کد خبر: ۵۳۲۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

شکایت بیش از 40 کشور علیه آمریکا در WTO

ژاپن که به همراه روسیه مذاکراتش را در شورای تجارت کالاهای سازمان تجارت جهانی آغاز کرده‌اند، هشدار دادند که چنین تدابیری ممکن است تدابیر تلافی‌جویانه را به دنبال داشته باشد و به فروپاشی سیستم تجارت چندجانبه مبتنی بر مقررات منجر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
شرکای تجاری بزرگ آمریکا از جمله اتحادیه اروپا، چین و ژاپن نگرانی عمیق خود را نسبت به تدابیر آمریکا برای وضع تعرفه‌های جدید روی واردات خودرو و قطعات خودرو در سازمان تجارت جهانی (WTO) ابراز کردند.

به نقل از رویترز، ژاپن که به همراه روسیه مذاکراتش را در شورای تجارت کالاهای سازمان تجارت جهانی آغاز کرده‌اند، هشدار دادند که چنین تدابیری ممکن است تدابیر تلافی‌جویانه را به دنبال داشته باشد و به فروپاشی سیستم تجارت چندجانبه مبتنی بر مقررات منجر شود.

بیش از ۴۰ عضو سازمان تجارت جهانی شامل ۲۸ کشور اتحادیه اروپا هشدار دادند که اقدام آمریکا با توجه به اهمیت خودرو برای تجارت جهانی، ممکن است بازار جهانی را متلاطم کند و سیستم سازمان تجارت جهانی را به خطر بیاندازد.

آمریکا تعرفه‌هایی را روی واردات فولاد و آلومینیوم اروپایی وضع کرده و در حال انجام یک بررسی دیگر است که ممکن است به اعمال تعرفه روی واردات خودرو و قطعات خودرو منتهی شود. هر دوی این تعرفه‌ها بر مبنای نگرانی‌ها نسبت به امنیت ملی آمریکا خواهند بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ۲۹ ژوئن اعلام کرد که این تحقیقات ظرف سه تا چهار هفته تکمیل خواهد شد، اما اتحادیه اروپا هشدار داده است که آمریکا با وضع تعرفه واردات روی خودرو و قطعات خودرو به صنعت خودروسازی خود لطمه خواهد زد و احتمالا با تدابیر متقابل از سوی شرکای تجاری خود روی واردات ۲۹۴ میلیارد دلار کالای آمریکایی روبه‌رو می‌شود.

یک مقام روسی در نشست سازمان تجارت جهانی اظهار کرد که مساله تحقیقات آمریکا طی یک سال گذشته در دیدارهای مختلف این نهاد مطرح شده و تنها اوضاع وخامت پیدا کرده است. این نماینده روسیه در این دیدار اعلام کرد آمریکا اعتبار خود را به عنوان یک شریک تجاری مطمئن از دست داده است و ممکن است به زودی تحقیقاتی را برای اعمال تعرفه روی کالاهای اورانیوم آغاز کند.

چین، کانادا، سوئیس، نروژ، ترکیه، کاستاریکا، هنگ کنگ، ونزوئلا، سنگاپور، برزیل، کره جنوبی، مکزیک، قطر، تایلند و هند همگی نگرانی‌های مشابه را ابراز و اعلام کردند تردید دارند که تعرفه‌های آمریکا مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی باشد.

یک دیپلمات آمریکایی در این نشست اظهار کرد: این مساله قبلا به طور رسمی در سازمان تجارت جهانی مورد بحث قرار گرفته است، بنابراین نباید در برنامه این کمیته باشد.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین