین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد. وی افزود: با اعلام اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفتی نداریم و اتفاقاً موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم، اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد. وی ادامه داد: کنترل بازار یکی از اقدام‌های دولت در سال جدید بود و تلاش کردیم با این سیاست جلوی سوء‌استفاده افراد را بگیریم. با توجه به شرایط تحریم اسامی کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کنند را در اختیار بخش نظارتی قرار می‌دهیم تا اگر تخلفی صورت گرفت، با آن برخورد شود.

سازمان حمایت تنها مرجع قیمت‌گذاری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شرایط حاضر و با توجه به سیاست کنترل بازار، نظام قیمت‌گذاری باید اصلاح شود و در شرایط مقابله با تحریم بایدحمایت دولت و مردم را داشته باشیم.
 ۳۵ مرکز وظیفه تعیین قیمت دارند اما با توجه به شرایط کنونی تنها سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وظیفه تعیین قیمت را دارد. برای 40 هزار واحد صنفی در کشور تقاضای پلمب شده است، پس هر کسی که تخلف کند و کالا را با اجحاف به مردم بفروشد، مردم می‌توانند به سامانه 124 و 135 طرح شکایت کنند.

تا ریال آخر تخلف‌ها را از سودجویان می‌گیریم

وی گفت: تا زمانی که ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت ممنوع اعلام شده و ابلاغ شود، 4 روز فاصله افتاده بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته روی مجموعه واردات خودرو، کشف کردیم که 6481 فقره خودرو بر اساس اعلام رسمی حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه نظام تجاری کشور واردات شده‌اند که در آن ایام، ثبت سفارش آزاد نبوده‌اند، از این رقم که فوراً به وزارت اطلاعات، تعزیرات و گمرک اعلام شده، 4500 دستگاه توقف عملیات ترخیص صورت گرفته و مابقی 1900 دستگاه شناسه‌های وارداتی آن در دستگاه‌های نظارتی اعلام شده است، که باید تا ریال آخر از حلقوم افراد خاطی بیرونکشیده شود.

اطلاعات میزان و ارزش کالاهای وارداتی در سایت گمرک منتشر شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با توجه به دستور رئیس جمهوری برای شفاف‌سازی اقتصادی، از انتشار اطلاعات مربوط به میزان و ارزش کالاهای وارداتی خبر داد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهد «آسایش و امنیت کشور فدای رفتارهای منفعت طلبانه شود» اعلام کرد: براساس قولی که هفته گذشته در نشست خبری در جمع اهالی رسانه داده بودم، از روز گذشته عموم مردم و فعالان اقتصادی می‌توانند میزان واردات انواع کالاها و ارزش آن را به‌ لحظه روی سایت گمرک مشاهده کنند. وزیر اقتصاد افزود: شفافیت که نباشد، عده‌ای هوس سوءاستفاده به سرشان می‌زند و با مال اندوزی عرصه زندگی را برمردم تنگ می‌کنند؛ اما دولت به‌طور قطع طرف مردم و حامی منافع ملی و در خدمت توسعه بخش خصوصی واقعی و مولد است که در سال‌های تحریم از مال و جانش برای کشور صرف کرد و همچنان ایستاده است. کرباسیان با بیان اینکه دولت به مردم قول داده بود نگران تأمین مایحتاجشان نباشند، گفت: این فهرست و آمارها شفاف می‌کند که مبتنی بر نیازهای روزانه جامعه، انواع کالاها به کشور با حمایت منطقی دولت وارد می‌شود. وزیر اقتصاد یادآور شد: مردم می‌توانند فهرست کالاها را ببینند و اگر  هنگام خرید با گرانفروشی مواجه شدند اول آنکه از خرید آن کالا خودداری و دوم اینکه با توجه به مسئولیت شهروندی خود، بی‌درنگ موضوع را به سازمان تعزیرات اعلام کنند.

حمایت آذری جهرمی از انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز رسمی

وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: با «ایمان قلبی» که بر پایه «عقل خدادادی» است، می‌گویم: فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور است.

بخش خصوصی پاک‌دست از انتشار لیست ارز بگیران حمایت کرده و خواهد کرد. باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین