کد خبر: ۵۳۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
معاون امور استان‌های صداوسیما:

ربط دادن همه اعتراضات مردمی به دشمن غلط و خطرناک است

معاون امور استان‌های صداوسیما از اهمیت شبکه‌های استانی برای وحدت‌آفرینی و عملکرد فراجناحی گفت و افزود: رسانه‌های استانی زبان مردم و حامی دولت هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی دارابی در سومین همایش رشد و تعالی مراکز صدا و سیمای استان‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد تصریح کرد: مدیران جهادی صدا و سیما در خط مقدم جنگ نرم و مبارزه رسانه‌ای هستند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی افزود: جامعه کنونی ایران و مسئولیت‌های رسانه‌ای ما در شرایط کنونی، اهمیت بسیاری دارد، واقعیت آن است که انتخابات، مشارکت سیاسی و انتخاب مسئولان در جمهوری اسلامی با رای مردم از افتخارات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و به دیگر بیان، "حق رای"، "آزادی" و "تعیین سرنوشت" از ارمغان‌های انقلاب برای مردم ایران بوده است که در این برهه حساس، بیان این موارد لازم و ضروری است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه "مردم سالاری دینی" و تحقق "جمهوریت" در ایران استبدادزده پادشاهی و وابسته به بیگانه را باید از دیگر دستاوردهای انقلاب برشمرد گفت: تلاش برای "رفع فقر و محرومیت"، "کاهش فاصله طبقاتی"، "توجه به محرومان و مستضعفان" در راستای "عدالت محوری انقلاب اسلامی" از دیگر آرمان‌های بلند این انقلاب محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این ها همه پیامدها، بازتاب‌ها و برکات انقلاب اسلامی هستند که باید به خصوص در "چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال جاری، در تبیین، ترویج، تحلیل و بازخوانی ان برای مخاطبان جوان ایرانی در رسانه تلاش کنیم.

دارابی با بیان اینکه با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به برخی از اهداف و دستاوردهای آن دست یافته‌ایم و در تحقق برخی از آن ها با موانع و چالش‌هایی روبرو هستیم عنوان کرد: انقلاب اسلامی در تحقق "امنیت، استقلال، آزادی، اعتماد به نفس ملی و خودباوری ملی، تجدید حیات اسلام اصیل و احیای هویت دینی و بیداری اسلام، سازندگی و پیشرفت" توفیقات بزرگ، خیره‌کننده و تاریخی را به دست آورده است که بازنمایی و انعکاس باورپذیر و مستدل آن در رسانه از جمله اولویت‌های صدا و سیماست.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به دغدغه‌های مهم قشر تحصیل‌کرده و جوان از جمله موضوعات اقتصادی گفت: اگر در شرایط کنونی شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی هستیم، این معضلات ریشه در مسائلی دارند که باید به واکاوی آن ها پرداخت؛ اتفاقات سال ۱۳۸۸، حوادث دی، سال ۹۶ و وعده‌های انتخاباتی در مناظره‌های ریاست جمهوری از سوی کاندیداها که دامنه مطالبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را افزایش داده‌اند، هر یک مواردی هستند که در این زمینه باید به آن ها توجه داشت.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به پایبندی آحاد مختلف جامعه ایرانی به انقلاب اسلامی در عین ناراضی بودنشان از عملکرد برخی مسئولان گفت: دشمنان برای مقابله و نابودی انقلاب اسلامی از هیچ توطئه‌ای فرو گذار نکرده و نخواهند کرد اما نشنیدن صدای مردم و ربط دادن همه اعتراضات به دشمنان راهبردی غلط و خطرناک است، در این شرایط صدا و سیما نیز وظایفی دارد که داشتن تحلیل درست و جامع از اوضاع کنونی جامعه ایران، تهدیدات، فرصت‌ها، موانع و چالش‌ها، یکی از مهم ترین آن ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آگاهی و وقوف از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و روشن‌گری برای مردم یکی دیگر از وظایف صدا و سیما محسوب می‌شود تصریح کرد: تحریم‌های شکننده و فلج‌کننده و فشار اقتصادی به معیشت، زندگی، کسب و کار مردم از یک سو و نشانه گرفتن منابع درآمدی ایران از جمله نفت و مختل کردن سیستم حمل و نقل بین‌المللی ایران در دریا و هوا، تنگ کردن حلقه تحریم‌ها از سوی آمریکا و متحدان این کشور، نقشه کنونی غرب برای تغییر حکومت در ایران است ولی همه دشمنان بدانند که این آرزو را به گور می‌برند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما ادامه داد: در برابر این حجم از توطئه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای ضد انقلاب که به دنبال ناامیدی مردم از آینده و خراب کردن افتخار گذشته هستند ما در رسانه باید با برنامه‌سازی‌های جذاب، مستدل و باورپذیر به خصوص با زبان نسل جوان تحلیل و تبیین کنیم که جامعه ایران به راه گذشته افتخار و به آینده امیدوار باشد همچنین از طریق گسترش فضای شادی و نشاط در جامعه، باید حال جامعه را خوب کرد، اخبار و گزارش‌ها منفی و سیاه نباشند و برنامه‌های مفرح و شادی به خصوص در فصل تابستان برای مردم از رسانه تولید و پخش شود.

وی خواستار برجسته‌سازی خدمات و کارنامه انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب شد و گفت: ویژه برنامه‌ها باید زودتر آغاز شوند چرا که این اقدام خط بطلانی است برای بدخواهان که گفته‌اند «نخواهیم گذاشت ملت ایران چهل سالگی، انقلاب را جشن بگیرند».

دارابی بیان کرد: صدا و سیما باید وحدت، اخوت و برادری میان مسئولان، جناح‌های سیاسی وفادار به نظام و آحاد ملت را تقویت کند و هرگونه اختلاف، تفرقه افکنی، تسویه حساب سیاسی بپرهیزد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما خطاب به شبکه‌های استانی عنوان کرد: زبان مردم باشید، یکی از کار ویژه‌های شبکه‌های استانی باید این باشد که مردم خودشان، اعترضات خودشان، غم و شادی خودشان را در شبکه استانی ببینند و این یک راهبرد است.

دارابی با بیان اینکه باید مراقب باشیم کوچک‌ترین حوادث و رخدادها در هر شهر و استان زمینه تعمیم و گسترش دارند، گفت: از کنار رخدادهای حوزه خود به سادگی عبور نکنید، چشمان تیزبین ما باید همواره بیدار و مراقب و نظاره‌گر باشد زیرا رصد دائمی تحولات و رخدادها، داشتن راهکار برای غلبه بر آن ها از ویژگی‌های یک مدیر کارآمد رسانه‌ای است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با تاکید بر تبیین جنایات و خیانت‌های استکبار و عوامل داخلی آن ها از طریق ابزار رسانه عنوان کرد: لازم است سواد رسانه‌ای مخاطبان را از طریق برنامه‌های تحلیلی و گفت‌وگو محور افزایش دهیم زیرا منشأ بسیاری از بی اعتمادی‌ها، شایعاتی است که هیچ سندیتی ندارند؛ امروزه فضای مجازی در خدمت برخی برای ضربه به انقلاب و نظام اسلامی درآمده بنابراین باید از طریق همین ابزار، به تبیین حقایق پرداخت و نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد.

وی افزایش اعتماد جامعه به گروه‌های مرجع رسمی و معتبر کشور را یکی از کارکردهای شبکه‌ها استانی دانست و گفت: بزرگداشت، نکوداشت، معرفی آثار و فعالیت‌های بزرگان انقلاب، میزگرد و مستند برای گروه‌های شناسنامه‌دار، تولید سریال‌هایی نظیر چهل سردار، چهل حکیم، چهل بانو و فیلم‌هایی با موضوع زندگی مشاهیر و مفاخر انقلاب همه در این راستا هستند.

دارابی بر ضرورت افزایش اعتماد به صدا و سیما در بین اقشار مختلف تاکید و تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و افکار سنجش صدا و سیما، شبکه‌های استانی در دو سال گذشته میانگین مخاطبان رادیویی ۳% و سیمای استان‌ها ۲% افزایش یافته است اما این افزایش مخاطب و رضایتمندی باید بالاتر برود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما خواستار اهتمام بیشتر شبکه‌های استانی به مناسبت‌های مذهبی و ملی شد و گفت: همراه کردن مسولان ارشد استان با تحلیل‌های رسانه و راهبردهای آن، یکی دیگر از وظایف شبکه‌های استانی به شمار می‌رود، تحلیل و دیدگاه خود را با آنان در میان بگذارید و یک هم‌افزایی مثال زدنی در سطح استان ایجاد کنید، تلاش کنید پاسخگو بوده و در رسانه حضور داشته باشند، در میان مردم بروند مسائل و مشکلات مردم را حل کنند و شما همه این ها را بازتاب دهید.

وی به ضرورت افزایش همبستگی و انسجام درون سازمان در مراکز در شرایط کنونی به عنوان یک راهبرد حیاتی اشاره کرد و افزود: تحلیل واحد از اوضاع زمانه و روزگار برای دست‌اندرکاران رسانه یک ضرورت حیاتی است ضمن اینکه باید ارتباط مدیران با کارکنان زیرمجموعه اعم از تهیه‌کنندگان، برنامه‌سازان و ... بیشتر و صمیمانه‌تر باشد.

دارابی اهتمام برای تحقق شعار سال و پاسخگو کردن مسئولان برای "حمایت ازکالای ایرانی" و معرفی مولدان و کارآفرینان، برجسته‌سازی خدمات و کارهایی که برای ایجاد اشتغال صورت می‌گیرند را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: ترویج فرهنگ قناعت و ساده‌زیستی در راستای اصلاح الگوی مصرف و نقد فرهنگ اسراف و اشرافیگری و ممنوعیت نمایش آن در رسانه، از جمله راهکارهای مهم تحقق شعار سال است که باید با جدیت دنبال شوند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما خواستار استفاده هنرمندانه از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای برای تامین، تولید و پخش برنامه شد و افزود: فضای مجازی فرصت مهم است که در اختیار رسانه قرار گرفته، باید در این عرصه پیشگام بود و از همه پتانسیل‌های آن استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت گنجینه آرشیو در صدا و سیما خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با فراخوان تولیدات مردمی، عکس، فیلم، خبر و گزارش، رسانه را دو سویه و تعاملی مدیریت کرد زیرا سالیانی است دوران یک جانبه‌گرایی رسانه و مونولوگی آن خاتمه یافته است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین