کد خبر: ۵۳۲۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴

آتش سوزی در پارک ملی گلستان

بخش های از شرق پارک ملی گلستان روز دوشنبه دچار آتش سوزی شده است و اکنون عوامل مختلف از اداره های کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان های خراسان شمالی و گلستان برای اطفای حریق تلاش می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: آتش سوزی پارک ملی گلستان ساعتی پس از ظهر آغاز شده است و وسعت و شدت آن بالا است. 

سید اصغر مطهری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه، گفته شده آتش سوزی از حاشیه جاده اصلی در حوزه استحفاظی این استان آغاز شده است افزود: احتمال می رود آتش سوزی عامل انسانی داشته باشد. 

وی افزود: اکنون گروه هایی از محیط زیست شهرستان های گرمه و مانه و سملقان و نیز اداره کل در حال مهار آتش هستند اما وزش باد سبب افزایش وسعت آتش شده و کار را سخت کرده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه اکیپ هایی از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های گرمه و مانه و سملقان و نیز اداره کل به منطقه اعزام شده اند گفت: نیروهای مردمی هم به میدان آمده اند تا مهار آتش سرعت گیرد. 

حسن وحید اظهار داشت: وسعت منطقه دچار آتش سوزی زیاد و شدت آتش سوزی بالا است و وزش باد نیز بر شدت آن افزوده است.

پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.

این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است. 

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.

تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. 

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. 

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است. 

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین