کد خبر: ۵۳۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
نتایج پژوهشی بین‌المللی نشان می‌دهد؛

نقش عجیب آلودگی هوا در ابتلا به دیابت

براساس مطالعه‌ای در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس و خدمات مراقبت بهداشتی Veterans Affairs، آلودگی هوا، حتی در سطوحی که ایمن دانسته می‌شود نیز با افزایش ریسک دیابت در جهان ارتباط دارد. لذا این احتمال وجود دارد که کاهش آلودگی می‌تواند منجر به کاهش موارد دیابت چه در کشورهای آلوده مانند هند و چه کشورهای دارای آلودگی پایین مانند ایالات متحده، گردد.
آفتاب‌‌نیوز :
دیابت یکی از بیماری‌هایی است که به سرعت در حال رشد بوده و به طور جهانی 420 میلیون مبتلا و در آمریکا نیز 30 میلیون بیمار دارد. عوامل اصلی ایجاد دیابت، رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی غیرمتحرک و چاقی هستند. اما پژوهش اخیر نشان می دهد که آلودگی هوا نیز در این بیماری نقش بسزایی دارد.

به گزارش"موسسه سلامت لنست"،  دکتر زیاد العلی، نویسنده ارشد مقاله و استادیار پزشکی در دانشگاه واشنگتن در این باره توضیح داده است: «پژوهش ما ارتباط معنی داری میان آلودگی هوا و دیابت جهانی یافته است. افزایش ریسک این بیماری در سطوح پایین آلودگی هوا که اکنون توسط آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا(EPA) و سازمان بهداشت جهانی(WHO) ایمن در نظر گرفته می‌شود نیز مشاهده شده است. این مسئله بسیار مهمی است؛ زیرا گروه‌های صنعتی زیادی ادعا می‌کنند که سطوح کنونی بسیار سختگیرانه هستند و باید تعدیل شوند. اما شواهد نشان می‌دهند که این سطوح، هنوز به اندازه کافی ایمن نیستند و باید شدیدتر گردند.»

در حالی که شواهد، رابطه میان آلودگی هوا و دیابت را نشان می‌دهند، پژوهشگران تاکنون اقدام به سنجش این مرز نکرده بودند.

العلی می‌افزاید:« در طول دو دهه گذشته، پژوهش‌های اندکی درباره دیابت و آلودگی انجام گرفته است و ما می‌خواستیم این قطعات را برای یک درک وسیع‌تر و مستحکم‌تر ترکیب کنیم.»

برای ارزیابی آلودگی هوای آزاد، پژوهشگران به ذرات معلق، ذرات میکروسکوپی گرد و غبار در هوا، دود، دوده و قطرات مایع، توجه می‌کنند. مطالعات اخیر نشان داد که چنین ذراتی می‌توانند وارد ریه شده و به جریان خون هجوم ببرند و به همین دلیل در بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته، سرطان و بیماری کلیوی نقش دارند.

تصور می‌شود که آلودگی، تولید انسولین را در بیماران دیابتی کاهش داده و التهابات را تحریک می‌کند. نهایتاً این فرآیند از تبدیل گلوکز خون به انرژی که بدن برای حفظ سلامتش نیاز دارد جلوگیری می‌ کند.

به طور کلی، پژوهشگران تخمین می‌زنند که در سال 2016 آلودگی در 2/3 میلیون مورد دیابت در جهان نقش داشته است و در سال 2017 نماینده 14 درصد از همه موارد دیابتی در کل جهان بوده است.

آن‌ها همچنین تخمین می‌زنند که در سال 2016 ، 2/8 میلیون زندگی به علت دیابت مرتبط با آلودگی از بین رفته است، که نماینده حدود 14 درصد از همه سال‌های زندگی سالم از دست رفته به علت دیابت ایجاد شده توسط کلیه علت‌ها است. مقیاس سال‌های از دست رفته زندگی سالم، اغلب با عنوان «سالهای زندگی تنظیم شده با ناتوانی» شناخته می‌شود.

این محققان نتیجه گرفته‌اند که سالانه 150.000 مورد جدید دیابت و 350.000 سال زندگی سالم از دست رفته در ایالات متحده به علت آلودگی هوا ثبت می‌گردد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین